Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Matematika Toyoty je jiná než Fordu, nejprodávanější auta jsou tak dvě

aktualizováno 
Mezi Toyotou a Fordem zuří malý souboj, který nemá jasného vítěze. Obě automobilky tvrdí, že právě jejich modely jsou nejprodávanějším vozem letošního roku. A obě mají vlastně pravdu, záleží na tom, které statistiky bereme v úvahu.

Toyota Corolla | foto: Toyota

"Věřím pouze těm statistikám, které jsem sám zfalšoval," je jeden z nejznámějších citátů Winstona Churchilla. V případě Fordu, Toyoty a celosvětových statistik prodejů aut nejde tolik o falšování jako o nedostatek informací. A taky o úhel pohledu. Chlubit se titulem "nejprodávanější auto planety" totiž může pomoci prodejům. A tak si značky počítají statistiky po svém.

Automobilka Ford totiž před nedávnem oznámila, že vyrobila osobní automobil s pořadovým číslem 350 000 000. Stal se jím hatchback Focus, který sjel z výrobní linky v thajském Rayongu. Při té příležitosti se Ford pochlubil, že právě focus je letos neprodávanějším autem planety. Za prvních šest měsíců se jej podle dat konzultantské společnosti IHS Automotive prodalo 489 616 kusů.

Stejné statistiky uvádí, že Toyota prodala 462 187 kusů svého modelu Corolla. Japonskému kompaktu tak patří podle statistik IHS druhé místo. Proti tomu se ale Toyota ohradila s tím, že statistiky nepočítají se všemi modely této řady. IHS totiž do prodejů nezapočítává vozy s názvem Auris, což je značka, kterou pro corollu firma používá v Evropě.

Toyota tvrdí, že celkem za první pololetí roku 2012 prodala 603 840 vozů řady Corolla. Sem kromě modelu s tímto jménem patří i zhruba 48 000 aurisů, 58 000 kusů MPV Corolla Verso a také americký sportovní hatchback Toyota Matrix. Hatchbacků corolla a auris se dohromady prodalo asi 534 000 kusů, to kdyby si Ford chtěl do prodejů započítat i MPV C-Max a srovnávat se s celkovým číslem Toyoty. Podle toho, ze kterého úhlu se na prodejní statistiky díváme, tedy mají pravdu obě automobilky.

Pokud věříte tomu, že pravdu má japonská automobilka, pak vězte, že Toyota má navíc v ohni i další želízko. Tím je hybridní model Prius. Za první tři měsíce  letošního roku se modelů této řady prodalo 247 230 kusů (Corolla byla první s 300 800 kusy, Focus druhý s 277 000 kusy). Pokud tedy prius dovedl udržet tempo prodeje, mohl by být ve statistikách i před focusem. 

Toyota ale opět sčítá víc modelů a kromě klasického priusu (a jeho plug-in verze) jsou v prodejních číslech zahrnuty i modely Prius-V a Prius C. A vzhledem k tomu, že se předstihnutím focusu nechlubí, prius zřejmě za německo-americkým hatchbackem zaostal.

I když se o pozici nejprodávanějšího modelu dohadují Toyota a Ford, nemusí to být auto ani jedné ze značek. Souhrnné statistiky IHS zatím totiž nejsou veřejné a je možné, že některý model by focus a corollu mohl předstihnout.

Vloni se třeba skvěle vedlo Hyundai Elantra, který skončil na druhém místě s milionem prodaných vozů. A pro nás prakticky neznámým trhákem byl čínský Wuling Sunshine na místě třetím. Na vzestupu byl také Chevrolet Cruze, i když ten na úplnou špičku ztrácel výrazněji.

Posledním důvodem k nejasnosti ohledně pozice jedničky na světovém trhu jsou data IHS sama. Ta totiž pokrývají asi 90 procent světových trhů. Na oněch zbývajících 10 procent může být klidně silná právě Toyota.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.