Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Německo a Norsko už plánují konec spalovacích motorů, vítězí elektřina

V Norsku padl návrh zakázat od roku 2025 auta se spalovacími motory. Parlament země, která elektromobilitu mocně podporuje, bude o návrhu diskutovat. Datum konce aut se spalovacím motorem už má i Německo. V roce 2030 mají být všechna nově registrovaná auta takzvaně bezemisní. To znamená, že budou jezdit na elektřinu.

Nissan Leaf | foto: Nissan

Už před třemi lety si Německo naplánovalo nereálný cíl, podle kterého měl po tamních cestách jezdit v roce 2020 milion elektromobilů a v roce 2030 šest milionů. Nový plán s výhledem do roku 2030 prozatím nemá přesně danou podobu, podle informací Bloombergu je ale na předních místech agendy německé vlády. S plánem na zaříznutí aut se spalovacími motory přišel Rainer Baake, tajemník pro energetiku německého ministra hospodářství.

Elektromobilizace německého vozového parku je totiž součástí plánu Německa snížit do roku 2050 o 95 procent emise CO2 oproti roku 1990. Právě doprava se na tvorbě emisí CO2 částečně podílí (více čtěte zde). Podle německého ministerstva životního prostředí je doprava pátým největším producentem skleníkových plynů v zemi.

„Protože je typická životnost aut dvacet let, registrace nových dieselových a benzinových aut musí být ukončena v příštích patnácti letech,“ prohlásil Baake v Berlíně na fóru věnovaném klimatu. Dodal ale ještě, že se to prozatím týká jen osobních aut, jak to má být s dodávkami a kamiony, se zatím neví.

Plán elektromobilizace ovšem staví na hlavu to, že značná část elektřiny vyrobené v Německu pochází z uhelných elektráren, jejichž provoz patří mezi hlavní zdroje emisí CO2 (více čtěte tady).

Na konci dubna vláda Angely Merkelové přidělila miliardu eur na rozjezd systému příspěvků na nákup elektromobilů a plug-in hybridů kombinujících spalovací motor s elektromotorem. V Německu tak bude možné čerpat dotaci až čtyři tisíce eur (108 tisíc Kč). Součástí podpory elektromobility je také 300 tisíc eur (8,1 miliardy korun) určených na výstavbu infrastruktury (dobíjecích stanic) v letech 2017-2020. Německé ministerstvo životního prostředí odhaduje, že do čtyř let by dotace mohly přivést na silnice až půl milionu elektrických aut. Více o dotacích na elektromobily v Německu čtěte zde.

V loňskem roce bylo v Německu zaregistrováno dvanáct tisíc elektromobilů a 11 100 hybridů nabíjených ze zásuvky (plug-in). V letošním roce to je prozatím 2 900 elektromobilů a 4 400 hybridů. Celkem je nyní v Německu registrováno 130 tisíc hybridů a 25 tisíc plně elektrických aut, benzinových aut je ovšem 30 milionů a naftových 14,5 milionu.

Konec spalovacích aut plánuje i ráj elektromobilů

V Norsku jsou s plánováním konce obyčejných aut ještě o půl kroku dál. Zprávu radostně šíří Elon Musk, světová elektromobilní celebrita a zakladatel automobilky Tesla. Značka specializovaná na elektromobily je na norském trhu pevně usazená. Však je skandinávské království jednou ze zemí s největším podílem elektroaut. Musk vyvěsil na Twitter fotku titulní strany norského ekonomického deníku Dagens Naeringsliv, který konec benzinových a naftových motorů oznámil.

03.června 2016 v 20:52, příspěvek archivován: 10.června 2016 v 14:40

Just heard that Norway will ban new sales of fuel cars in 2025. What an amazingly awesome country. You guys rock!! pic.twitter.com/uAXuBkDYuR

„Právě jsem se dozvěděl, že v roce 2025 Norsko zakáže prodej aut se spalovacím motorem. Je to fantastická země,“ okomentoval. Nadšení Muska a zděšení těch, kteří se k elektromobilitě staví rezervovaně, je však třeba mírnit: je to zatím jen návrh, o kterém má diskutovat parlament. Na druhou stranu s revolučním nápadem přišly čtyři hlavní norské partaje.

Severská země patří mezi přední světové země v elektromobilitě. Hybridní a plně elektrické vozy tvoří třetinu prodejů na norském trhu. V roce 2015 bylo zaregistrováno 27 800 nových elektromobilů a 7 800 hybridů plug-in, v prvním čtvrtletí 2016 to bylo 8 800 elektrických aut a 6 700 hybridních. Celkem jezdí po norských cestách přes sto tisíc aut na baterky.

Na nákup takových vozů Norsko dává štědré dotace, elektrický Nissan Leaf tam proto nakonec vyjde na podobné peníze jako Volkswagen Golf. Auta s elektromotory mají dálnice a parkoviště zdarma, neplatí daně spojené s autem a třeba mohou i do vyhrazených pruhů pro autobusy a taxíky. V Oslu je však elektromobilů už tolik, že vyhrazené pruhy jsou už plné stejně jako ty ostatní.

Vedení hlavního města má dokonce v plánu uzavřít centrum pro soukromou automobilovou dopravu. Paradoxem je, že je Norsko zároveň největším producentem ropy v západní Evropě a čtrnáctým na světě.

Norsko a Německo nejsou v podobných úvahách osamocené. S nápadem na zákaz registrace nových aut se spalovacím motorem už přišli také v Nizozemsku. Nejdrsnější varianta říká, že by se to mělo stát stejně jako v Norsku za devět let.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Čínský elektrovůz vytlačí z Polska fiátky. Bateriovou pětistovku přestaví na benzin

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Malé fiaty často skvěle ilustrují vývoj automobilismu v Evropě. A i nyní bestseller značky – slavná...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...