Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Octavia dospělejší

  22:12aktualizováno  22:12
I když předchozí generace Škody Octavia byla nesporně povedená, ta nová ji citelně předčí. Rozdíl přitom není ani tak ve vzhledu jako v kvalitě nabízených služeb. Názor, že nová octavia je od staré na pohled prakticky k nerozeznání, není ojedinělý.

Proto je nejlepší zaparkovat nový model tak, aby obě octavie stály vedle sebe; pak vyniknou drobné, ale významné detaily ve střihu "kabátu" vozu.

Dynamičtější podoba

Nová octavia má právě těmito drobnými detaily zdůrazněnou dynamičtější, sportovnější podobu.

Především je dopředu vytažená čelní část, která je u dosavadní octavie více plochá, u nové více klenutá do špičky. Prolisy na přední kapotě se stanou pověstnými, ostatně je budou mít podle "špionážních" fotografií nových aut snad všechny nově přicházející modely, od těch nejmenších až třeba po Mercedes.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda Octavia www.automodul.cz

Proto jsou zajímavější třeba sloupky dveří, u nové octavie skloněné v mírně ostřejším úhlu. Naopak vzadu je zase možné postřehnout více vzhůru vytaženou horní hranu pátých dveří.

***

Ceny nové octavie najdete TADY

***

Vzhledové vylepšení však má i svou stinnou stránku - již tak nevalný zpětný výhled oknem v těchto pátých dveřích se v případě nového vozu ještě o nějaký ten stupeň zhoršil, takže ten, kdo rád vidí při couvání zadní obrys svého vozu, bude zklamán - neuvidí nic.

Pozornost veřejnosti

Pozoruhodné je, jak novou octavii lidé vnímají. Testovaný vůz byl jeden z vůbec prvních vyrobených, a tím i jeden z prvních, který bylo možné v České republice spatřit ve skutečném provozu na silnicích.

A stávalo se nám mnohokrát, že se lidé na ulicích zastavovali a na novou škodovku si ukazovali. Zatímco někteří "moudří" při představení nové octavii v internetové diskusi vytýkali minimální karosářské změny, tento skutečný zájem byl pro nás konkrétním důkazem, jak vnímaví motorističtí fandové jsou.

A také kolik přívrženců domácí značka "na svém dvorku" má.

Jemný neklid vzadu

Za podobné situace s vozem plně vytíženým nic takového nezažijete. Ovšem pokud by byl řidič v takové situaci donucen k brzdění ve chvíli, kdy vůz nejede ve zcela přímém směru, pak by mohl být zaskočen až mírně přetáčivým efektem zadku vozu.

Kvůli mohutnému zavazadlovému prostoru položenému hodně i za zadní nápravou je totiž síla vedoucí k vybočení poměrně velká. V tom okamžiku ovšem vyniknou vysoké kvality zadní nápravy nejmodernější koncepce, která do značné míry tyto nepříznivé efekty dokáže eliminovat.

Zkoušet podobné rozdíly v chování vozu s jiným podobným modelem, ale s méně dokonalým podvozkem, mohly by řidiči nastat při rychlé jízdě i dost horké okamžiky.

Solidní motor

Měli jsme k dispozici novou octavii s motorem 1,6 l/75 kW/102 koní. Není to žádná novinka, ale podle informací od výrobce bude právě tato verze patřit k nejžádanějším.

Patří totiž výkonem i spotřebou k solidnímu standardu. Při málo obsazeném voze se s ním dá jet i docela svižně (omezovač otáček přitáhne opratě až v 6500 otáčkách za minutu), v tom případě s citelným vzrůstem spotřeby proti deklarované hodnotě 7,2 l/100 km. K té se lze přiblížit podle několikasetkilometrových zkušeností bez nadprůměrných požadavků na dynamičnost jízdy a při ne zcela využitém maximálním užitečném zatížení, které jinak je úctyhodných 660 kilogramů.

***

Co napsali o octavii v zahraničí? Čtěte ZDE.

***

Ostatně nikoho nepřekvapí, že nová octavia s mohutným kufrem je již pořádný kus auta - vždyť maximální hmotnost jsou bez 85 kilogramů dvě tuny.

K pocitu bezpečí přispívají účinné kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, vybavené protiblokovacím systémem ABS.

Hodnocení
PLUSY
+ užitečnost
+ prostornost
+ soubor techniky
+ provedení detailů
MINUSY
- výhled dozadu

Celkový dojem

Dominantním dojmem je velice bohatý prostor na zadních sedadlech; to naopak řidičovu pravou nohu mírně omezuje doširoka se rozšiřující a zvedající se středová konzole mezi předními sedadly. Více než ohromující je zavazadlový prostor, příjemné jsou nejrůznější drobné nápady vylepšující cestování ve voze.

Základní objem kufru 560 litrů je díky velkému vstupnímu otvoru a poměrně nízko položené nakládací hraně s plastovým obložením (hrana je ještě o 2 centimetry níže proti dosavadní octavii) dobře využitelný.

Absolutorium zaslouží i provedení přístrojové desky, a to i volbou materiálů. Výsledkem je, že octavia je jedním z těch milých vozů, u nichž se v čelním skle nezrcadlí horní plocha přístrojové desky.

V souboru velmi příznivých dojmů pak zamrzí taková drobnost, jakou je plastový návlek na ruční brzdě; plast u testovaného vozu se s vyvinutím mírné síly volně posouval podélně po páce, takže za jistých okolností může až znemožnit zmačknutí pojistky a odjištění zabrzděného vozu. Zvláštní, ale jistě snadno odstranitelný neduh, který, pokud se nemýlíme, měla v minulosti již i některá z předešlých generací škodovek.

Základní technické údaje výrobce

Zdvihový objem motoru (cm3)

1595

Výkon (kW/koní)

75/102

Maximální rychlost (km/h)

 190

Zrychlení 0-100 km/h (s)

 12,3

Spotřeba (l/100 km) *)

 9,8/5,7/7,2

Rozměry - d/š/v (mm)

4572/1769/1462

Rozvor (mm)

2578

Maximální hmotnost (kg)

1915

Objem zavazadlového prostoru (l)

560

Cena základního provedení vozu Classic 1,4

424 900

Cena testovaného vozu Ambiente 1,6/102 koní

499 900

*) Poznámka: město/mimo město/kombinace

***

První kilometry s novou octavií

První jízda se Škodou Octavia

Test Škody Octavia RS 1. generace

***


V souhrnu tedy vše je, jak má v moderním voze být, vše je správně vymyšleno a provedeno, vše dobře funguje; velkou pochvalu zaslouží i přesná a přitom snadno řaditelná převodovka, příjemné je ovládání brzd a řízení, spojka je sametová.


Zajímavá - byť logická - je zaregistrovatelná změna jízdních vlastností u prázdného a plně naloženého vozu při hodně dynamickém způsobu jízdy: když je ve voze sám řidič, může pocítit při nutnosti tvrdého brzdění na nerovné vozovce jemný neklid zadní části auta, daný odlehčením zadní nápravy.

První příležitost k ověření kvalit i případných nedostatků nové octavie nabídla praktická světová premiéra vozu, kterou Škoda Auto situovala na řecké silnice.

Konstruktéři správně naladili podvozek, vycházející z nového golfu, i když proti němu je nová octavia bezmála o čtyřicet centimetrů delší a ještě o více než metrák těžší.

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.