Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Paříži přísně vyžadují emisní známky. Kdo ji nemá, pořádně zaplatí

  17:45aktualizováno  17:51
Veškeré automobily a motocykly jezdící po Paříži musí mít od pondělí 16. ledna viditelně vylepenou jednu z nových známek, které je rozlišují podle toho, jak moc znečišťují ovzduší. V případě většího smogu ve městě bude dočasně zakázáno jezdit těm vozidlům, která ovzduší znečišťují více.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Toto opatření se týká všech osobních a užitkových vozů a to i registrovaných v zahraničí, zdůraznila radnice francouzské metropole. Cizinci jsou ovšem podle zjištění iDNES.cz do dubna „omluveni“.

„Je to naléhavé, znečištění ovzduší zabíjí,“ řekl při setkání s novináři odborník na dopravu Christophe Najdovski z pařížské radnice. Podobná praxe podle něj platí již léta v Berlíně a v mnoha dalších evropských městech, kde přispěla k výraznému snížení nebezpečných emisí. Některé výzkumy jsou ovšem k efektu takových opatření skeptičtější. Například Drážďany dokonce po několika letech emisní zónu v centru města zrušily.

Míru znečišťování vozidlem rozlišuje v Paříži šest známek (v Německu mají tři) od zelené pro elektrická a další auta bez emisí po auta s naftovými motory, které vypouštějí do ovzduší nejvíce škodlivin.

Pařížská emisní známka Crit’Air

Samolepicí známka zvaná Crit’Air se prodává za 4,2 eura (114 korun). Auta bez tohoto označení smějí jezdit po Paříži jen o víkendech a v pracovní dny od 20:00 do 8:00. Pokuty jsou od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla. Systém začali v Paříži spouštět už v průběhu loňského roku, nejprve ve zkušebním provozu bez pokut, poté se sníženými taxami (podrobnosti čtěte zde).

„Pokuty momentálně hrozí jen autům s francouzskou registrační značkou, viněty jsou momentálně dostupné jen pro Francouze, pro cizince budou k mání zhruba od března a od dubna je bude policie vyžadovat,“ upřesňuje pro iDNES.cz Petr Vomáčka z ÚAMK. Na rozdíl od Německa, kde je k vydání viněty potřeba předložit technický průkaz vozu (velký technický průkaz), stačí objednávka on-line (e-shop je ZDE). Přímo ve Francii podle Vomáčky prodají viněty Crit’Air už nyní.

„Pokud je nyní budou po českému řidiči vyžadovat, měl by okamžitě kontaktovat český konzulát a řešit to stížností. A nehádat se s policistou,“ radí Vomáčka. Zástupce ÚAMK připomíná, že právě v letos na jaře (5. až 21. května) se v Paříži koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži. Dá se čekat, že českému týmu pojede fandit mnoho fanoušků vlastním vozem.

Starostka nesnáší auta

Starostka Paříže Anne Hidalgová udělala z boje proti znečišťování ovzduší jednu ze svých priorit. Prosadila již řadu opatření, například v metropoli nesmějí jezdit osobní auta vyrobená před 1. lednem 1997 a silnice podél řeky Seiny se přeměnily v pěší zóny. Ale starostka chce jít mnohem dál, její ambicí je vyhnat auta z města úplně, naposledy prohlásila, že „auta jsou archaismus“.

Po Paříži jezdí podle úřadů denně kolem 600 tisíc vozidel, včetně 100 tisíc dodávek a kamionů, a na 100 tisíc motocyklů.

Systém emisních známek už několik let funguje v Německu, na podobném opatření se pracuje i v některých českých městech a seriózně o nich uvažuje i Praha.

Autoři: ,


Témata: kamion, Smog


Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Další z rubriky

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Renault Trafic 1.6dCi-145k PASSENGER...
Renault Trafic 1.6dCi-145k PASSENGER...

r.v. 2016, naj. 18 863 km, diesel, 1. majitel
689 001 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.