Symbolicky v Římě, ve městě s tak hustým provozem jako málokde. Tedy v prostředí, pro které je novinka přímo určena.
Z každého detailu a v každé chvíli představování Toyoty Aygo přímo čiší, že to je přelomová akce pro celou Toyotu.
Nejenže představuje v Evropě svůj vůbec nejmenší vůz, co kdy zde prodávala, ale především je aygo trochu jiná toyota.
Nová tvář toyoty
Produkci této značky tradičně podpírají pilíře solidnosti, spolehlivosti a dlouhé životnosti. Zdaleka už ne vzrušující design a karosářská odvážnost. Nyní poprvé firma představuje auto, které má zaujmout něčím jiným než výčtem technických předností. "K tradičním hodnotám naší značky přinášíme tentokrát více emocí," potvrzuje Andrea Formica, viceprezident prodeje a marketingu Toyota Evrope.
"Očekáváme, že pro osmdesát až devadesát procent zákazníků bude aygo vůbec první vůz naší značky, který si koupí." Že zadání pro konstruktéry znělo tentokrát skutečně jinak, je patrné již z prvního kontaktu... Malý vůz s délkou pod tři a půl metru (je o více než půl metru kratší než fabia), s koly v rozích zaoblené karoserie a čelním sklem téměř plynule navazujícím na přední kratičkou kapotu připomíná dobře uplácaný knedlíček. A přitom pojme čtyři osoby.
Známá tvář toyoty
Poměrně robustní je zadní sloupek karoserie. Jeho mohutnost ještě dotváří tvarování zadních dveří. Alespoň v tomto směru se připomíná známá toyota - dává najevo solidnost. Pohled zezadu bude také zjevně nejtypičtějším rozpoznávacím znakem proti malému citroënu a peugeotu, které jsou si podobnější. Takový malý vůz obecně vždy zápolí o důvěru z hlediska bezpečnosti.
Aygo bude dražší než mnoho jeho větších konkurentů. Nabízí však bohatší výbavu |
Nastupujeme do solidního prostoru
Aygo vyjíždí z Kolína do Evropy ve tří- a pětidveřové verzi. Nějaký čas ovšem jen s jedním ze dvou motorů, s nimiž se pro vůz počítá: s benzinovým litrovým tříválcem. Od počátku příštího roku pak přibude malý dieselmotor 1,4 l.
Toyota Aygo a konkurenti |
Toyota Aygo |
Délka/šířka/výška (mm) 3405/1615/1465 |
Rozvor (mm) 2340 |
Kufr (l) 139 |
Cena nebyla stanovena |
Fiat Panda (čtěte test) |
Délka/šířka/výška (mm) 3538/1578/1589 |
Rozvor (mm) 2299 |
Kufr (l) 206 |
Cena (Kč) od 214 900 |
Hyundai Atos |
Délka/šířka/výška (mm) 3565/1525/1570 |
Rozvor (mm) 2380 |
Kufr (l) 263 |
Cena (Kč) od 209 900 |
Chevrolet Spark (více) |
Délka/šířka/výška (mm) 3495/1495/1500 |
Rozvor (mm) 2345 |
Kufr (l) 170 |
Cena nebyla stanovena |
Kia Picanto (čtěte test) |
Délka/šířka/výška (mm) 3495/1595/1480 |
Rozvor (mm) 2370 |
Kufr (l) 127 |
Cena (Kč) od 189 900 |
Ani vzadu sedící pár nebude mít problém s nohama. Avšak přece jen jisté omezení tu pochopitelně je: vyzkoušeli jsme na postavách středního vzrůstu (kolem 180 cm), že se bez problému do malé toyoty vejdou a celkem pohodlně i svezou. V případě, že jste narostli poněkud nad tuto hranici, nutno počítat s kontaktem hlavy s obložením stropu.
Zvláštností, daní za originální tvarování zadní partie vozu je, že zadní okna nejsou jako obvykle stahovací, ale jen částečně výklopná.
Uvnitř plast, ale dobře zpracovaný
Od sedadel v malém voze nelze očekávat zázraky. Z prostorových důvodů se šetří s každým centimetrem. Ale jsou docela dobrá. I když přístrojová deska svým tvarovým pojetím reprezentuje avantgardní architekturu v navrhování automobilů, dá zároveň vzpomenout opět na klasickou toyotu: ve dvoubarevném provedení je jednoduchá a přehledná, jen s nezbytným minimem ovládacích prvků.
"I v detailech se promítá japonská kultura," říká výkonný ředitel designérského střediska Toyoty Wahei Hirai. Každopádně z ryze praktického hlediska jsou všechny ovládací prvky správně umístěné.
Dominantním materiálem interiéru je plast. Nutno však jedním dechem dodat, že velice kulturně zpracovaným a perfektně dílensky provedeným.
Zvláštní je sloupek nastavitelného volantu: jsou na něm uchyceny oba hlavní přístroje - větší rychloměr se zabudovanými kontrolními ukazateli a na nedlouhém trnu otáčkoměr, trčící nezvykle vlevo vzhůru od volantu. Nutno říct, že uspořádání je to zvláštní, ale již po pár kilometrech za volantem si na ně lze celkem snadno zvyknout. Má totiž především tu výhodu, že přístroje se pohybují podle nastavení volantu, a tedy nemizí v žádném úhlu ze zorného pole řidiče.
Startujeme - jen s pásy
Volant má dobře zvolený věnec co do průměru i tloušťky, řadicí páka je umístěna ve správném místě. Nic tedy nebrání tomu nastartovat, zařadit a vyrazit. Nezapomeňte na zapnutí bezpečnostních pásů - aygo patří mezi vozy, které nesnášejí nepřipoutanou posádku, což dává najevo urputným zvukovým signálem.
Díky malým rozměrům vozu, umístění kol, velmi malému poloměru zatáčení a elektrickému posilovači řízení není vyjetí z malé mezery mezi vozy problém -dobrý rys ideálního auta do města.
Benzinový litrový tříválec s úctyhodným maximálním výkonem 68 koní už při rozjezdu dává najevo, že předurčení pro aygo jako ideální prostředek do města se odrazilo i v jeho konstrukci; jde totiž velmi ochotně za plynem již od nízkých otáček, je příjemně pružný, a i když otáčkoměr nabádá k jeho vytáčení až do 6500 ot/min, dobře si s ním porozumí i řidič, který dává přednost jemné práci s pedálem plynu.
Aygo se mu za to odvděčí velmi solidní spotřebou, která by podle výrobce měla být v průměru 4,6 l/100 km. Benzinu! To nemůžeme po prvním, jen pár desítek kilometrů dlouhém vyzkoušení vozu potvrdit, ale až kolínské vozy (mimo jiné všechny se stejnými motory) podrobíme obvyklému testu na referenční testovací trati v Česku, ještě se ke spotřebě vrátíme.
Cena není nejnižší
Krátké seznámení s novinkou pochopitelně neodpoví ani na další otázky, které se v provozu nejspíš vynoří. Ale už teď je jasné, že Toyota Aygo má své limity.
Pro český trh je nejpodstatnější, že to bude hodně malý vůz s cenou, která nebude nejnižší: kolem čtvrt milionu korun. S velmi malým kufrem (139 litrů), a tedy omezenou užitečností bude stát víc než některé trochu větší vozy.
***
Čtěte také
Toyota Aygo: Japoneček od Kolína
***
Akihiko Sawaguchi, asistent prezidenta Toyota Motor Czech, komentuje místo pro novinku na trhu takto: "Aygo nelze v žádném případě brát jako náhražku lidového vozítka s minimální výbavou. To auto je sice malé, ale stylové, v duchu strategie značky nemůže jít pod její obvyklou úroveň ve výbavě." Důkazem jeho slov jsou například jako minimální výbava i dva čelní airbagy (za příplatek pak i boční a hlavové) a ABS.
AYGO Měří necelé tři a půl metru, ale pohodlně se do něho vejdou čtyři osoby |
Aygo bude dražší než mnoho jeho větších konkurentů. Nabízí však bohatší výbavu |
Aygo vyjíždí z Kolína do Evropy ve tří- a pětidveřové verzi. Nějaký čas ovšem jen s jedním ze dvou motorů, s nimiž se pro vůz počítá: s benzinovým litrovým tříválcem. Od počátku příštího roku pak přibude malý dieselmotor 1,4 l. |
PREMIÉRA V ITÁLII Toyota poprvé představila svůj "český vůz" v Římě, kde jezdí nejvíce malých aut v Evropě |
Pro český trh je nejpodstatnější, že to bude hodně malý vůz s cenou, která nebude nejnižší: kolem čtvrt milionu korun. |
Akihiko Sawaguchi, asistent prezidenta Toyota Motor Czech, komentuje místo pro novinku na trhu takto: "Aygo nelze v žádném případě brát jako náhražku lidového vozítka s minimální výbavou." |