První jízda toyotou z Kolína - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda toyotou z Kolína

  14:52
Až do italského města měst Říma se vydala za svou premiérou Toyota Aygo, malý vůz zrozený v českém Kolíně. Jaké bezprostřední dojmy poskytla? Česko-japonsko-francouzská automobilová spolupráce má výsledek: malá Toyota Aygo se jako první z kolínských trojčat právě v těchto dnech představuje novinářům z celého světa.

Symbolicky v Římě, ve městě s tak hustým provozem jako málokde. Tedy v prostředí, pro které je novinka přímo určena.

Z každého detailu a v každé chvíli představování Toyoty Aygo přímo čiší, že to je přelomová akce pro celou Toyotu.

Nejenže představuje v Evropě svůj vůbec nejmenší vůz, co kdy zde prodávala, ale především je aygo trochu jiná toyota.

Nová tvář toyoty

Produkci této značky tradičně podpírají pilíře solidnosti, spolehlivosti a dlouhé životnosti. Zdaleka už ne vzrušující design a karosářská odvážnost. Nyní poprvé firma představuje auto, které má zaujmout něčím jiným než výčtem technických předností. "K tradičním hodnotám naší značky přinášíme tentokrát více emocí," potvrzuje Andrea Formica, viceprezident prodeje a marketingu Toyota Evrope.

VÍCE FOTOGRAFIÍ ZDE

"Očekáváme, že pro osmdesát až devadesát procent zákazníků bude aygo vůbec první vůz naší značky, který si koupí." Že zadání pro konstruktéry znělo tentokrát skutečně jinak, je patrné již z prvního kontaktu... Malý vůz s délkou pod tři a půl metru (je o více než půl metru kratší než fabia), s koly v rozích zaoblené karoserie a čelním sklem téměř plynule navazujícím na přední kratičkou kapotu připomíná dobře uplácaný knedlíček. A přitom pojme čtyři osoby.

Známá tvář toyoty

Poměrně robustní je zadní sloupek karoserie. Jeho mohutnost ještě dotváří tvarování zadních dveří. Alespoň v tomto směru se připomíná známá toyota - dává najevo solidnost. Pohled zezadu bude také zjevně nejtypičtějším rozpoznávacím znakem proti malému citroënu a peugeotu, které jsou si podobnější. Takový malý vůz obecně vždy zápolí o důvěru z hlediska bezpečnosti.

Aygo bude dražší než mnoho jeho větších konkurentů. Nabízí však bohatší výbavu

Aby získal na dojmu stability, použili zde návrháři důmyslný fígl: kola umístěná vepředu i vzadu na samém konci karoserie (odborně řečeno: s minimálními převisy) opticky vytáhli z karoserie do stran a skryli je pod rozšířené blatníky. A ještě jednou z odborné terminologie: aygo má mezi malými vozy největší rozchod, tedy vzdálenost kol od sebe. Solidní stabilita pak už není jen dojmem; uspořádání má bezprostřední vliv na jízdní vlastnosti.

Nastupujeme do solidního prostoru

Aygo vyjíždí z Kolína do Evropy ve tří- a pětidveřové verzi. Nějaký čas ovšem jen s jedním ze dvou motorů, s nimiž se pro vůz počítá: s benzinovým litrovým tříválcem. Od počátku příštího roku pak přibude malý dieselmotor 1,4 l.

Toyota Aygo a konkurenti

Toyota Aygo

Délka/šířka/výška (mm) 3405/1615/1465
Rozvor (mm) 2340
Kufr (l) 139
Cena nebyla stanovena

Fiat Panda (čtěte test)

Délka/šířka/výška (mm) 3538/1578/1589

Rozvor (mm) 2299
Kufr (l) 206
Cena (Kč) od 214 900

Hyundai Atos

Délka/šířka/výška (mm) 3565/1525/1570

Rozvor (mm) 2380
Kufr (l) 263
Cena (Kč) od 209 900

Chevrolet Spark (více)

Délka/šířka/výška (mm) 3495/1495/1500

Rozvor (mm) 2345
Kufr (l) 170
Cena nebyla stanovena

Kia Picanto (čtěte test)

Délka/šířka/výška (mm) 3495/1595/1480

Rozvor (mm) 2370
Kufr (l) 127
Cena (Kč) od 189 900
Na velmi malý vozík upoutá posádku uvnitř docela solidně místa. A to v obou verzích. "Na délku je auto dost krátké, ale povedlo se nám dostat nápravy poměrně daleko od sebe, a tak je uvnitř dost prostoru," vysvětluje šéfkonstruktér nového kolínského auta, japonský inženýr Manabu Morisaka. "Na to jsme si museli dávat pozor. Na rozdíl od Japonska je v Evropě hodně vysokých lidí, proto jsme potřebovali nahnat prostor včetně výšky."

Ani vzadu sedící pár nebude mít problém s nohama. Avšak přece jen jisté omezení tu pochopitelně je: vyzkoušeli jsme na postavách středního vzrůstu (kolem 180 cm), že se bez problému do malé toyoty vejdou a celkem pohodlně i svezou. V případě, že jste narostli poněkud nad tuto hranici, nutno počítat s kontaktem hlavy s obložením stropu.

Zvláštností, daní za originální tvarování zadní partie vozu je, že zadní okna nejsou jako obvykle stahovací, ale jen částečně výklopná.

Uvnitř plast, ale dobře zpracovaný

Od sedadel v malém voze nelze očekávat zázraky. Z prostorových důvodů se šetří s každým centimetrem. Ale jsou docela dobrá. I když přístrojová deska svým tvarovým pojetím reprezentuje avantgardní architekturu v navrhování automobilů, dá zároveň vzpomenout opět na klasickou toyotu: ve dvoubarevném provedení je jednoduchá a přehledná, jen s nezbytným minimem ovládacích prvků.

"I v detailech se promítá japonská kultura," říká výkonný ředitel designérského střediska Toyoty Wahei Hirai. Každopádně z ryze praktického hlediska jsou všechny ovládací prvky správně umístěné.

Dominantním materiálem interiéru je plast. Nutno však jedním dechem dodat, že velice kulturně zpracovaným a perfektně dílensky provedeným.

Zvláštní je sloupek nastavitelného volantu: jsou na něm uchyceny oba hlavní přístroje - větší rychloměr se zabudovanými kontrolními ukazateli a na nedlouhém trnu otáčkoměr, trčící nezvykle vlevo vzhůru od volantu. Nutno říct, že uspořádání je to zvláštní, ale již po pár kilometrech za volantem si na ně lze celkem snadno zvyknout. Má totiž především tu výhodu, že přístroje se pohybují podle nastavení volantu, a tedy nemizí v žádném úhlu ze zorného pole řidiče.

Startujeme - jen s pásy

Volant má dobře zvolený věnec co do průměru i tloušťky, řadicí páka je umístěna ve správném místě. Nic tedy nebrání tomu nastartovat, zařadit a vyrazit. Nezapomeňte na zapnutí bezpečnostních pásů - aygo patří mezi vozy, které nesnášejí nepřipoutanou posádku, což dává najevo urputným zvukovým signálem.

Díky malým rozměrům vozu, umístění kol, velmi malému poloměru zatáčení a elektrickému posilovači řízení není vyjetí z malé mezery mezi vozy problém -dobrý rys ideálního auta do města.

Benzinový litrový tříválec s úctyhodným maximálním výkonem 68 koní už při rozjezdu dává najevo, že předurčení pro aygo jako ideální prostředek do města se odrazilo i v jeho konstrukci; jde totiž velmi ochotně za plynem již od nízkých otáček, je příjemně pružný, a i když otáčkoměr nabádá k jeho vytáčení až do 6500 ot/min, dobře si s ním porozumí i řidič, který dává přednost jemné práci s pedálem plynu.

Aygo se mu za to odvděčí velmi solidní spotřebou, která by podle výrobce měla být v průměru 4,6 l/100 km. Benzinu! To nemůžeme po prvním, jen pár desítek kilometrů dlouhém vyzkoušení vozu potvrdit, ale až kolínské vozy (mimo jiné všechny se stejnými motory) podrobíme obvyklému testu na referenční testovací trati v Česku, ještě se ke spotřebě vrátíme.

Cena není nejnižší

Krátké seznámení s novinkou pochopitelně neodpoví ani na další otázky, které se v provozu nejspíš vynoří. Ale už teď je jasné, že Toyota Aygo má své limity.
Pro český trh je nejpodstatnější, že to bude hodně malý vůz s cenou, která nebude nejnižší: kolem čtvrt milionu korun. S velmi malým kufrem (139 litrů), a tedy omezenou užitečností bude stát víc než některé trochu větší vozy.

***

Čtěte také

 Toyota Aygo: Japoneček od Kolína

***

Akihiko Sawaguchi, asistent prezidenta Toyota Motor Czech, komentuje místo pro novinku na trhu takto: "Aygo nelze v žádném případě brát jako náhražku lidového vozítka s minimální výbavou. To auto je sice malé, ale stylové, v duchu strategie značky nemůže jít pod její obvyklou úroveň ve výbavě." Důkazem jeho slov jsou například jako minimální výbava i dva čelní airbagy (za příplatek pak i boční a hlavové) a ABS.

AYGO Měří necelé tři a půl metru, ale pohodlně se do něho vejdou čtyři osoby

Aygo bude dražší než mnoho jeho větších konkurentů. Nabízí však bohatší výbavu

Aygo vyjíždí z Kolína do Evropy ve tří- a pětidveřové verzi. Nějaký čas ovšem jen s jedním ze dvou motorů, s nimiž se pro vůz počítá: s benzinovým litrovým tříválcem. Od počátku příštího roku pak přibude malý dieselmotor 1,4 l.

PREMIÉRA V ITÁLII Toyota poprvé představila svůj "český vůz" v Římě, kde jezdí nejvíce malých aut v Evropě

Pro český trh je nejpodstatnější, že to bude hodně malý vůz s cenou, která nebude nejnižší: kolem čtvrt milionu korun.

Akihiko Sawaguchi, asistent prezidenta Toyota Motor Czech, komentuje místo pro novinku na trhu takto: "Aygo nelze v žádném případě brát jako náhražku lidového vozítka s minimální výbavou."

Autoři:

Rallye Dakar 2025

37. ročník Rallye Dakar 2025 se koná v Saudské Arábii od 3. do 17. ledna.

  • Nejčtenější

Enyaq má aerodynamický čumák a zaparkujete ho mobilem, zase stojí přes milion

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Škoda zahajuje letošní oslavy...

8. ledna 2025,  aktualizováno  14:57

Další skandál Volkswagenu. Unikla data 800 tisíc elektroaut od VW i Škody

Automobilky shromažďují informace o majitelích jimi vyrobených aut, a mnohdy to bohužel dělají bez potřebného zabezpečení. V plné nahotě to opět ukázal čerstvý případ koncernu Volkswagen, kdy jeho...

8. ledna 2025

Padesát kilometrů a furt jedete do kopce. Na kole na nejvyšší horu Španělska

Teď se ukáže, kdo dával ve škole pozor. Jaká je nejvyšší hora Španělska? Vyšlapal jsem ji na kole nejvýš, kam to jde po silnici. Přímo od Atlantiku je to padesát kilometrů, z toho jen asi pět není do...

4. ledna 2025

Dvoukolové skútr-SUV je po právu bestsellerem Hondy. Král dálnic i polňaček

Skútry se těší velké oblibě především proto, že na ně nepotřebujete „motorkářský“ řidičák, jsou lehké a ve srovnání s motocykly jsou i levné. Honda X-ADV je skútr, který překvapivě nesplňuje žádnou z...

7. ledna 2025

Kráska v mužském světě. Marijke v servisu neuklízí, je tu automechaničkou

Vyměnit olej, zkontrolovat filtry, spustit diagnostiku poruch s pomocí přístrojů. Pro zaměstnance autoservisů všední rutina. Jednadvacetiletá Marijke Booth tyto náležitosti zvládá s přehledem též,...

3. ledna 2025

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům, plánují nakupovat povolenky na emise oxidu uhličitého od společností vyrábějících elektromobily, včetně...

9. ledna 2025

Dovoz ojetin ze zahraničí dává stále menší smysl, je na desetiletém minimu

Dovoz ojetých osobních aut do Česka loni klesl meziročně o 8,8 procenta na 140 397 vozů, a byl tak nejnižší za posledních deset let. Průměrné stáří dovážených vozů se snížilo o 0,1 roku na 10,5 roku....

9. ledna 2025

KVÍZ: Na které výstavě jste mohli potkat tyto řidičky?

V prosinci jsme pro vás přichystali opět širokou paletu článků o automobilech a všem okolo nich. V našem dalším vydání kvízu pozorného čtenáře si opět můžete vyzkoušet, jak pečlivě jste rubriku Auto...

vydáno 9. ledna 2025

Jediné elektro, tři prémiovky a domácí SUV. Kdo bude českým autem roku?

Audi A5, BMW X3, Kia EV3, Mercedes-Benz třídy G a Škoda Kodiaq. To jsou finalisté ankety českého Auto roku 2025. Jaké byste vybrali vy?

8. ledna 2025

Jak si naše testerky užily domácí wellness se Sanctuary Spa?
Jak si naše testerky užily domácí wellness se Sanctuary Spa?

Maminky si také zaslouží odměnu. A proto jsme vybrali 40 testerek, které od nás dostaly k vyzkoušení tři dárkové kazety od Sanctuary Spa. Jaká řada...

Exmanžel si z mého účtu poslal stovku. Klienty Spořitelny zaskočila změna

Klienty České spořitelny překvapila novinka, kterou od Nového roku mají disponenti účtů. S účtem, k němuž jim jeho...

Mám dvacet kilo dole, krátkodobé diety jsou blbost, říká zpěvačka Ewa Farna

Ewa Farna (31) se pochlubila, že se jí během posledního roku podařilo zhubnout přibližně dvacet kilogramů a na své...

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Nebyl scénář, tak jsem hodil židlí a odešel, vzpomíná Dvořák na Anděla Páně

Premium Jeho nejslavnějším filmem je možná jediná porevoluční pohádka, která se stala novou vánoční klasikou. On sám má přitom...

Pro své děti jsem zrádce. Vysoká cena za lásku k jiné ženě, říká režisér Adamec

Premium Jeho život je jako horská dráha. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Režisér jiří Adamec točil kdysi seriály a pohádky, jež se...