Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starou reflexní vestu měnit nemusíte, uklidňuje ministerstvo

  14:55aktualizováno  14:55
Panika kolem reflexních vest je zbytečná. Ministerstvo dopravy reaguje na informace, že motoristé budou muset měnit staré vesty za nové. „Motoristé měnit výstražné vesty v povinné výbavě nemusí,“ uvádí ministerstvo dopravy.

Reflexní vesta | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Paniku vyvolala novela vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Do ní se se zpožděním dostala už několik let platná norma specifikující podobu reflexních prvků.

„Od prvního ledna 2016 platí v ČR jako součást povinné výbavy pro automobily výstražná vesta podle normy ČSN EN ISO 20471:2013,“ uvádí Lubomír Demel z firmy D.A.S. Polička, která vyrábí autolékárničky a autodoplňky. Novelizovaná vyhláška tak přijala normu, která v Česku platí už tři roky. „Norma ČSN EN ISO 20471:2013, která je harmonizovaná nařízením vlády 21/2003 Sb., nahradila normu EN 471 prvního října 2013,“ uvádí Jiří Volejník z obchodu technickenormy.cz. „Norma specifikuje oděvy s vysokou viditelností, uvádí zkušební metody a požadavky.“

Předchozí podoba vyhlášky platná do konce loňského roku tedy vyžadovala vesty podle už neplatné normy. Novela uvedla se zpožděním do souladu vyhlášku a platnou normu.

Kristina Doubravová z firmy Lemac Marketing, která vyrábí reflexní prvky, uvádí, že vesty a další výrobky vyrábí podle platné normy ČSN EN ISO 20471 už od roku 2013.

Původní podoba normy podle Lubomíra Demela znala tři stupně jakosti a svítivosti reflexních prvků. „Rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou opravdu markantní,“ uvádí Demel. S novou normou došlo ke zrušení jednotlivých stupňů a jsou přesně specifikované parametry kvality materiálů a odrazivosti.

„Z dané vyhlášky žádná povinnost měnit vesty nevyplývá,“ uklidňuje ministerstvo dopravy. „Ochranné vlastnosti vest, které odpovídaly dřívější evropské normě EN 471, jsou z hlediska bezpečnosti dostatečné a odpovídají technickým požadavkům,“ uvádí Tomáš Neřold z tiskového oddělení ministerstva. „Platí, že vesta, která je součástí povinné výbavy, musí odpovídat evropské normě EN 471 nebo EN ISO 20471. Z žádného předpisu ale nevyplývá, že starší vesty plnící tuto normu nejsou v pořádku a lidé je nemohou používat,“ doplňuje.

Reflexní vesta
Reflexní vesta

Reflexní vesta, kterou máte v autě, musí mít na štítku musí uvedenu normu ČSN EN ISO 20471:2013, nebon starší EN 471.

Jakou normu reflexní vesta plní, zjistíte snadno ze štítku, který je na vestě našitý.

„Výrobci nadále mají povinnost umístit na výrobek označení CE, které vyjadřuje shodu se základními požadavky nařízení vlády a směrnicí,“ uvádí Tomáš Neřold. Výstražná vesta do povinné výbavy vozidla ale podle ministerstva nepatří mezi ty ochranné oděvy, u nichž se podle normy musí uvádět i číslo (čtyřmístný kód) notifikované (autorizované) osoby posuzující shodu výrobku s předpisy. „To se týká jiných, specializovaných, ochranných pomůcek,“ vysvětluje Neřold.

Podle jednoho z prodejců reflexních prvků, který nechce být jmenován, se tyto výrobky testují obvykle v Německu.

Podle informací iDNES.cz se na českém trhu objevují výrobky s reflexními prvky čínské provenience, které mají mnohem nižší schopnost odrážet světlo. Má jít o různé pásky a doplňky, které jsou od letošního února povinné i pro chodce (více zde).





Nejčtenější

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest karavanu
Švýcaři poslali obytný vůz proti zdi, děti vzadu by nepřežily

Letní dovolená s obytným vozem je i v Česku stále oblíbenější. Švýcarský autoklub TCS teď upozorňuje na dodržování bezpečnostních zásad. Proto nasimuloval...  celý článek

(ilustrační snímek)
Z pomlázky jdete s promilemi? Jezte, pijte vodu, za volant se nehrňte

Až půjdete z velikonoční koledy, zkuste si vybavit, kolik alkoholu jste vypili. S následky se mnozí budou potýkat ještě následující a den. A nemusí to být jen...  celý článek

Sraz ferrrari na trojském zámečku v Praze, pořádaný na počest 70. výročí...
VIDEO: Policie ferrari nehoní, zatarasí mu cestu

Policejní auta jsou mnohem slabší než urození hřebci z Maranella, kdyby chtěl ovšem řidič ferrari policii ujet, umí si poradit. Na srazu pořádaném k výročí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.