Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starou reflexní vestu měnit nemusíte, uklidňuje ministerstvo

  14:55aktualizováno  14:55
Panika kolem reflexních vest je zbytečná. Ministerstvo dopravy reaguje na informace, že motoristé budou muset měnit staré vesty za nové. „Motoristé měnit výstražné vesty v povinné výbavě nemusí,“ uvádí ministerstvo dopravy.

Reflexní vesta | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Paniku vyvolala novela vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Do ní se se zpožděním dostala už několik let platná norma specifikující podobu reflexních prvků.

„Od prvního ledna 2016 platí v ČR jako součást povinné výbavy pro automobily výstražná vesta podle normy ČSN EN ISO 20471:2013,“ uvádí Lubomír Demel z firmy D.A.S. Polička, která vyrábí autolékárničky a autodoplňky. Novelizovaná vyhláška tak přijala normu, která v Česku platí už tři roky. „Norma ČSN EN ISO 20471:2013, která je harmonizovaná nařízením vlády 21/2003 Sb., nahradila normu EN 471 prvního října 2013,“ uvádí Jiří Volejník z obchodu technickenormy.cz. „Norma specifikuje oděvy s vysokou viditelností, uvádí zkušební metody a požadavky.“

Předchozí podoba vyhlášky platná do konce loňského roku tedy vyžadovala vesty podle už neplatné normy. Novela uvedla se zpožděním do souladu vyhlášku a platnou normu.

Kristina Doubravová z firmy Lemac Marketing, která vyrábí reflexní prvky, uvádí, že vesty a další výrobky vyrábí podle platné normy ČSN EN ISO 20471 už od roku 2013.

Původní podoba normy podle Lubomíra Demela znala tři stupně jakosti a svítivosti reflexních prvků. „Rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou opravdu markantní,“ uvádí Demel. S novou normou došlo ke zrušení jednotlivých stupňů a jsou přesně specifikované parametry kvality materiálů a odrazivosti.

„Z dané vyhlášky žádná povinnost měnit vesty nevyplývá,“ uklidňuje ministerstvo dopravy. „Ochranné vlastnosti vest, které odpovídaly dřívější evropské normě EN 471, jsou z hlediska bezpečnosti dostatečné a odpovídají technickým požadavkům,“ uvádí Tomáš Neřold z tiskového oddělení ministerstva. „Platí, že vesta, která je součástí povinné výbavy, musí odpovídat evropské normě EN 471 nebo EN ISO 20471. Z žádného předpisu ale nevyplývá, že starší vesty plnící tuto normu nejsou v pořádku a lidé je nemohou používat,“ doplňuje.

Reflexní vesta
Reflexní vesta

Reflexní vesta, kterou máte v autě, musí mít na štítku musí uvedenu normu ČSN EN ISO 20471:2013, nebon starší EN 471.

Jakou normu reflexní vesta plní, zjistíte snadno ze štítku, který je na vestě našitý.

„Výrobci nadále mají povinnost umístit na výrobek označení CE, které vyjadřuje shodu se základními požadavky nařízení vlády a směrnicí,“ uvádí Tomáš Neřold. Výstražná vesta do povinné výbavy vozidla ale podle ministerstva nepatří mezi ty ochranné oděvy, u nichž se podle normy musí uvádět i číslo (čtyřmístný kód) notifikované (autorizované) osoby posuzující shodu výrobku s předpisy. „To se týká jiných, specializovaných, ochranných pomůcek,“ vysvětluje Neřold.

Podle jednoho z prodejců reflexních prvků, který nechce být jmenován, se tyto výrobky testují obvykle v Německu.

Podle informací iDNES.cz se na českém trhu objevují výrobky s reflexními prvky čínské provenience, které mají mnohem nižší schopnost odrážet světlo. Má jít o různé pásky a doplňky, které jsou od letošního února povinné i pro chodce (více zde).





Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Renault Clio IV 0.9TCE  GT-LINE NAVI ...
Renault Clio IV 0.9TCE GT-LINE NAVI ...

r.v. 2016, naj. 9 256 km, benzín, 1. majitel
319 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.