Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starou reflexní vestu měnit nemusíte, uklidňuje ministerstvo

  14:55aktualizováno  14:55
Panika kolem reflexních vest je zbytečná. Ministerstvo dopravy reaguje na informace, že motoristé budou muset měnit staré vesty za nové. „Motoristé měnit výstražné vesty v povinné výbavě nemusí,“ uvádí ministerstvo dopravy.

Reflexní vesta | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Paniku vyvolala novela vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Do ní se se zpožděním dostala už několik let platná norma specifikující podobu reflexních prvků.

„Od prvního ledna 2016 platí v ČR jako součást povinné výbavy pro automobily výstražná vesta podle normy ČSN EN ISO 20471:2013,“ uvádí Lubomír Demel z firmy D.A.S. Polička, která vyrábí autolékárničky a autodoplňky. Novelizovaná vyhláška tak přijala normu, která v Česku platí už tři roky. „Norma ČSN EN ISO 20471:2013, která je harmonizovaná nařízením vlády 21/2003 Sb., nahradila normu EN 471 prvního října 2013,“ uvádí Jiří Volejník z obchodu technickenormy.cz. „Norma specifikuje oděvy s vysokou viditelností, uvádí zkušební metody a požadavky.“

Předchozí podoba vyhlášky platná do konce loňského roku tedy vyžadovala vesty podle už neplatné normy. Novela uvedla se zpožděním do souladu vyhlášku a platnou normu.

Kristina Doubravová z firmy Lemac Marketing, která vyrábí reflexní prvky, uvádí, že vesty a další výrobky vyrábí podle platné normy ČSN EN ISO 20471 už od roku 2013.

Původní podoba normy podle Lubomíra Demela znala tři stupně jakosti a svítivosti reflexních prvků. „Rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou opravdu markantní,“ uvádí Demel. S novou normou došlo ke zrušení jednotlivých stupňů a jsou přesně specifikované parametry kvality materiálů a odrazivosti.

„Z dané vyhlášky žádná povinnost měnit vesty nevyplývá,“ uklidňuje ministerstvo dopravy. „Ochranné vlastnosti vest, které odpovídaly dřívější evropské normě EN 471, jsou z hlediska bezpečnosti dostatečné a odpovídají technickým požadavkům,“ uvádí Tomáš Neřold z tiskového oddělení ministerstva. „Platí, že vesta, která je součástí povinné výbavy, musí odpovídat evropské normě EN 471 nebo EN ISO 20471. Z žádného předpisu ale nevyplývá, že starší vesty plnící tuto normu nejsou v pořádku a lidé je nemohou používat,“ doplňuje.

Reflexní vesta
Reflexní vesta

Reflexní vesta, kterou máte v autě, musí mít na štítku musí uvedenu normu ČSN EN ISO 20471:2013, nebon starší EN 471.

Jakou normu reflexní vesta plní, zjistíte snadno ze štítku, který je na vestě našitý.

„Výrobci nadále mají povinnost umístit na výrobek označení CE, které vyjadřuje shodu se základními požadavky nařízení vlády a směrnicí,“ uvádí Tomáš Neřold. Výstražná vesta do povinné výbavy vozidla ale podle ministerstva nepatří mezi ty ochranné oděvy, u nichž se podle normy musí uvádět i číslo (čtyřmístný kód) notifikované (autorizované) osoby posuzující shodu výrobku s předpisy. „To se týká jiných, specializovaných, ochranných pomůcek,“ vysvětluje Neřold.

Podle jednoho z prodejců reflexních prvků, který nechce být jmenován, se tyto výrobky testují obvykle v Německu.

Podle informací iDNES.cz se na českém trhu objevují výrobky s reflexními prvky čínské provenience, které mají mnohem nižší schopnost odrážet světlo. Má jít o různé pásky a doplňky, které jsou od letošního února povinné i pro chodce (více zde).





Nejčtenější

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Opel Astra
GM se zbavuje evropské divize, zájem Francouzů o Opel dává smysl málokomu

Francouzský Peugeot se uchází o německý Opel. Spojená automobilka by se stala evropskou dvojkou, podle expertů však transakce nedává smysl. Oba podniky jsou v...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.