Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starou reflexní vestu měnit nemusíte, uklidňuje ministerstvo

  14:55aktualizováno  14:55
Panika kolem reflexních vest je zbytečná. Ministerstvo dopravy reaguje na informace, že motoristé budou muset měnit staré vesty za nové. „Motoristé měnit výstražné vesty v povinné výbavě nemusí,“ uvádí ministerstvo dopravy.

Reflexní vesta | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Paniku vyvolala novela vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Do ní se se zpožděním dostala už několik let platná norma specifikující podobu reflexních prvků.

„Od prvního ledna 2016 platí v ČR jako součást povinné výbavy pro automobily výstražná vesta podle normy ČSN EN ISO 20471:2013,“ uvádí Lubomír Demel z firmy D.A.S. Polička, která vyrábí autolékárničky a autodoplňky. Novelizovaná vyhláška tak přijala normu, která v Česku platí už tři roky. „Norma ČSN EN ISO 20471:2013, která je harmonizovaná nařízením vlády 21/2003 Sb., nahradila normu EN 471 prvního října 2013,“ uvádí Jiří Volejník z obchodu technickenormy.cz. „Norma specifikuje oděvy s vysokou viditelností, uvádí zkušební metody a požadavky.“

Předchozí podoba vyhlášky platná do konce loňského roku tedy vyžadovala vesty podle už neplatné normy. Novela uvedla se zpožděním do souladu vyhlášku a platnou normu.

Kristina Doubravová z firmy Lemac Marketing, která vyrábí reflexní prvky, uvádí, že vesty a další výrobky vyrábí podle platné normy ČSN EN ISO 20471 už od roku 2013.

Původní podoba normy podle Lubomíra Demela znala tři stupně jakosti a svítivosti reflexních prvků. „Rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou opravdu markantní,“ uvádí Demel. S novou normou došlo ke zrušení jednotlivých stupňů a jsou přesně specifikované parametry kvality materiálů a odrazivosti.

„Z dané vyhlášky žádná povinnost měnit vesty nevyplývá,“ uklidňuje ministerstvo dopravy. „Ochranné vlastnosti vest, které odpovídaly dřívější evropské normě EN 471, jsou z hlediska bezpečnosti dostatečné a odpovídají technickým požadavkům,“ uvádí Tomáš Neřold z tiskového oddělení ministerstva. „Platí, že vesta, která je součástí povinné výbavy, musí odpovídat evropské normě EN 471 nebo EN ISO 20471. Z žádného předpisu ale nevyplývá, že starší vesty plnící tuto normu nejsou v pořádku a lidé je nemohou používat,“ doplňuje.

Reflexní vesta
Reflexní vesta

Reflexní vesta, kterou máte v autě, musí mít na štítku musí uvedenu normu ČSN EN ISO 20471:2013, nebon starší EN 471.

Jakou normu reflexní vesta plní, zjistíte snadno ze štítku, který je na vestě našitý.

„Výrobci nadále mají povinnost umístit na výrobek označení CE, které vyjadřuje shodu se základními požadavky nařízení vlády a směrnicí,“ uvádí Tomáš Neřold. Výstražná vesta do povinné výbavy vozidla ale podle ministerstva nepatří mezi ty ochranné oděvy, u nichž se podle normy musí uvádět i číslo (čtyřmístný kód) notifikované (autorizované) osoby posuzující shodu výrobku s předpisy. „To se týká jiných, specializovaných, ochranných pomůcek,“ vysvětluje Neřold.

Podle jednoho z prodejců reflexních prvků, který nechce být jmenován, se tyto výrobky testují obvykle v Německu.

Podle informací iDNES.cz se na českém trhu objevují výrobky s reflexními prvky čínské provenience, které mají mnohem nižší schopnost odrážet světlo. Má jít o různé pásky a doplňky, které jsou od letošního února povinné i pro chodce (více zde).





Nejčtenější

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Další z rubriky

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.