Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Fiatu: Klidně se spojíme s Fordem, musíme se bránit Googlu a Applu

Vedle Fordu by se šéf Fiatu Sergio Marchionne nebránil ani spojení s dalším gigantem General Motors. Naopak ve spolupráci s francouzským koncernem Peugeot Citroen nevidí Marchionne přínos. Odmítl i diskuse o spojení s Volkswagenem.
Sergio Marchionne oznamuje spolupráci s EPA.

Sergio Marchionne oznamuje spolupráci s EPA. | foto: Chrysler LLC

Sergio Marchionne je šéfem koncernu FCA, tedy Fiatu a Chrysleru, který vznikl pod jeho taktovkou. Už toto sloučení dvou velkých, ale v minulých letech trápících se značek vzbudilo velký rozruch. Jenže rozkročení přes Atlantik se nakonec ukázalo jako dobrou volbou. V krizi krachující Chrysler našel v koncernu druhý dech a když se přestalo dařit Fiatu, tak se naopak zvedl Chrysler, který táhne koncern v posledních letech. Konkrétně se nejvíc daří značce Jeep.

Spolupráce obou firem je už dobře patrná na konkrétních produktech. Aktuálně je to dvojice modelů Fiat 500x a Jeep Renegade, v USA pak menší modely Chrysleru jako jsou Dart a nová generace modelu 200 (který vypadá opravdu skvěle), stojí na podvozkové platformě C-Evo/D-Evo, respektive variantách C-Wide/CUSW. V Evropě tuto platformu používá Alfa Romeo Giulietta. Další kooperace na sdílených platformách a používání motorů navzájem se plánuje.

A právě kooperace a sdílení nákladů je důvodem, proč se Sergio Marchionne o možném spojení s Fordem nebo General Motors rozpovídal. Označil ho za technicky proveditelné a prohlásil, že z jeho strany zde nejsou žádná omezení. Z kontextu ovšem nevyplývá, že by chtěl Marchionne spojovat samotné firmy, ale že přemýšlí především o spojení sil při vývoji. Jako důvod nezmiňoval současná konvenční auta, ale automobily, které teprve přijdou.

Konkrétně jde o vývoj nových úsporných (doslova ekologicky čistších) aut a vozidel s automatickým řízením. Marchionne zde konkrétně zmiňuje nejen hrozbu konkurenčních výrobců automobilů, ale také firem, které zatím s auty nic společného nemají. Google ani Apple zatím auta nevyrábějí, ale netají se tím, že je tento byznys láká. Google už delší dobu testuje auta s automatickým řízením a u Applu se spekuluje, že začíná pracovat na vlastním elektromobilu a ani další technologické novinky mu nejsou cizí.

Marchionne zároveň uvedl, že naopak spolupráce s francouzským koncernem PSA, tedy značkami Peugeot a Citroen by koncernu FCA nepřinesla kýžený výsledek. Přitom Fiat s PSA donedávna spolupracoval na vývoji a výrobě takzvaného eurovanu (Citroën C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse, Lancia Phedra). A popřel, že by kdy jednal o spojení, či jiném typu spolupráce s koncernem Volkswagen.

A co na to Ford a General Motors? Prý není co komentovat, obě firmy mají vlastní plány a strategii a té se budou držet.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...