Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Sníh zasypává Česko. Zkuste rychlokurz smyku

Sníh zasypává Česko. Kdo si není za volantem úplně jistý, neměl by raději vyjíždět vůbec. Pokud opravdu za volant usednout musíte, buďte neustále ve střehu a opatrní na plynu i brzdách. Základní rady jsou pořád stejné. I když se auta stále zlepšují, na sněhu a ledu to klouže pořád stejně jako před lety.

S jízdou na sněhu poradí rychlokurz z redakčního archivu. Uvidíte, že na některé situace je krátký i profesionální instruktor, takže nezbude, než použít k vyproštění auta lopatu.

Rychlokurz smyku

Recept na zimní jízdu je vlastně docela jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád na spojce. Volantem točte plynule, ne trhavě (rady mistra volantu, jak točit volantem, čtěte zde), to samé platí o zacházení s plynovým pedálem. Když potřebujete zpomalit, je lepší podřazovat než zbrkle šlapat na brzdu – to jsou nejzákladnější pravidla. Jenže to je teorie, praxe bývá složitější a téměř každý zkušený řidič už se někdy do smyku dostal. Jak se v krizové situaci zachovat?

Sešlápněte spojku

Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit. Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí.

Auto samo vyšlápne spojku

Škola smyku automatem - jak na to čtěte ZDE

Pneumatika totiž buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou neumí. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte tak už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku.

Když v zatáčce cítíme, že to klouže, netočíme volantem na doraz, kola se pak zablokují a auto stejně nezatočí. Pomůžeme si sešlápnutím spojky, která odpojí motor od převodovky a ten tak neroztáčí kola.

Nedotáčivý smyk

Autům s pohonem předních kol hrozí takzvaný nedotáčivý smyk. Když auto nechce zatočit a jede po tečně ven ze zatáčky, nebrzděte, vyšlápněte spojkový pedál (v řadě situací stačí pouze ubrat plyn), pevně držte volant ve směru jízdy a čekejte, až se kola „chytí“ původní stopy.

Rozhodně netočte volantem ještě více směrem do zatáčky! Když máte relativně dost času, můžete zkusit „zatočit znovu“, to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.

Přetáčivý smyk

Autům s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu pak často hrozí takzvaný přetáčivý smyk. Při vynášení zádi vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem: ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli „dát kontra“ (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu). Tento protipohyb musí být proveden včas a dostatečně rychle, protože je nutné tento druh smyku podchytit už v samotném zárodku. Jakmile dojde k vychýlení zadní části auta o více než 30°, už nemáme šanci takový smyk zvládnout.

Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento „závodnický“ manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše. V případě jakéhokoliv smyku je bezpodmínečně nutné se vždy dívat směrem, kterým chceme jet. Tam totiž vozidlo podvědomě budeme směrovat.

Když vůz dostane hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí. Přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku. Když se situace vymkne z ruky a nejsme schopni vyhnout se nárazu, snažte se srovnat kola do přímého směru (minimalizujete tím riziko převrácení vozidla) a plnou silou stůjte na brzdovém pedálu.

Jak jezdit na sněhu a ledu

Když nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku. V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu. Někdy bývá problém zastavit. Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj).

Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i na první rychlostní stupeň. Když auto na uklouzané silnici stále klouže a není síla, která by ho zastavila, hledejte v nouzi něco, o co se zastavit – závěj, sněhovou bariéru. Je lepší si jen poškrábat auto, než nabourat

15. ledna 2014

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...