Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOobjev: Nový ssangyong změní barvu na přání

aktualizováno 
Apríl auto.idnes.cz - SsangYong byl ještě před rokem na zavření. Výroba stála a čekalo se, co s ním bude. Korejská značka se ale přestupem do týmu indického koncernu Mahindra & Mahindra zmátořila. Pokouší se o návrat do Evropy s novým modelem a navrch má lak jako nikdo na světě. Stačí mít v kapse iPhone.

Nový model Korando má velmi atraktivní vzhled, který mu dala italská ikona autodesignu Giorgetto Giugiaro. Oblým tvarům navíc lichotí originální prvek výbavy: lak karoserie, který mění barvu. Henry Ford v začátcích masového automobilismu říkal o svém legendárním modelu T, že ho můžete mít v jakékoliv barvě, pokud bude černá. U SsangYongu je to stejné, jen si musíte koupit bílé korando.

O nové vychytávce prozatím automobilka moc nemluví. Ale když si pořídíte nejnovější model značky v bílém lakování a přikoupíte si ve speciálním on-line obchodě za pět dolarů aplikaci LIRPA pro iPhone, můžete ráno vyrazit v autě, které přesně pasuje k vašemu outfitu.

Jiné řešení

Američtí vědci už několik let pracují na jiném řešení podobného problému. Pro změnu barvy používají elektřinu. Proud pouštějí do speciálního polymerového laku, který obsahuje paramagnetické nanočástice. Proud vytvoří elektrické pole, které změní vzdálenost mezi krystalky, což se projeví na odrazivosti světla. Tím se změní barva, kterou lidské oko vnímá.

S ovládáním částic pomocí magnetického pole pracují také výrobci tlumičů, kteří tak mění jejich tuhost. Dnes tyto tlumiče používá mnoho automobilek. Stačí zmáčknout tlačítko a podvozek přitvrdí.

SsangYong ale novou vychytávku stále testuje, proto se s ní tolik nechlubí. "Můžete zvolit jakýkoliv odstín, na který si vzpomenete," popisuje zdroj z evropského zastoupení automobilky, který nechce být jmenován. "Problém je, že můžete také navolit odstíny, které jsou zakázané. V Německu třeba nemohou jezdit auta s barvou chromu. V Saúdské Arábii zase růžová nebo zlatá (zlato musí být v Arábii pouze zlaté, nikoliv "kočičí" – pozn. red.)," vysvětluje. Značka prý bojuje s úřady, aby jí povolila všechny barvy. Má prý ale připravenou záložní variantu, že zablokuje v řídící jednotce vozu volby barev, které jsou zakázané.

Způsob, jakým se barva laku mění, je tajný. Podle nepotvrzených informací má hrát hlavní roli teplota. V jedné ze spodních vrstev laku jsou kanálky, do kterých aktivní termomanagement motoru na pokyn řídící jednotky ovládané na dálku mobilem vpouští teplý vzduch a ohřívá tím povrch karoserie. Různým teplotám pak odpovídá jiná barva laku.

Když není motor zahřátý, je korando vždy bílé. Podle zástupce automobilky prý není problém ani v zimním období. Po zahřátí můžete měnit barvy i v hlubokých mrazech.

SsangYong Korando

SsangYong Korando

Mělo by jít o podobnou technologii, kterou slibuje americký excentrický milionář a milovník motorů Alfred J. DiMora pro své dlouho připravované superfáro. V případě DiMory Natalia ale nebude možné změny barvy ovládat, postará se o to sluníčko zahřívající karoserii. Víc o projektu DiMora Natalia čtěte zde

SsangYong by mohl s novou technologií získat velký náskok před konkurencí právě teď. Kvůli japonskému zemětřesení automobilkám dochází zásoby pigmentů do některých barev, které používají na své vozy. Některé barvy si nyní neobjednáte. A protože se zatím ani nezačalo s obnovováním výroby důležité přísady, není jisté, kdy si třeba ford v barvě Tuxedo Black nebo červeně metalízovanou octavii objednáte. To korando stačí kupit v bílé barvě a máte i všechny ostatní.

Takové průkopnictví by od SsangYongu nepoučený zákazník nečekal. Byla to ale třeba právě v Evropě málo rozšířená automobilka, která pro svět vymyslela auto kombinující kupé a SUV. Jmenuje se actyon. Bohužel pro SsangYong, na podobně tvarovaném kříženci vydělalo až BMW, když uvedlo arogantní model X6, který jde hlavně v Česku na dračku.

Vážení čtenáři, dnes je 1. dubna, tedy APRÍL. Berte, prosím, tento článek jako aprílový žertík! Hezký zbytek dne přeje Auto.iDNES.cz.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.