Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ruského šplhavce nic nezastaví, umí i plavat

  13:00aktualizováno  13:00
Kdo to myslí s jízdou v terénu vážně, nekoupí si metrosexuální SUV, ale něco pořádného. Dobře se vybírá u ruských specialistů. Nejnovější „všudylez“ se jmenuje Šerp.

Umí přejet zamrzlá jezera, nekonečné pláně pokryté sněhem, vyšplhat snad kamkoliv, přeplavat řeku. V Rusku najdete hned několik výrobců takových strojů - příklad zde.

Na Šerpovi pracovali od roku 2012, u začátku projektu stál konstruktér Aleksej Garagasian. Na pohled to tak nevypadá, ale je to mrňous. Na délku má jen 3,4 metru. Široký je 2,5 a vysoký 2,3 metru. A to hlavně díky obřím nízkotlakým pneumatikám (právě díky nim umí plavat, toto řešení je u ruských stavitelů podobných speciálů velmi oblíbené). Základními rozměry je to tedy spíš jakási přerostlá čtyřkolka (quad).

Šerp

Má ale 1,3 tuny a další tunu uveze. Pohon obstarává jedenapůllitrový čtyřválcový diesel s výkonem 44 koní od japonské Kuboty, který je spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou. Je ovšem třeba vysvětlit, že výkon není v tomto případě rozhodující, naftový motor má oproti benzinovému vyšší točivý moment, který je pro toto využití důležitější. Nejdůležitější je ovšem zpřevodování.

Šerp

Taky to není žádný sprinter, na souši jede maximálně pětačtyřicítkou, ve vodě šest kilometrů v hodině. Parádními disciplínami jsou ale hlavně šplhavost a nezastavitelnost. Podvozek, který má světlou výšku 60 centimetrů, má vzduchové odpružení.

Spotřebu udává stavitel v litrech za motohodinu, jako u pracovních strojů. V závislosti na zátěži si Šerp vezme z 58litrové nádrže dva až tři litry nafty za hodinu.

Fotogalerie

Díky unikátně navrženým pneumatikám, které mají průměr 1,5 metru a široké jsou 60 cm, prý umí přelézt až sedmdesáticentimetrovou překážku, tvrdí výrobce, který Šerpa nabízí za 58 tisíc eur, to je asi 1,6 milionu korun.

Zajímavostí danou specifickou architekturou je přístup do kabiny dveřmi v čele vozidla, podobně jako u legendární isetty nebo malých smykových nakladačů. Stejně jako slavné UNC nebo bobcaty taky Šerp zatáčí - přibrzdí kola na jedné straně a tam zatočí. Šerp prý může jezdit i s otevřenými dveřmi.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.