Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ruského šplhavce nic nezastaví, umí i plavat

  13:00aktualizováno  13:00
Kdo to myslí s jízdou v terénu vážně, nekoupí si metrosexuální SUV, ale něco pořádného. Dobře se vybírá u ruských specialistů. Nejnovější „všudylez“ se jmenuje Šerp.

Umí přejet zamrzlá jezera, nekonečné pláně pokryté sněhem, vyšplhat snad kamkoliv, přeplavat řeku. V Rusku najdete hned několik výrobců takových strojů - příklad zde.

Na Šerpovi pracovali od roku 2012, u začátku projektu stál konstruktér Aleksej Garagasian. Na pohled to tak nevypadá, ale je to mrňous. Na délku má jen 3,4 metru. Široký je 2,5 a vysoký 2,3 metru. A to hlavně díky obřím nízkotlakým pneumatikám (právě díky nim umí plavat, toto řešení je u ruských stavitelů podobných speciálů velmi oblíbené). Základními rozměry je to tedy spíš jakási přerostlá čtyřkolka (quad).

Šerp

Má ale 1,3 tuny a další tunu uveze. Pohon obstarává jedenapůllitrový čtyřválcový diesel s výkonem 44 koní od japonské Kuboty, který je spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou. Je ovšem třeba vysvětlit, že výkon není v tomto případě rozhodující, naftový motor má oproti benzinovému vyšší točivý moment, který je pro toto využití důležitější. Nejdůležitější je ovšem zpřevodování.

Šerp

Taky to není žádný sprinter, na souši jede maximálně pětačtyřicítkou, ve vodě šest kilometrů v hodině. Parádními disciplínami jsou ale hlavně šplhavost a nezastavitelnost. Podvozek, který má světlou výšku 60 centimetrů, má vzduchové odpružení.

Spotřebu udává stavitel v litrech za motohodinu, jako u pracovních strojů. V závislosti na zátěži si Šerp vezme z 58litrové nádrže dva až tři litry nafty za hodinu.

Fotogalerie

Díky unikátně navrženým pneumatikám, které mají průměr 1,5 metru a široké jsou 60 cm, prý umí přelézt až sedmdesáticentimetrovou překážku, tvrdí výrobce, který Šerpa nabízí za 58 tisíc eur, to je asi 1,6 milionu korun.

Zajímavostí danou specifickou architekturou je přístup do kabiny dveřmi v čele vozidla, podobně jako u legendární isetty nebo malých smykových nakladačů. Stejně jako slavné UNC nebo bobcaty taky Šerp zatáčí - přibrzdí kola na jedné straně a tam zatočí. Šerp prý může jezdit i s otevřenými dveřmi.





Nejčtenější

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.