Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ruského šplhavce nic nezastaví, umí i plavat

  13:00aktualizováno  13:00
Kdo to myslí s jízdou v terénu vážně, nekoupí si metrosexuální SUV, ale něco pořádného. Dobře se vybírá u ruských specialistů. Nejnovější „všudylez“ se jmenuje Šerp.

Umí přejet zamrzlá jezera, nekonečné pláně pokryté sněhem, vyšplhat snad kamkoliv, přeplavat řeku. V Rusku najdete hned několik výrobců takových strojů - příklad zde.

Na Šerpovi pracovali od roku 2012, u začátku projektu stál konstruktér Aleksej Garagasian. Na pohled to tak nevypadá, ale je to mrňous. Na délku má jen 3,4 metru. Široký je 2,5 a vysoký 2,3 metru. A to hlavně díky obřím nízkotlakým pneumatikám (právě díky nim umí plavat, toto řešení je u ruských stavitelů podobných speciálů velmi oblíbené). Základními rozměry je to tedy spíš jakási přerostlá čtyřkolka (quad).

Šerp

Má ale 1,3 tuny a další tunu uveze. Pohon obstarává jedenapůllitrový čtyřválcový diesel s výkonem 44 koní od japonské Kuboty, který je spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou. Je ovšem třeba vysvětlit, že výkon není v tomto případě rozhodující, naftový motor má oproti benzinovému vyšší točivý moment, který je pro toto využití důležitější. Nejdůležitější je ovšem zpřevodování.

Šerp

Taky to není žádný sprinter, na souši jede maximálně pětačtyřicítkou, ve vodě šest kilometrů v hodině. Parádními disciplínami jsou ale hlavně šplhavost a nezastavitelnost. Podvozek, který má světlou výšku 60 centimetrů, má vzduchové odpružení.

Spotřebu udává stavitel v litrech za motohodinu, jako u pracovních strojů. V závislosti na zátěži si Šerp vezme z 58litrové nádrže dva až tři litry nafty za hodinu.

Fotogalerie

Díky unikátně navrženým pneumatikám, které mají průměr 1,5 metru a široké jsou 60 cm, prý umí přelézt až sedmdesáticentimetrovou překážku, tvrdí výrobce, který Šerpa nabízí za 58 tisíc eur, to je asi 1,6 milionu korun.

Zajímavostí danou specifickou architekturou je přístup do kabiny dveřmi v čele vozidla, podobně jako u legendární isetty nebo malých smykových nakladačů. Stejně jako slavné UNC nebo bobcaty taky Šerp zatáčí - přibrzdí kola na jedné straně a tam zatočí. Šerp prý může jezdit i s otevřenými dveřmi.







Nejčtenější

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.