Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ruského šplhavce nic nezastaví, umí i plavat

  13:00aktualizováno  13:00
Kdo to myslí s jízdou v terénu vážně, nekoupí si metrosexuální SUV, ale něco pořádného. Dobře se vybírá u ruských specialistů. Nejnovější „všudylez“ se jmenuje Šerp.

Umí přejet zamrzlá jezera, nekonečné pláně pokryté sněhem, vyšplhat snad kamkoliv, přeplavat řeku. V Rusku najdete hned několik výrobců takových strojů - příklad zde.

Na Šerpovi pracovali od roku 2012, u začátku projektu stál konstruktér Aleksej Garagasian. Na pohled to tak nevypadá, ale je to mrňous. Na délku má jen 3,4 metru. Široký je 2,5 a vysoký 2,3 metru. A to hlavně díky obřím nízkotlakým pneumatikám (právě díky nim umí plavat, toto řešení je u ruských stavitelů podobných speciálů velmi oblíbené). Základními rozměry je to tedy spíš jakási přerostlá čtyřkolka (quad).

Šerp

Má ale 1,3 tuny a další tunu uveze. Pohon obstarává jedenapůllitrový čtyřválcový diesel s výkonem 44 koní od japonské Kuboty, který je spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou. Je ovšem třeba vysvětlit, že výkon není v tomto případě rozhodující, naftový motor má oproti benzinovému vyšší točivý moment, který je pro toto využití důležitější. Nejdůležitější je ovšem zpřevodování.

Šerp

Taky to není žádný sprinter, na souši jede maximálně pětačtyřicítkou, ve vodě šest kilometrů v hodině. Parádními disciplínami jsou ale hlavně šplhavost a nezastavitelnost. Podvozek, který má světlou výšku 60 centimetrů, má vzduchové odpružení.

Spotřebu udává stavitel v litrech za motohodinu, jako u pracovních strojů. V závislosti na zátěži si Šerp vezme z 58litrové nádrže dva až tři litry nafty za hodinu.

Fotogalerie

Díky unikátně navrženým pneumatikám, které mají průměr 1,5 metru a široké jsou 60 cm, prý umí přelézt až sedmdesáticentimetrovou překážku, tvrdí výrobce, který Šerpa nabízí za 58 tisíc eur, to je asi 1,6 milionu korun.

Zajímavostí danou specifickou architekturou je přístup do kabiny dveřmi v čele vozidla, podobně jako u legendární isetty nebo malých smykových nakladačů. Stejně jako slavné UNC nebo bobcaty taky Šerp zatáčí - přibrzdí kola na jedné straně a tam zatočí. Šerp prý může jezdit i s otevřenými dveřmi.





Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
Lehčí a větší. Opel Insignia Sports Tourer bude fešácký kombík

Připravovaný Opel Insignia podle zatím zveřejněných fotek jasně kandiduje na „missáka“ roku mezi letošními premiérami. Po sportovně střiženém sedanu německá...  celý článek

Seat Ibiza
Úplně nový a obrovský Seat Ibiza má krásný zadek. Už jsme v něm seděli

Španělská automobilka Seat představila pátou generaci svého zásadního modelu Ibiza. Hatchback, který konkuruje Škodě Fabia a dalším typickým malým autům, je...  celý článek

Škoda Octavia RS 245
Škoda představuje nejrychlejší Octavii RS všech dob, má 245 koní

Škoda Octavia RS po faceliftu dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti normálnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.