Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ruského šplhavce nic nezastaví, umí i plavat

  13:00aktualizováno  13:00
Kdo to myslí s jízdou v terénu vážně, nekoupí si metrosexuální SUV, ale něco pořádného. Dobře se vybírá u ruských specialistů. Nejnovější „všudylez“ se jmenuje Šerp.

Umí přejet zamrzlá jezera, nekonečné pláně pokryté sněhem, vyšplhat snad kamkoliv, přeplavat řeku. V Rusku najdete hned několik výrobců takových strojů - příklad zde.

Na Šerpovi pracovali od roku 2012, u začátku projektu stál konstruktér Aleksej Garagasian. Na pohled to tak nevypadá, ale je to mrňous. Na délku má jen 3,4 metru. Široký je 2,5 a vysoký 2,3 metru. A to hlavně díky obřím nízkotlakým pneumatikám (právě díky nim umí plavat, toto řešení je u ruských stavitelů podobných speciálů velmi oblíbené). Základními rozměry je to tedy spíš jakási přerostlá čtyřkolka (quad).

Šerp

Má ale 1,3 tuny a další tunu uveze. Pohon obstarává jedenapůllitrový čtyřválcový diesel s výkonem 44 koní od japonské Kuboty, který je spřažený s pětistupňovou manuální převodovkou. Je ovšem třeba vysvětlit, že výkon není v tomto případě rozhodující, naftový motor má oproti benzinovému vyšší točivý moment, který je pro toto využití důležitější. Nejdůležitější je ovšem zpřevodování.

Šerp

Taky to není žádný sprinter, na souši jede maximálně pětačtyřicítkou, ve vodě šest kilometrů v hodině. Parádními disciplínami jsou ale hlavně šplhavost a nezastavitelnost. Podvozek, který má světlou výšku 60 centimetrů, má vzduchové odpružení.

Spotřebu udává stavitel v litrech za motohodinu, jako u pracovních strojů. V závislosti na zátěži si Šerp vezme z 58litrové nádrže dva až tři litry nafty za hodinu.

Fotogalerie

Díky unikátně navrženým pneumatikám, které mají průměr 1,5 metru a široké jsou 60 cm, prý umí přelézt až sedmdesáticentimetrovou překážku, tvrdí výrobce, který Šerpa nabízí za 58 tisíc eur, to je asi 1,6 milionu korun.

Zajímavostí danou specifickou architekturou je přístup do kabiny dveřmi v čele vozidla, podobně jako u legendární isetty nebo malých smykových nakladačů. Stejně jako slavné UNC nebo bobcaty taky Šerp zatáčí - přibrzdí kola na jedné straně a tam zatočí. Šerp prý může jezdit i s otevřenými dveřmi.





Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.