Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro USA jsou TDI smradlavé čoudící motory a aféra VW je v tom utvrdí

  10:00aktualizováno  10:00
Automobily Volkswagen se v USA prodávají po desetiletí, ovšem se střídavými neúspěchy. Aktuální aféra „dieselgate“ může pozici globální značky na důležitém trhu silně poškodit.

Nový Volkswagen Brouk | foto: Volkswagen

Americký trh měl být pro koncern Volkswagen důležitým prostředkem k tomu, aby se firma stala největším světovým výrobcem automobilů. Právě v USA cítil koncern před vypuknutím skandálu s emisemi velký potenciál k rozvoji. Ostatně, firma už v minulosti dosáhla v USA sedmiprocentního podílu na trhu a podobné ambice měla do budoucna.

První vůz značky Volkswagen se do USA dostal v lednu roku 1949, tedy pouhé čtyři roky po poválečném obnovení výroby ve Wolfsburgu. Začátky značky tu byly těžké, za celý rok se podařilo prodat pouhé dva kusy modelu Brouk, v roce 1950 prodal dealer Max Hoffman 157 brouků. Jenže pak začala přeci jenom prodejní čísla stoupat a Volkswagen dokonce v roce 1955 otevřel v USA svou vlastní pobočku, letos tedy firma neslavně oslavuje 60 let oficiální přítomnosti na tamním trhu.

Vyplatí se koupit ojetý TDI postižený aférou?

Mají nízkou spotřebu, ale riziko velkých investic

Turbodiesel řady EA 189

Turbodiesel řady EA 189

V roce 1965 měla firma na tamním trhu 909 dealerů, to je asi o 250 více než v současnosti. Šedesátá léta byla pro VW nejlepším obdobím, jaké automobilka za oceánem kdy zažila. V roce 1970 prodala značka v USA 569 696 automobilů, v podstatě kombinaci dvou modelů – brouka a minibusu. Byla to doba hippies a Volkswagen se vezl na vlně alternativ, jeho malá a na americké poměry hodně nezvyklá auta byla pro mnohé vyjádřením životního postoje. Pro jiné to však byla jednoduchá a praktická volba. Ať tak či tak, automobilka měla na přelomu dekády na tamním trhu podíl sedm procent a ostatní zahraniční značky jí mohly jen závidět.

Jenže pak přišla dravá japonská konkurence a i americké značky začaly více bojovat o zákazníka. Volkswagen v roce 1975 své již zastaralé modely vyměnil za moderní auta s pohonem předních kol. A americká varianta moderního modelu Golf nazvaná Rabbit se v roce 1977 stal jedním z prvních dieselových osobních aut na americkém trhu, tyto inovace ovšem nezabraly a konkurence se dostala dopředu.

Podstata kauzy Dieselgate:

Proč v USA nefrčí nafťáky

Na pomyslné dno dopadl Volkswagen v roce 1993, kdy si Američané pořídili méně než 50 000 vozů této značky, pak se díky novým modelům prodejní čísla postupně zvedaly. Pomohl především retro model New Beetle uvedený v roce 1998. Na počátku nového milénia tak VW prodal v USA přes 350 000 svých vozů.

Jenže další výrazný růst nepřišel, naopak v roce 2009 přichází zatím nejhorší výsledek značky v novém tisíciletí, když v USA dovedla udat 213 454 aut. Právě v této době se značka začala soustředit na uvedení v Evropě tak populárních vozů se vznětovým motorem na americký trh. Opět však svým způsobem narazila.

Skandál ukazuje, proč smogu neubývá

Čeští řidiči si prý často nechávají u dieselových motorů vymontovat filtry pevných částic.

Ilustrační foto

Ilustrační foto.

„Spotřeba paliva, dlouhá životnost a další přednosti vznětových motorů musely v kampani na podporu turbodieselů v USA ustoupit hlavnímu sdělení a to tomu, že diesely jsou konečně ekologické,“ vysvětluje způsob propagace vznětových volkswagenů Jonathon Ramsey, redaktor amerického motoristického magazínu Autoblog.com. Američané ovšem podle něj měli diesely spojeny s hlučnými, kouřícími a komplikovanými automobily, které z amerického trhu zmizely téměř tak rychle, jako se na něm v závěru sedmdesátých let objevily.

Natankovat naftu je v USA navíc komplikovanější než benzin, zdaleka ne všechny čerpací stanice ji prodávají, naftová auta jsou dražší než ta na benzin a samotná nafta také stojí v USA více. „Proč kupovat naftu, když především hybridní auta mají mnohem lepší reputaci a benzinové motory se v poslední době hodně zlepšují z hlediska spotřeby,“ přidává svůj názor na věc americký redaktor Ramsey.

Volkswagen nakonec některé zákazníky přesvědčil a i díky novým dieselovým modelům, kvůli kterým je teď v průšvihu, se mu podařilo prodejní čísla zvýšit na více než 438 000 v roce 2012. Od té doby opět prodeje postupně upadají, vloni to bylo 366 970 aut a i letos zaznamenával před vypuknutím skandálu Volkswagen v USA v jednotlivých měsících meziroční propady. Jeho aktuální podíl na americkém trhu je pouze 1,9 %. I kvůli tomu vypukla letos v létě válka ve vedení VW mezi despotickým Ferdinandem Piëchem a Martinem Winterkornem. Tu Winterkorn ustál, ale ne na dlouho. VW má kvůli Dieselgate nového šéfa, Matthiase Müllera. A do USA posílá napravovat škody dosavadního šéfa mladoboleslavské automobilky Škoda, Winfrieda Vahlanda.

Proč nemají Američané rádi naftová auta?

Čtěte v magazínu Index LN

Poutání Indexu




Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Karmann Ghia, Oldtimer Bohemia Rally 2017
OBRAZEM: Bugatka, carevna a felicie na prestižní veteránské rally

Třídenní Oldtimer Bohemia Rally 2017 odstartovala ve čtvrtek v podvečer. Je to nejprestižnější tuzemská veteránská soutěž zařazená do kategorie FIVA. Na start...  celý článek

De Tomaso Pantera
Utajený skromný génius zemřel. Americký Ital navrhoval slavná auta

Z toho, co začalo jako zábavná studentská práce, se pro Toma Tjaardu vyklubala letenka do Evropy a pozvánka do extraligy karosářského designu. Byl to jeho...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.