Fiat Trepiuno

Fiat Trepiuno | foto: Fiat

Trepiuno - kulaťoučký fiátek

  • 42
Hranaté cinquecento začátku 90. let dvacátého století je zapomenuto. Fiatovi designéři museli jít ještě dál, aby našli auto, které Italy chytne za srdce. Hledali a nemohli najít nic jiného než legendární "pětistovku". 500 je pro Italy od roku 1957 posvátným číslem.

 V ženevském konceptu trepiuno tak motorističtí fanoušci z Apeninského poloostrova vidí reinkarnaci vozítka, které postavilo Itálii na kola.

Fiat trepiuno je prozatím pouhou studií, diskuze na italských motoristických webech ale přetékají nadšenými reakcemi a všichni se těší na "planetární úspěch". Z Turína však nadšení tlumí prohlášením, že se jej na silnicích nedočkáme před rokem 2006.

Trepiuno je dlouhé 3,3 metru, což je o 33 centimetrů více, než měla "prababička pětistovka". Podvozkovou platformu si novinka vypůjčila z větší pandy. Oproti ostatním pokračovatelům legendárních vozů (VW New Beetle, Mini...) má však něco navíc, než jen slavné jméno. Je to nekonvenční interiér, přesně odpovídající představě Itala o malém autě. Ostatně, za vše mluví už pojmenování: trepiuno = 3+1 (tři-tre, plus-piú, jedna-uno). Je otázkou, jestli je možné mluvit o variabilitě interiéru u takto mrňavého auta, ale 500 trepiuno takové opravdu je.  

Fiat 500 - legenda znovu ožije

Nejpohodlnější je dvoumístná konfigurace. Posadíte-li na zadní sedadlo třetího, mělo by být cestování ještě únosné. V této konfiguraci je sedadlo spolujezdce posunuto více vpřed, vzhledem k tomu, že je modul přístrojové desky před spolujezdcem posuvný, neměl by ani on sedět s koleny u brady. "Nejveselejší" ale bude pravděpodobně cestování ve čtyřech. Nouzové místo za řidičem se pravděpodobně nedá nazvat ani sedadlem, ale pro popojíždění mezi pizzeriemi poslouží dostatečně.

Až se všichni poskládají do interiéru, mohou ocenit prosklenou otevírací střechu, která evokuje stahovací plátěný díl střechy původní "pětistovky". Malý interiér tak bude prosvětlenější a vzdušnější. Interiér by měl být sice jednoduchý a stylisticky čistý, nikoliv však chudý. Středu "přístrojovky" by měl vévodit velký LCD displej s ovládáním klimatizace, rádia apod. Řidiče, kteří pokaždé nesou do auta plnou náruč "nezbytností" potěší dva "šuplíky", do kterých všemožné haraburdí naskládají. Lahůdkou pro oko by pak mělo být osvětlení interiéru pomocí led diod, které má být ukryté v podlaze a dveřích.

Fiat si možná po dlouhých letech uvědomil, že co nejvíce umí, jsou tzv. "citycar" - malá městská auta schopná se hbitě pohybovat po úzkých uličkách italských měst. Škoda jen, že s podobným nápadem nepřišel minimálně o deset let dříve.

Nejzajímavější jsou diskuze o případné ceně. Informace jsou velmi neoficiální a především se diametrálně liší. Pesimisté mluví o ceně okolo 14 tisíc euro (cca 465 000 Kč), což by byli ochotni zaplatit opravdu jen automobiloví romantici, kterých je ale Itálie plná. Optimistické zdroje naopak mluví o částce těsně pod cenou nové pandy (v IT od 8 000 euro, v ČR od 215 000 Kč).

Pro nenapravitelné romantiky: replika Fiatu 500

Nezapomenutelný Fiat 500 se vrací, ovšem nevyrábí ho v Itálii. Nevyjíždí ani z výrobních pásů v Polsku, ani z ruského Togliatti. Nemá dokonce ani značku Fiat na kapotě. Pochází totiž z Japonska, kde je firma Duesen Bayern, specializující se na repliky legendárních automobilů, staví na základě Nissanu Micra.

V Turíně si na Fiat 500 - auto, které Fiatu dalo věčnou slávu a uznání nevzpomněli už hodně dlouho. Museli si tedy vzpomenout Japonci a dali fiátku jméno Ritz.

Mistrovské dílo Danteho Giacosy není třeba vylepšovat, řekli si a postavili povedenou kopii. Základní rozdíly budou pravděpodobně ve výšce obou aut, trochu jinak vypadá i zadní partie a hlavně, "pramáti" měla jen dvoje dveře, kdežto kopie jich má hned pět.  Jinak je vše na svém místě jak má být: světla, směrovky, chromové prvky... Podařilo se i zakrýt základní odlišnost v architektuře obou vozů. Stará "pětistovka" měla motor vzadu, kdežto micra vyznává filozofii "všechno vpředu". "Filutové" z Japonska ukryli mřížku chladiče za přední chromovaný nárazník a nic se nepozná.

Překvapení však čeká po otevření dveří. Originál a kopie mají v rodných listech 40 let rozdílu v datech narození, Duesen Bayern si pro jistotu nechtěla zahrávat a namísto spartánského interiéru původní "pětistovky" dostala kopie kompletní vnitřek z micry.

Micro-Fiat je už v prodeji v Japonsku, objednat si jej můžete i online (ZDE). Cena je však téměř dvojnásobná oproti klasické micře (její test najdete TADY). Nabídka je opravdu rozsáhlá, hodna XXI. století. Na výběr je z motorů o objemu 1,2 a 1,4 litru, automatické či manuální převodovky a pozor! můžete mít i "500/micru/ritz" ve verzi 4x4 (v Japonsku seženete Nissan Micra i jako "čtyřkolku"). 

,