Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

aktualizováno 
Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu Volkswagen.

Jedním z nejvýraznějších pomníků Ferdinanda Piëcha je Bugatti Veyron. Jedno z nejrychlejších aut světa. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Piëch je vnukem zakladatele značek Porsche a Volkswagen Ferdinanda Porscheho a spoluvlastníkem holdingové společnosti Porsche SE, která vlastní 52 procent hlasovacích práv v koncernu VW. Rodiny Porschů a Piëchů, které holding ovládají, už oficiálně oznámily, že na valné hromadě 30. května Ferdinanda Piëcha odvolají z dozorčí rady Porsche SE.

Ferdinand Piëch

Muž, který 17. dubna oslaví osmdesáté narozeniny, je synem vídeňského právníka Antona a jeho ženy Louisy, dcery konstruktéra VW Brouka Ferdinanda Porscheho. Kariéru automobilového konstruktéra zahájil v 60. letech u svého strýce Ferryho ve značce Porsche, v 70. letech přechází k Audi, podílí se na vývoji pohonu všech kol Quattro (1980) a naftového motoru s přímým vstřikem TDI (1989). Od roku 1993 pak deset let působí v čele Volkswagenu.

Ferdinand Piëch

Ferdinand Piëch

Ferdinand Piëch by měl zároveň prodat svůj podíl v holdingu, který činí 14,7 procenta v hodnotě 1,1 miliardy eur. Piëch jej kvůli dohodě mezi akcionáři holdingu z osmdesátých let musí přednostně nabídnout svým příbuzným (rodinám Piëchů a Porsche). Tato podmínka byla zavedena poté, co se tehdy starší bratr Ferdinanda Ernst pokusil prodat svůj podíl investorům z blízkého východu.

Piëch tak definitivně ztratí vládu nad firmou, se kterou je spjatý většinu života. Prvním krokem k tomu byl odchod z čela dozorčí rady Volkswagenu v dubnu 2015 po prohraném mocenském boji s tehdejším generálním ředitelem Martinem Winterkornem.

Muž velkých činů

Nesmlouvavý workoholik, megaloman, despotický génius - svého času nejmocnější muž automobilového průmyslu si už na svou adresu vyslechl ledasco. Patří k lidem, kteří nesnášejí prohru a rádi dělají věci, které ostatní považují za nemožné.

Je duben roku 2002 a z Wolfsburgu směrem na sever vyráží podivné doutníkové auto. Za volantem sedí Ferdinand Piëch, vzadu Bernd Pischetsrieder. Cílem cesty je valná hromada Volkswagenu v Hamburku, kde se Piëch svému spolucestujícímu chystá předat funkci předsedy představenstva.

Volkswagen L1

Volkswagen L1

Deset let, po která automobilku ovládal z pozice absolutistického monarchy a nepokrytě si budoval kult osobnosti, je u konce. Ani jeho poslední jízda ve funkci nesmí být jen tak obyčejná. Unikátní prototyp auta, které řídí, dosáhne během cesty světového rekordu v nízké spotřebě.

Česká stopa

V 80. letech postavilo Audi na pozemcích JZD Slušovice tajnou testovací dráhu pro své rallyové speciály (čtěte více). Ferdinand Piëch je tou dobou v automobilce zaměstnán coby šéf vývoje a ve Slušovicích jednal s předsedou družstva Františkem Čubou. Piëch nastoupil k Audi v roce 1975, pod jeho vedením se narodily bájné pětiválce značky a také pohon všech kol. Audi Quattro se stalo rallyovou legendou a značka s ním odstartovala přerod v prémiovou značku.

Test rallyspeciálů Audi na polygonu v Dešné.

Test rallyspeciálů Audi na polygonu v Dešné.

Pod Piëchovým vedením prošel Volkswagen vývojem, jaký značka ve své historii nepamatovala. Když funkci v roce 1993 přebíral od Carla Hahna (loni oslavil devadesátiny a na Piëcha rozhodně nevzpomíná v dobrém), byla prý automobilka jen tři měsíce od bankrotu.

A během pár let se mu podařilo to, o čem sní manažeři každého podniku. Ušetřil peníze a zároveň dostal pod kontrolu kvalitu výroby, která kvůli úsporným opatřením v prvních letech jeho působení byla dosti kolísavá. A to vše za chytré marketingové podpory, která Volkswagen vykreslila jako nejprogresivnější automobilový koncern na světě.

Nezná prohry

Akcionáři byli spokojeni a Piëch dostal volnou ruku. A rozmáchl se vskutku velkolepě. Zejména v roce 1998 je doslova k nezastavení. Kupuje italskou značku Lamborghini a velkorysým způsobem oživuje zaniklou značku Bugatti, včetně citlivé rekonstrukce jejího původního sídla v alsaském Molsheimu. To už akcionáři zbystří, protože obrovské peníze vydané na vývoj nejrychlejšího supersportu světa nemají reálnou návratnost.

Piëch je však přesvědčí, že Volkswagen potřebuje svou výkladní skříň. Tedy vlastně hned dvě. Tou druhou má být britský Rolls-Royce, za který Volkswagen zaplatí 1,3 miliardy eur.

Umanutý despota, génius, šílenec.

„Když ztratím v někoho důvěru, umožním mu, aby padl vedle cesty.“

Střípky ze života Ferdinanda Piëcha čtěte zde

Přitom mu ale unikne, že práva na užívání značky drží výrobce leteckých motorů, který je následně za zlomek ceny přenechá BMW. Volkswagen tak za své peníze získává jen továrnu v Crewe včetně skladu náhradních dílů na staré Rollsy a ovšem také značku Bentley.

Piëchova reakce je okamžitá a pro jeho povahu typická: Usmyslí si, že Volkswagen postaví nejdokonalejší limuzínu na světě. První setkání konstruktérů s Piëchem nad projektem Phaeton dopadlo podle pamětníků tak, že se polovina inženýrů svého místa okamžitě vzdala.

Manufaktura na nejlepší auto

Unikátní stavba v těsné blízkosti drážďanské památkové zóny vznikla jen kvůli výrobě vysněné Piëchovy limuzíny Phaeton. Aby úřady továrnu uprostřed města povolily, musel se Volkswagen zaručit, že díly potřebné k výrobě nebudou vozit náklaďáky, ale upravené tramvaje. Manufaktura byla slavnostně otevřena v březnu 2002 a kromě výroby aut tu fungovala i restaurace a pořádaly se zde i koncerty. Finální montáž Phaetonů probíhala na dřevěných parketách, hotová auta pak výtah dopravil do předávacího sálu, kde si je slavnostně se sklenkou šampaňského převzal nový majitel. Tahle pompézní doba je však definitivně pryč, loni přešla celoprosklená stavba vnitřní rekonstrukcí, která ji přichystala na výrobu elektromobilů.

Nejdokonalejší limuzína v Piëchových představách mimo jiné zvládala jezdit nepřetržitě celý den rychlostí 300 km/h, to vše v padesátistupňovém horku. Klimatizace musela současně umět vychladit interiér na 22 stupňů a přední kapota měla snést rychlost 320 km/h, aniž by se sebeméně pohnula. Piëchovým originálním nápadem bylo i větrání, které sice muselo vnitřní vzduch ohřívat nebo chladit, zároveň však nesmělo ofukovat cestující přímým proudem vzduchu.

Piëch projekt Phaeton skutečně dotáhl až do konce. V centru Drážďan vyrůstá velkolepá prosklená továrna, kam ještě několik let po otevření jezdí školní výpravy jako do muzea umění.

Volkswagen Phaeton

Volkswagen Phaeton

Jenže úspěch ambiciózního projektu se nikdy nedostavil. Původně chtěl Volkswagen vyrábět 20 000 Phaetonů ročně, nakonec jich za patnáct let výroby vzniká jen 84 000, přičemž převážná většina z nich směřuje do Číny. V nevyužité drážďanské prosklené manufaktuře pak vzniká více vozů Bentley než Phaetonů a přeměna Volkswagenu v superluxusní značku definitivně bere za své.

Začátek konce

Až do dubna 2015 zůstává Piëch předsedou dozorčí rady koncernu, ze všech svých funkcí odstupuje jen pár měsíců před vypuknutím emisní aféry Dieselgate. Ve svých prohlášeních pak několikrát přitíží dnes již bývalému šéfovi VW Martinu Winterkornovi.

Jestli však Piëch o manipulacích s emisemi věděl, není dosud zřejmé. Když jej nedávno vyzval Spolkový sněm, aby se ve věci dostavil k veřejnému slyšení, přes své právníky nechal vzkázat, že se k tomu nechystá. Jako občana Rakouska ho k tomu nikdo nemůže nutit.

Skvělý konstruktér

V 60. letech nastupuje mladý Piëch coby konstruktér do automobilky Porsche. Po dědečkovi zdědil 10 % akcií a na chod firmy má poměrně vyhraněný názor, Porsche se mu zdají moc pomalá. A tak přes nesouhlas svého strýce Ferryho, který značku tou dobou řídí, staví za firemní peníze závodní model 917. Náklady jsou pro malý podnik téměř likvidační, kvůli homologaci musí vyrobit pětadvacetikusovou sérii. Ferry sice bojkotuje veřejnou premiéru auta v roce 1969, ale jeho vývoj nemá sílu zastavit. Piëch sebevědomě prohlašuje, že Porsche v blízké budoucnosti vyhraje slavný závod 24 hodin Le Mans. A skutečně se mu to podaří, hned v roce 1970. Vděku se ale nedočká a po krátkém mezidobí, kdy vyvíjí pětiválcový motor pro Mercedes, přechází k Audi.

Německý deník Bild am Sonntag nicméně před časem napsal, že Piëch o problému s emisemi v USA věděl od března 2015, kdy jej o věci informoval Winterkorn v soukromém rozhovoru (čtěte podrobnosti). Tuto informaci získala od svých zdrojů i německá agentura DPA.

Jen měsíc po údajném rozhovoru vyšlo v novinách překvapivé Piëchovo prohlášení, že jeho vztah k Winterkornovi je na bodu mrazu. Spekulovalo se tehdy, že to souvisí s prodejními neúspěchy Volkswagenu na severoamerickém trhu a také s odklady při budování nové lowcostové značky, která by konkurovala Dacii.

„Takhle se nezachází s někým, s kým spolupracujete přes 30 let,“ komentoval Piëchovo chování jeho bratranec Wolfgang Porsche. Pro časopis Der Spiegel pak v předvečer otevření letošního ženevského autosalonu ještě dodal, že „nezná nikoho, kdo by byl k automobilce loajálnější než Winterkorn.“ Piëch podle Porscheho svým chováním zničil své celoživotní dílo.

Fotogalerie

Ať už je za Porscheho nejnovějším prohlášením upřímná lítost, nebo odvěká rodinná rivalita, faktem zůstává, že neporazitelný duch, který značce Volkswagen vdechl před dvaceti lety právě Piëch, vzal po emisním skandálu za své.

Dlouhá léta končila každá reklama sebevědomým sloganem „Volkswagen, das Auto“. Po aféře zní z reproduktorů na závěr spotu pouze název automobilky.

„Musíme zůstat při zemi,“ komentuje novou orientaci značky Wolfgang Porsche. To jsou slova, která z úst dnešního osmdesátníka Ferdinanda Piëcha zcela bezpečně nikdo nikdy neslyšel.

Článek je převzatý z aktuálního vydání magazínu Auto7.

Autor:




Nejčtenější

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Další z rubriky

Nový motor Volvo řady Drive-E
Volvo už nebude vyvíjet diesely, i přesto, že z jejich prodeje žije

„Už nebudeme vyvíjet žádnou novou generaci dieselových motorů,“ prohlásil šéf švédské automobilky Volvo Hakan Samuelsson pro Frankfurter Allgemeine Zeitung....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Konec nafty u Fabie a Rapidu za rok, 1,6 TDI dostane nádrž na močovinu

Emisní šílenství je v autoprůmyslu na maximu. Automobilky homologují své novinky na poslední chvíli, musí to stihnout do září. I na pár měsíců, kdy budou moci...  celý článek

Mitsubishi Outlander 2.0DID, N1
Mitsubishi Outlander 2.0DID, N1

r.v. 2008, naj. 209 500 km, diesel
192 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.