Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Údaje o spotřebě se stále více liší. U služebního vozu to je problém

Osobní automobily v Evropě mají větší spotřebu pohonných hmot a vyšší emise, než tvrdí jejich výrobci. Rozdíl mezi deklarovanými údaji a realitou navíc v posledních letech výrazně stoupl. Vědí to automobilky i řidiči a potvrzuje to stále více výzkumů.

Oficiálním údajům o spotřebě paliva nelze věřit. A je to čím dál horší. Metodika měření je velmi vzdálená od reality.

Skutečné emise oxidů uhlíku, vycházející ze spotřeby pohonných hmot, jsou podle studie neziskové mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT v průměru o 25 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Před deseti lety to přitom bylo pouze deset procent.

"Znamená to, že skutečná spotřeba paliva, kterou registruje průměrný řidič, je obvykle o čtvrtinu vyšší než ta, která je uvedena v materiálech prodejce," uvedl ředitel evropské divize ICCT Peter Mock. Rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou stojí podle studie motoristy v průměru 300 eur (téměř 7 800 korun) ročně.

Klamání spotřebitelů

Evropská komise ve svém výzkumu došla k podobným výsledkům. V Bruselu jsou z tohoto zjištění rozladěni a tvrdí, že zákazníci by měli být také. Komise to nazývá klamáním spotřebitelů. Více o výzkumu Bruselu ČTĚTE ZDE

Studie je založena na údajích z téměř půl milionu soukromých i firemních automobilů po celé Evropě. Její výsledky zvýší tlak na reformu systému testování vozidel v Evropské unii. Ta by měla zajistit, aby deklarované údaje o spotřebě a emisích lépe odrážely realitu. Reforma by tak mohla automobilkám zkomplikovat splnění nových emisních limitů navržených pro rok 2020.

Podle studie se deklarované údaje od hodnot při běžném provozu nejvíce liší u německých luxusních automobilů. Například automobilka BMW u svých vozů udává v průměru o 30 procent nižší emise, než ukazují výsledky v běžné praxi.

Dřívější šetření ukázala, že automobilky zdokonalily metody, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby při testování vozů. Mezi tyto metody patří například používání nerealisticky hladkého silničního povrchu či pneumatik s mimořádně vysokým přenosem tažné síly. Evropští zákonodárci již dříve uvedli, že do roku 2017 by měla být představena přísnější pravidla pro testování automobilů.

Hodnoty spotřeby uváděné automobilkami se rozcházejí s realitou stále více i díky rozšiřování přeplňovaných maloobjemových jednotek. Ty jsou velmi citlivé na styl jízdy. Při umírněné jízdě s lehkou nohou dokážou být opravdu úsporné. Se stoupající rychlostí a dynamikou jízdy však spotřeba rychle stoupá. Malý přeplňovaný čtyřválec tak často spotřebuje víc než podobně výkonný starší šestiválec. Atmosférické motory jsou na styl jízdy z pohledu spotřeby méně citlivé.

Škola úsporné jízdy

Nejdůležitější je plynulost a lehká noha na plynu. Rady, jak šetřit palivo, čtěte zde.

Čísla z tabulek tak nelze brát vážně v absolutních hodnotách. Ale protože všechny automobilky měří stejně nerealistickou metodikou, dají se hodnoty spotřeby aspoň porovnávat poměrově.

Pochybné měření spotřeby může komplikovat život řidičům i z jiného důvodu. "Zaměstnavatel po nás vyžaduje, abychom dodržovali průměrnou kombinovanou spotřebu maximálně o jeden litr větší, než uvádí výrobce," říká Pavel Bohatý z Prahy. "Když spotřebu nedodržíme, může nám snížit pohyblivou složku platu a to může ve výsledku znamenat i několik tisíc korun."

Snahu zaměstnavatele o co nejnižší spotřebu chápe, ale podle jeho zkušeností není možné tyto hodnoty dodržet. Jako služební auto řídí hatchback Opel Astra s benzinovým motorem 1,4. "Výrobce v našem případě uvádí průměrnou spotřebu 5,9 litru na 100 kilometrů, takže bychom se měli dostat maximálně na 6,9 litru. Nikdo z naší firmy se ale nikdy nedostal pod sedm a půl litru. Společně s kolegou máme na palubním počítači 7,6 litru, ostatní se většinou pohybují od osmi litrů výš."

"Jezdím opravdu šetrně, dokonce ani nepoužívám klimatizaci, ale abych se na požadovaný limit dostal, musel bych po dálnici jezdit rychlostí kolem 90 km/h, nikdy se nedostat do zácpy v centrech měst a jezdit s úplně prázdným autem. A to prostě není reálné," uzavírá.

27. srpna 2012

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...