Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kauza VW: o svůj diesel se nebojte, o jejich budoucnost ano

Tak obskurně vyhlížející kauzu autoprůmysl nepamatuje. Nikdo nic neví. A to málo, co ví, nechce říct. Vlády dělají ramena, že si teď na Volkswagen vyšlápnou. A zdá se, že problém rozviřují hlavně ti, kdo věci nejmíň rozumí. Odpovídáme na nejčastější dotazy, které se „dieselgate“ týkají.

Ilustrační snímek | foto: AP

Co se stane s auty?
Volkswagen má auta svolat do servisu a na vlastní náklady je opravit. To ukazuje hlavně na nepochopení problému. Je utopií, že by se podařilo jezdit autem s tabulkovou spotřebou (emise jsou k ní v přímé úměře). Reálně „opravit“ auto tak, aby vypouštělo v reálném provozu množství emisí stanovené v homologačním měření, nelze. Leda byste chtěli jezdit maximálně tak čtyřicítkou.

Aféra dieselgate

Představa, že Američan zajede se svým Passatem TDI do servisu, kde mu „opraví“ software a auto pak bude jezdit v běžném provozu s nižší spotřebou, je za hranicemi naivity.

Pro zajímavost můžeme dodat, že aktuálně uvádějí americké webové stránky Volkswagenu spotřebu Golfu TDI 6,3 l na 100 km. Což je absolutně reálná hodnota, to naopak v Evropě VW udává, že dietářský Golf TDI Bluemotion má jezdit za 3,2 litru.

Co bude následovat?
Jediné, k čemu celá monstrózní akce povede, bude finanční oslabení Volkswagenu. Dostat se v praxi na hodnoty spotřeby (tomu Čech rozumí víc, než když se mluví o emisích), které musí auta vykazovat, aby dostály požadavkům předpisů, je možné jen za masivních investic do velmi drahých technologií. Asi jedinou dnes známou cestou je hybridizace, to znamená elektromotor živený bateriemi, který vypomáhá spalovacímu motoru. Za prvé je to velmi drahé a za druhé to stejně opravdu spoří palivo jen v určitých režimech. A hybridní octavii za tři čtvrtě milionu si moc lidí nekoupí.

Co se stane s vaším dieselem, který spadá do diskutované skupiny?
Nic. Servisní úprava, pokud se k ní necháte přilákat do servisu, nejvýš vymaže jednu z map chování motoru, kterou stejně nepoužíváte. Auto líp ani hůř nepojede a žrát bude pořád stejně.

Křišťálová Lupa 2015

Projdu technickou kontrolou?
Pokud je vaše auto v pořádku po technické stránce, tak ano. Auto musí splňovat emisní limity platné v době výroby, a ty splňovalo. Zpětně měnit homologační hodnoty pro vaši octavii měnit nepůjde. Navíc homologační test je jiný než ten, který se používá na STK. V Česku se při kontrole měří u dieselových motorů jen kouřivost, emise NOx, které se v aktuální kauze řeší, se nezjišťují.

Přitvrdí Evropa v kontrole automobilek?
Může se o to pokusit, ale ukáže se nanejvýš, že podobně přistupovali k emisním limitům všichni výrobci. Vývojáři se napříč automobilkami (a třeba i výrobci náklaďáků) shodují na tom, že motory jsou v tomto ohledu momentálně na hranici technických možností. I proto ostatní výrobci zaraženě mlčí, raději se k aktuální situaci nevyjadřují a spíš vymýšlejí, jak budou vysvětlovat některá technická řešení svých aut, až se o ně začnou úřady zajímat.

Pozitivní efekt ale celá kauza mít může: konečně se evropské předpisy přiblíží reálnému životu. Změna bude muset nastat. Přehodnocením s fyzikálními zákony a zdravým rozumem hraničících norem.

Je to konec dieselů?
Stejně se k němu schyluje. Evropa je jedinou výspou světa, která chce tankovat naftu do osobáků v takové míře. Už stávající emisní normy splnily automobilky jen díky obrovským investicím do vývoje, to ale znamenalo zdražení. Diesely opouštějí spodní patra automobilové nabídky, protože techniku, kterou musí být vybaveny, by prostě žádný rozumný zákazník v určitých kategoriích aut nezaplatil. Připravené emisní předpisy budou pro mnoho naftových aut konečná. A čím míň se jich vyrobí, tím bude tato technologie pro zákazníky dražší.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...