Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker, ale jeho motor. Firma totiž oznámila, že bude odebírat agregáty od jiného malého výrobce: Koenigseggu.
Motor Koenigsegg pro Spyker

Motor Koenigsegg pro Spyker | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Dosavadní Koenigseggy, luxusní a vizuálně úchvatné supersporty značky, kterou zmítaly finanční problémy, se doposud spoléhaly na agregáty původem od Audi.

Teď se ale dvorním dodavatelem automobilky, která snad zažehnala největší potíže, stává švédský Koenigsegg – automobilka, která proslula nejen superrychlými vozy, které soupeří s těmi nejrychlejšími na světě, ale také svou technickou zdatností.

Spyker C8 Preliator

Té teď využije i Spyker. Osmiválec s objemem 5,1 litru a výkonem 441 koní (600 koní) vychází ze supervýkonných přeplňovaných agregátů Koenigseggu, o turbodmychadla ovšem přišel, má tedy atmosférické plnění.

Mimochodem, ani tyto agregáty nepochází tak úplně od Koenigseggu – jejich původ můžeme najít v závodních motorech Fordu, ale časem byly tak silně přepracovány, že je lze považovat za vlastní konstrukci. Tento motor bude pohánět nejen Spyker, ale i kupé Preliator, které bylo představeno v Ženevě v loňském roce.

Osmiválec, který švédský Koenigsegg připravil exkluzivně pro nizozemský Spyker, na první pohled nebudí zdání tak nezvyklého technického zázraku, jako některé ostatní motory švédské automobilky.

Nemá jedinečné pneumaticko-hydraulické ovládání ventilů bez vačkové hřídele (které Koenigsegg licencoval čínské automobilce Qoros) a ani není spojen s nezvyklým způsobem pohonu bez klasické převodovky, jaký má supersport Regera. Jenže motor je technologicky velmi vyspělý a umožní Spykeru dosáhnout nečekaného technologického pokroku.

Ne, nedosáhne ho třeba díky takovému vtipnému detailu, jako je logo Koenigseggu na každém pístu uvnitř motoru. Agregát je nezvyklý například tím, že velká část jeho dílů je vyrobena metodou 3D tisku. Agregát je také připraven na spojení s elektrickým systémem, a Spyker tak v budoucnu může uvést hybridní modely, díky kterým si bude moci automobilka snížit flotilové emise.

Údajně na hybridní Spyker nebudeme čekat příliš dlouho. Prvním takovým modelem by mohlo být sériové provedení někdejší studie SUV Peking-to-Paris – i to by mělo dostat pohon od švédské firmy.

A kdo ví, další revoluční technologie se možná pod kapotu Spykeru dostanou později – dohoda totiž samozřejmě dovolí Koenigseggu financovat vývoj dalších nových technických řešení a o ty by se mohla firma se Spykerem časem podělit. Snílkové Christian Koenigsegg a Victor Muller, zakladatelé automobilek, jsou totiž prý přátelé a vzájemně se ve svém automobilovém snažení podporují.

Můžeme jen doufat, že je přátelství a podpora naopak nepřivedou do problémů, do kterých se Muller dostal, když se rozhodl před lety převzít švédskou automobilku Saab – tu nakonec nedokázal oživit a s potížemi šel ke dnu i Spyker.

V roce 2015 ale firma vystoupila z insolvence a má opět ambiciózní plány. Modely C8 Preliator s hliníkovým šasi a karbonovou karoserií mají být jen začátkem.

To Koenigsegg je přece jen obchodně úspěšnější. A pomáhají mu právě i jeho technické inovace. Bezpřevodovkový pohon pro hybridní model Regera z něj dělá jedno z nejrychlejších a nejdynamičtějších aut světa, což samozřejmě přitahuje pozornost.

Inovace v podobě bezvačkové technologie ovládání ventilů motoru by měla přinést i dost peněz: čínská automobilka Qoros představila koncept budoucího sériového agregátu Qamfree už v listopadu loňského roku. Firma plánuje, že se z přeplňovaného agregátu 1,6 litru s pneumaticko-hydraulicko-elektronickým ovládáním ventilů stane první velkosériový motor s takovým řešením.

Pokud šestnáctistovka s výkonem 230 koní a točivým momentem 320 Nm uspěje, mohla by se o techniku Koenigseggu zajímat i některá z tradičních velkých automobilek.

To by dalo naději i takovým vozům, jako je nový Spyker, který na techniku Koenigseggu spoléhá.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...