Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Elegantní italský oblek za cenu českých montérek

Ghibli II je v Česku téměř zapomenuté kupé z éry, kdy italská automobilka Maserati opakovaně měnila vlastníky. Je autem znalců, kteří oceňují nejen Gandiniho hranaté křivky. Ani po dvaceti letech se neokoukaly. Pořídit se dá za cenu nové octavie. Takže je to vlastně i dobrý tip na zajímavou ojetinu.

Maserati Ghibli II | foto: Lukáš Hronpro iDNES.cz

Jestli Italové něco opravdu umí, pak je to design aut. Itálie je zároveň zemí zaslíbenou luxusně sportovním vozům. Stejně jako mnohé jiné automobilky, také Maserati čerpalo z bohatých závodnických zkušeností. V roce 2014 tato automobilka oslaví 100 let své existence.

Za tu dobu se Maserati do automobilové historie zapsalo nejen závodními, ale i silničními vozy. Mezi ty patřilo i parádní hranaté kupé Ghibli II, pod jehož kapotou se v počátcích ukrýval dvojitě přeplňovaný dvoulitrový šestiválec o výkonu přes 300 koní. V této verzi byla druhá generace Maserati Ghibli určena výhradně pro italský a evropský trh.

Po letech se dnes automobilka chystá slavné jméno oprášit. Už je oficiální, že nový dravý sedan z Modeny se bude jmenovat Ghibli - více o chystaných novinkách Maserati ČTĚTE ZDE

Maserati Ghibli II

V roce 1993, tedy rok po zahájení výroby tohoto modelu, rozšířilo Maserati nabídku motorů o šestiválec o objemu 2,8 litru se dvěma turby. Ten však dával o 22 koní (16 kW) menší výkon než dvoulitrový motor, konkrétně 288 koní (212 kW) oproti 310 koním (228 kW). Vrcholnou motorizací byl dvojitě přeplňovaný dvoulitrový šestiválec s výkonem 345 koní (246 kW), kterým bylo v roce 1995 osazeno Ghibli II Cup. Dnešní cena této verze se pohybuje od 23 tisíc eur výše, v přepočtu tedy od zhruba 570 tisíc korun.

Cena dřívějších verzí je srovnatelná s cenou nové Škody Octavie, ale vyplatí se ale. Na evropských inzertních serverech se dají nejlevnější ghibli najít kolem 10 tisíc eur, hezké kousky za 15 tisíc.

Marcello Gandini

Vzhled modelu Ghibli II má na svědomí geniální italský designér Marcello Gandini, který se vyžíval v hranách a křivkách.

Od roku 1965 po patnáct let působil jako šéfdesignér studia Bertone a jeho rukopis nesou takové automobilové ikony, jako jsou Lamborghini Miura, Espada či na svou dobu futuristický Countach.

Podepsal se také na designu Lancie Stratos, De Tomaso Pantera, Bugatti EB110 či vozů masovějšího využití jako jsou Citroën BX či první generace BMW série 5.

V osmdesátých letech minulého století založil vlastní designérskou firmu a pokračoval ve spolupráci s automobilkou Lamborghini. Z jeho projektu P132 vznikl v roce 1990 model Diablo.

Rozhovor s Marcellem Gandinim ČTĚTE ZDE

Pro labužníky

Maserati Ghibli II je vůz pro zkušené řidiče, což potvrzuje Radim Nový, zakladatel českého Maserati klubu. "Auto je náročnější na řízení, má jen ABS, a to tuším, že ani ne ve všech ročnících. Zapomeňte na různé stabilizační systémy." Ghibli je klasické auto ze staré školy s pohonem zadních kol a mechanickým samosvorným diferenciálem. V Česku by se podle Nového mohlo vyskytovat pět až deset exemplářů tohoto italského frajera. Potkat jej tak v běžném provozu na českých silnicích je vzácnost. My jsme jedno objevili v jedněch pražských garážích.

O vůz s ladnými italskými křivkami je mezi automobilovými nadšenci velký zájem. "Bylo jich vyrobeno málo. Je to velmi dravé a ultimativní auto, čemuž odpovídají výběr i ceny. Větší quattroporte čtvrté generace stojí v podobném ročníku vždy řádově o jeden až dva tisíce euro méně než Ghibli II," vysvětluje pro iDNES.cz Nový.

"Jeho velkou výhodou je nízká váha, dobré rozložení hmotnosti a skvělý motor s brutálním zátahem ve středních otáčkách. Díky prudkému nástupu turb je pod plynem silně přetáčivé. Ovšem oproti shamalu (níže postavený současník ghibli v nabídce Maserati - pozn. red.) s kratším rozvorem a osmiválcem o výkonu 340 koní je víc krotké," popisuje.

Motor je podle znalce klasických maserati velmi odolný. "Jedinou jeho slabinou jsou - jako u téměř každého přeplňovaného vozu - turba. Jejich repase se ale dá zvládnout do deseti tisíc korun," popisuje osobní zkušenost Nový.

Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 16 litrů na 100 kilometrů. Spolehlivý je i podvozek, kdy zavěšení vydrží ve srovnání s novými modely opravdu hodně. Typickým úskalím italských vozů je elektronika a nejinak je tomu i v případě Ghibli II. "Blikající kontrolky, stávkující centrál a občas i zmatené žárovky," jmenuje jeho neduhy zakladatel českého Maserati klubu. Neduhem prvních dvou ročníků, tedy vozů vyrobených v rozmezí let 1992-93, jsou slabé brzdy.

Italská exkluzivita pro běžný lid

Ghibli II, pod jehož vzhledem je podepsaný geniální designér Marcello Gandini, je podle Nového jedno z mála maserati, jehož provoz je schopen "utáhnout" i normálně vydělávající člověk. "Díly se dají sehnat přes oficiální distributory. Vozy od roku 1994 do současnosti jsou na tom v tomto ohledu dobře. Ceny dílů jako rozvody, brzdy či ventily jsou na srovnatelné cenové úrovni jako například u Fordu Mondeo. Vzhledem ke značce jsou levné. Drahá je plechařina či interiérové díly," uvádí.

Po šesti letech výroby a celkem 1 133 vyrobených kusech bylo Maserati Ghibli II v roce 1998 nahrazeno modernějším modelem 3200 GT.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...