Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Abeceda zimního řidiče

  16:59aktualizováno  16:59
Zima je pro auto a jeho řidiče nejnáročnějším obdobím roku. Venku mrzne až praští a zima je nejen nám, ale i autu. Proto, aby přežilo déle než pár zim bez úhony, se vyplatí věnovat mu trochu pozornosti. Přinášíme vám "ABECEDU" toho, na co je třeba se zaměřit, co neopomenout.

Zima o sobě dává letos pořádně vědět. Trpí auta, řidiči i silnice. I proto se vyplatí věnovat autu trochu péče, aby se nám v půli cesty "neodvděčilo" neposlušností.

Pro ty, kteří s nástupem zimy přípravu zanedbali, přinášíme manuál - napoví na co nezapomenout, na co si dát pozor. Nedejte autu příležitost k tomu, aby vás zradilo, tím že zanedbáte údržbu. Za to málo času to rozhodně stojí.

"Abeceda" vám připomene, že auto není jen o ježdění, ale též o údržbě a péči. Defekty a nesnáze, které nás postihnou v zimních měsících, jsou o to nepříjemnější. Počasí je dobré nanejvýš k lyžování, nebo počítání sněhových vloček z tepla vyhřátého pokoje, nikoliv však k radovánkám vztahujícím se k údržbě vozu. 

Přehled samozřejmě není úplný, rádi v diskuzi uvítáme nápady a tipy co jsme opomněli, co jsme nezdůraznili. Šťastnou cestu!

A - akumulátor: Největším nepřítelem baterie automobilu je  zima. Trpí nejen díky nízkým teplotám, ale i díky tomu, že v zimě má auto větší nároky na spotřebu energie, nežli během zbytku roku. A to nejen při startování. Baterie musí "utáhnout výživu" bohaté výbavy našich plechových miláčků. Vzpomeňte si, co všechno nám v zimních měsících zpříjemňuje řízení: topení je neustále v provozu, vyhřívané sedačky také běží naplno ... K tomu po nás vyhláška vyžaduje, abychom celý den svítili. Jak vidno, o baterii je třeba se řádně starat. Rozhodně stojí za to baterii věnovat pozornost častěji než v létě. Především, slouží-li auto hlavně ke krátkým pojížďkám po městě. Rozhodně bychom se jí měli trochu věnovat i před cestou za sněhem do zahraničí. Jakmile začíná mít auto problémy se startováním a  víme, že baterie není z nejmladších, "plácneme" se raději přes kapsu a nadělíme autu pod stromeček novou autobaterii.
B - brzdy: Když je vozovka namrzlá, zacházíme s plynem velmi jemně. Nebrzdíme silou, ale v malých intervalech a především s "lehkou nohou". Auta vybavená protiblokovacím systémem ABS umí díky elektronice lépe a především bezpečněji zabrzdit - řidič ovládá vůz, ne naopak. Musíme mít ale stále na paměti, že s ABS se na umrzlé nebo zasněžené silnici, brzdné dráhy nezkracují (v extrémních případech mohou dokonce narůst). Základní poučkou (která ostatně platí pro řízení obecně) je myslet dopředu a dávat si dostatečnou rezervu na zabrzdění. Brzdy jsou nejdůležitějším systémem vozidla, věnujeme jim proto příkladnou péči. Kontrolujeme hladinu brzdové kapaliny (neměla by být starší dvou let), máme-li starší auto, zkontrolujeme funkčnost lanovodů ruční brzdy.
C - čas: Pamatujme, že zimní počasí je nevyzpytatelné. Cesta, která za slunečného letního dne trvá několik desítek minut, se může změnit v celodenní výlet. Vyrazit dříve je základní předpoklad bezpečné jízdy. Nezapomínejme ani, že v zimě je dříve tma a jízdu za šera ne každý z nás miluje. Řekněme ještě, že starším řidičům s přibývajícím věkem klesá zraková ostrost a jejich oči hůře snášejí přechod z šera do přímého světla.
D - dostatečný odstup: Typickými projevy rozmarů zimního počasí jsou špatná viditelnost a snížená přilnavost vozovky. Je proto více než vhodné dodržovat alespoň minimální bezpečnou vzdálenost od auta před vámi - lepší je ještě trochu "přehánět". Řekněme si pro ilustraci, že na namrzlé silnici (podaří-li se nám vůbec zastavit), je brzdná dráha dvojnásobná oproti normálním povětrnostním podmínkám.
E - elektronika: Časy, kdy každý (alespoň trochu šikovný) automobilista neduhy svého plechového miláčka léčil sám, jsou tytam. Majiteli moderních, rychlejších, bezpečnějších... vozů bohužel (nebo možná bohudík) nezbývá nic jiného, než svěřit auto trpící "bolístkami" profesionální diagnostice. Zvláště v zimě je více než potřebné, při každém náznaku závady, autu věnovat zvýšenou pozornost. Není nic horšího nežli v zimním nečase poskakovat na nepřehledném místě dálnice kolem nepojízdného auta.
F - fyzika platí i v zimě: Nejdůležitější pro jízdu v zimě je především opatrnost. vyplatí se myslet ne dva, ale tři "kroky" dopředu. Ovládat auto musíme jemně, plynule a především s začátkem zimy sundat nohu z plynu. Prudké úkony auto nemá rádo, na sněhu, či ledu nás pak buď neposlechne vůbec, nebo udělá přesný opak toho, čeho jsme chtěli dosáhnout. Nevíme-li si s nepříznivou situací rady, je lepší auto doprovodit do měkkého objetí závěje, než se "opřít" o sloup, svodidlo, nebo dům. Pamatujme, že se nemůžeme spoléhat jen na svůj zrak - ačkoli to mnohdy ani tak nevypadá, může být povrch vozovky zledovatělý.
G - gumy: Všechno, co jste chtěli vědět o pneumatikách, ale báli jste se zeptat. Najdete ZDE. Uvědomme si však, že kdykoliv usedneme za volant, jsou pneumatiky jediným prvkem, který spojuje automobil s vozovkou. 
H - honem rozsviťte: Zákon předepisuje řidičům celodenně svítit v období, kdy neplatí letní čas. Více si přečtěte TADY.
CH - chladič: Přesvědčíme se, že to co máme v chladiči je stále ještě chladící kapalina (u nás je pravděpodobně stále nejoblíbenější fridex) a ne voda, kterou jsme do chladiče dolévali během roku. Připomeňme, že nemrznoucí směs v chladiči by měla být alespoň jednou do roka zkontrolována, nezávisle na ujetých kilometrech. Při plnění chladiče si pozorně přečteme návod k použití a podle něj také postupujeme. Doplňme, že obvyklé hodnoty bodu varu a tuhnutí se pohybují okolo +110 a -40 stupňů Celsia. Chladící kapaliny by se pokud možno neměly míchat. Vhodné je používat druh doporučený výrobcem vozidla. Stojí za to překontrolovat těsnost alespoň těch nejexponovanějších míst chladící soustavy.   
I - informace o počasí: Před jízdou se rozhodně vyplatí věnovat pozornost zpravodajství o počasí. O provozu na silnicích neustále informují všechna dostupná média. Zdá-li se vám zpravodajství televize, nebo rozhlasu málo podrobné, můžete zavítat třeba na http://doprava.idnes.cz.
J - je pod nulou: Pokud nenecháváme auto "pod střechou", mějme vždy na paměti, že před vyjetím bude nutné něco málo času věnovat "odmražení" a zahřátí  auta. Chceme-li ušetřit pár minut můžeme přední sklo překrýt kartonem.  Elegantnější řešení nabízejí prostředky, které zamezí tvorbě námrazy na skle (pořídíme je na benzínkách, nebo v drogériích). U aut, která nejsou vybavena dálkově ovládaným centrálním zamykáním, se po dojetí také vyplatí kápnout trochu rozmrazovače do zámků. V očekávání opravdu nízkých teplot je vhodné stěrače zvednout ze skla. Používáme-li auto denně, je na zváženou, není-li lepší nechávat ho stát stále venku. Teplotní šoky při přechodu z vytopené garáže do třeskutého mrazu autu také příliš neprospívají.
K - kabely: Rozhodně se vyplatí do velkého kufru vozu, alespoň na zimu, přibalit sadu startovacích kabelů. Mohou být k užitku nejen vám, ale i kolegům - řidičům v nesnázích.
L - led: Led je pravděpodobně největším nepřítelem řidiče. Teprve při jízdě na ledu se ukáže, jak má kdo "lehkou nohu". Led se objeví znenadání - v údolích, na vrcholcích stoupání, v nepříjemných zatáčkách ... - prostě všude tam, kde se to motoristům nejméně hodí. Proto je důležitá maximální ostražitost. Některá auta námrazu na silnici sama poznají a dají o ni řidiči vědět. Je pak (bohužel) pouze na něm, přizpůsobí-li změně počasí i svou jízdu.
M - motor: V zimním čase je dobrým zvykem nechat auto před vyjetím "zahřát". Motor nastartujeme a necháme chvíli běžet, jeho části (různě velké a vyrobené z materiálů s různou tepelnou vodivostí) se rovnoměrně zahřejí na "provozní teplotu". Sníží se tak opotřebení motoru. Exponované díly se hustým studeným olejem nedostatečně mažou a motor běží zpočátku téměř "na sucho". 
N - náplně do ostřikovačů: V zimě mají ostřikovače práce víc než dost. Dbáme proto na to, aby nádržka s kapalinou do ostřikovačů byla stále dostatečně naplněná. Je samozřejmé, že je nutné použít nemrznoucí náplň - ledem toho moc neumyjeme. Rozhodně se nedoporučuje používat různé rozmrazovací přípravky - mohly by poničit lak. Péči vyžadují i trysky ostřikovačů - jsou-li správně nasměrovány a "průchodné".  Překontrolovat musíme také stěrače.
O - olej: Při opravdu nízkých teplotách může olej houstnout a "těžkne". Proto, aby opravdu plnil svou funkci, musí být schopen už během fáze "zahřívání" motoru dostatečně tekutý. Proto je více než vhodné, obzvláště necháváme-li auto za třeskutého mrazu venku, používat oleje s nízkou viskozitou. O olejích si přečtěte více ZDE
P - pojištění: Je především celoroční záležitostí. S nadcházející zimou a především novým rokem, však řidiči vymýšlejí jakou pojišťovnu zvolit pro povinné ručení. S tím vám poradí TADY.  V zimě vyrážíme lyžovat i dál než na naše kopečky. Možná tedy není od věci, si ještě jednou pročíst pojistnou smlouvu - co v ní stojí o pojištění auta v zahraničí a co všechno pojištění pokrývá.
Q - quattro: Není lepšího řešení, chceme-li v zimě cestovat bez potíží, než si pořídit "čtyřkolku". I přesto, že na horách i ve městech umí mnohem více než klasické "dvoukolky", bylo by zrádné ji přecenit. Je bez diskuze, že pohon 4x4 zvyšuje úroveň bezpečnosti, fyzika se ale oklamat nedá. Odhadnout, kdy je auto na svém "limitu" je pak mnohem těžší. Nezapomeňme ani, že s "quattrem" nejedeme po dvou kolejnicích pevně přimontovaných k podložce, ale po umrzlé silnici, jako všichni ostatní. A hlavně: "čtyřkolka" nebrzdí o nic lépe než "dvoukolky".
R - řetězy: Jedeme-li do hor, je nemyslitelné vyrazit bez sněhových řetězů. Tolik místa v kufru auta, aby jsme je museli nechávat doma za skříní, rozhodně nezabírají. V některých evropských zemích jejich používání upravuje zákon (čtěte ZDE). O řetězech a jejich používání si přečtete TADY.
S - světla: Přední i zadní světla přitahují silou přímo magickou všechnu špínu, která se na silnici nashromáždí. Především v zimních měsících, kdy bývá zhoršená viditelnost a především, je povinnost svítit i během dne, je třeba světlům věnovat o něco větší pozornost. Pamatujme, co nám říkali už v základní škole: základem je vidět a být viděn! Vybavíme se také dostatečnou zásobou náhradních žárovek. Tu ostatně máme mít v autě celý rok. Za pozornost stojí také seřízení světlometů.
T - trakce (ASR, TCS & spol.): Zamezování prokluzování kol je v principu o něco složitější než předcházení blokování (ABS). Systémy známé pod zkratkami ASR, TCS apod. používají k obvykle nežádoucímu protáčení kol hned několik prostředků. Mechanicky přibrzďují prokluzující kolo a díky propojení s řídící jednotkou motoru dokáží krátkodobě snížit výkon, tedy ubrat plyn. Ne všechny automobily s touto vymožeností pořídíme. Jezdíte-li často za sněhem a automobil tento prvek výbavy nabízí, vyplatí se nešetřit. Jak je "kontrola trakce" užitečná se pozná s prvními vločkami sněhu. Argumenty všech "dokonalých řidičů" proti jsou neopodstatněné - každý z těchto systémů lze vypnout jediným tlačítkem na přístrojové desce.
U - umývání: Korozivní účinky soli poznávají automobilisté "na vlastní plechy" rok co rok. Kovové části si s korozí "rozumí" více než dobře, proto je v zájmu každého řidiče odstranit ze svého vozu haldy sněhu, které s sebou vozí. Rády se usazují především v podbězích kol, moc se sněhu (a vodě obecně) líbí ve všech dutinách (např. prazích). Stojí za to se také často ujišťovat, že odtokové kanálky nejsou ucpané. Před agresivními látkami ochrání karoserii částečně i vosk.  Autu zimní očistná lázeň v myčce neuškodí, je třeba si ale dát pozor na důkladné vysušení. Těsnění, kterých je na voze víc než dost, pak ošetříme silikonovým olejem. Dlouhodobou ochranu poskytují přípravky na bázi glycerínu. 
V - výbava: Povinnou výbavu s sebou vozíme po celý rok. V zimě bude asi více než kdy jindy aktuální škrabka na led, pro jistotu zkontrolujeme i trojúhelník. Nezbytností je smetáček, škrabka na led, hadřík na otření "opocených" oken. Hodí se i rukavice a baterka. Ti nejsvědomitější přibalí i deku. Řekněme si (jako ostatně každý rok), že rozmrazovač zámků je uvnitř zamčeného auta k ničemu. Je třeba ho mít u sebe!
X - x dalších věcí na které jsme zapomněli: Zapomněli jsme na něco, co považujete za důležité? Rádi si necháme poradit co podle vás v abecedě chybí.  Pište do diskuze pod článkem.
Z - zamlžená okna: K odmlžení oken automobilu obvykle postačí fungující klimatizace. O něco rychleji to jde s "chemií", kterou pořídíme na benzínkách nebo v drogériích. Po ošetření skla vhodným, k tomu určeným roztokem, máme od zamlžených skel na nějaký čas "pokoj".

Prakticky uložené nářadí - pevná plastová schránka nahradila dříve obvyklé vysloužilé tašky.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Ford Transit 2.2/92kw L2H3...
Ford Transit 2.2/92kw L2H3...

r.v. 2013, naj. 340 000 km, diesel
216 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.