Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvJak asi pomůžete těžce zraněnému při dopravní nehodě, pokud budete nejprve dlouho hledat rukavice, které se vám roztrhnou v dlaních, nůžkami se vám nepodaří přestřihnout bezpečnostní pás a nakonec se vám obvazy v rozklepaných rukách rozpadnou na cucky? Velmi špatně, pokud vůbec nějak.
TEST MF DNESJak dopadly české autolékárničky v rukách odborníků? Velký test autolékárniček najdete v zítřejším vydání MF DNES. |
Jenže jak ukázal Test MF DNES, podobně může dopadnout pokus o záchranu člověka s výbavou, jakou nabízejí české autolékárničky. Všechny testované vzorky sice do posledního písmene splňují vyhlášku ministerstva dopravy a obsahují vše potřebné, jenže kvalita obvazů, rukavic, náplastí, škrtidel či nůžek je bídná.
Profesionálním zdravotníkům, kteří při testu simulovali první pomoc, nakonec zůstaly v rukách cáry obinadel a trojcípých šátků, útržky náplastí nebo kusy jednorázových rukavic.
Malá polní nemocnice
„Většina pomůcek by byla při první pomoci skoro nepoužitelná. Lékárnička v téhle podobě je spíš určena k tomu, aby řidič nedostal pokutu,“ tvrdí profesionální záchranářka Zuzana Ženatá, které při testování prasklo v rukách škrtidlo určené k zastavení masivního krvácení, prakticky všem rukavicím utrhla koncové lemy a při utahování zničila osnovu všech obvazů. S některými nůžkami, které výrobci do lékárniček vkládají, ani při dobré vůli a velkém vynaloženém úsilí nedokázala přestřihnout bezpečnostní pás či šev džínových kalhot.
Podobné zkušenosti měli i další záchranáři, kteří se testu zúčastnili. „Je to katastrofa. Jako profesionál vím, co a jak při nehodě udělat, ovšem laik, který jedná ve stresu, potí se a třesou se mu ruce, by byl v koncích,“ potvrzuje Gustav Sosnovec, paramedik z Karlových Varů, který zároveň působí jako šéflektor kurzů první pomoci v asociaci Záchranný kruh.
Nespokojenost záchranářů s tím, jak nekvalitní je obsah českých autolékárniček, ještě násobí nepřehledná a zbytečná šíře vybavení (psali jsme zde). V lékárničce podle vyhlášky musí být například dva prakticky nevyužitelné trojcípé šátky z netkané textilie, dělená náplast s polštářkem vhodná jen na drobné škrábance nebo plastová rouška, jíž by měl podle legislativy amatér poskytnout pomoc při otevřeném zranění hrudníku (o nebezpečné roušce a zmatcích při poskytnutí pomoci jsme psali zde).
Vyhláška naopak nemyslí na to, kolik a jak kvalitních rukavic a obvazů potenciální zachránce potřebuje. „Chce to alespoň tři páry v univerzální velikosti L. Jeden pár je naprosto nedostatečný. Při poškození chybí náhrada, při více zachráncích není dostatek párů,“ podotýká záchranářka Zuzana Ženatá.
Co musí být v lékárničce
|
Rukavice, které měla MF DNES při testu k dispozici, byly navíc všechny z latexu, některé dokonce obsahovaly pudr – obě látky jsou přitom známé alergeny. „Ideální je nabízet rukavice z nitrilu, na který není známa žádná alergie,“ navrhuje Koudela.
Dražší nikdo nechce
Nitrilové rukavice, skutečně pevné obvazy či nůžky s vroubkovaným ostřím, které pohodlně přestřihnou pásy v autě, ovšem stojí víc peněz, přibližně o dvě až tři stovky. A čeští řidiči jsou při nákupu lékárničky šetrní, o dražší zboží nemají zájem. „V minulosti jsme vyráběli kvalitnější lékárničky, ale cena byla o 30 procent vyšší. Žádný distributor si je nekoupil,“ napsala MF DNES Gabriela Badíková ze společnosti Panacea, která lékárničky vyrábí.
Podobně reagují i další oslovení výrobci. Všechny komponenty, které do lékárniček vkládají, splňují složením i kvalitou normy a vyhlášku, všechno navíc už se nevyplácí. „Ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví plánujeme pravidla zjednodušit. Konečný stav by ve srovnání s dneškem měl být k řidičům vstřícnější,“ tlumočí stanovisko ministerstva dopravy jeho mluvčí Zdeněk Neusar.
Jen aby „neprudili“ policistéKurzy první pomoci vyučují už šest let a svůj bezpečnostní záběr stále rozšiřují. Výsledkem je například Chytrá autolékárnička. „Záměrem bylo dodržet vyhlášku, ale zároveň přinést smysl a funkčnost tak, aby se opravdu dala použít pro první pomoc,“ říká zakladatel společnosti PrPom Ondřej Koudela. Jaké jsou problémy běžně dostupných autolékárniček? Proč dnešní podoba vyhlášky nedostačuje? Co konkrétně se nevyužívá? Výrobci nevědí, že dělají zbytečné produkty? Lze nějak zlepšit situaci? Co dělají autoškoly špatně? Alžběta Šimková, MF DNES |