Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Italské studio, které obléklo Škodu Favorit, padlo. S Bertonem je konec

  14:13
Nikdo nikdy asi nerozhodne, které ze "svaté" trojice nejslavnějších italských designérských studií je - vlastně bylo - to NEJ. S Bertonem, které znají díky spolupráci s Mladoboleslaváky i Češi, je ale teď amen.
Lamborghini Countach

Lamborghini Countach | foto: Lamborghini

Studio Bertone míří k definitivnímu konci. Karosárna a vývojové centrum nedaleko Turína opustil už koncem loňska šéfdesignér, poitalštěný Američan Mike Robinson (největší 19 let trvající kariéru udělal u Fiatu a Lancie, jeho dílem je nedoceněný přízračný thesis) odvedl část stylistů a inženýrů a založil vlastní studio ED Design. 

Lancia Stratos HF Zero 1970

Dnešní majitelce kdysi slavného studia, vdově po Nucciu Bertonem Lilli (má 80% podíl) nezbylo, než vyhlásit bankrot. A to i přesto, že ještě loni mělo Bertone zakázek dost, vesměs z Číny. Podle italských novin La Repubblica měly loňské zakázky studia obrat dvaceti milionů eur. Na zaplacení 200 zaměstnancům, kteří jsou už snad až půl roku bez výplaty, a uspokojení pohledávek věřitelů to ale nestačilo. Soud rozhodne o osudu předlužené firmy s koncem dubna. Ve hře je údajně i převzetí studia, jeden z kupců se prý ozval z Turecka a nabídl 2,7 milionu eur (asi 75 milionů korun). 

Opel Slalom

Fiat Ritmo Bertone Cabrio

Bertone BAT 11

Bertoneho automobilové sochy

Kvíz pro znalce: Najděte ve výčtu slavných Bertoneho aut motorku.

Bertone Nuccio, Alfa Romeo Pandion, Bertone Mantide, Bertone BAT 11, Alfa Romeo GT, Aston Martin DB5 Jet2, Fiat Panda, Saab Novanta, Bertone Filo, Opel Astra Cabrio, Opel Astra Coupé, BMW C1, Citroën Berlingo, Lancia Kayak, Fiat Punto Cabrio, Citroën Xantia, Citroën ZX, Daewoo Espero, Citroën XM, Lamborghini Genesis, Škoda Favorit, Opel Kadett Cabrio, Volvo 780, Citroën BX, Fiat Ritmo Cabrio, Lamborghini Athon, Lancia Sibilo, Volvo 262,C, Volkswagen Polo, Lancia Stratos, Lamborghini Bravo, Ferrari Dino 308 GT4, Fiat X1/9, Lamborghini Countach, Lamborghini Urraco, Lamborghini Jarama, Alfa Romeo Montreal, Lancia Stratos Zero, Lamborghini Espada, Lamborghini Miura, Iso Grifo, BMW 3200 CS Cabriolet, Simca Coupé 1200 S, NSU Prinz Sport, Alfa Romeo Giulietta Sprint, Alfa Romeo BAT-9, Alfa Romeo BAT-7, Alfa Romeo BAT-5, Lancia Aprilia Cabriolet, Fiat Balilla, Lancia Lambda

Bertone už umírá potřetí (úpadek vyhlásil už v letech 2007 a 2011), tentokrát asi definitivně, před třemi roky zalepil díru v kase mimo jiné rozprodejem nejslavnějších kousků své kolekce konceptů - čtěte ZDE

Carrozzeria Bertone je posvátné jméno autodesignu. Na vrcholu byl v šedesátých a sedmdesátých letech. O to je konec studia, které v roce 2012 slavilo století existence, smutnější. Kabát šili u Bertoneho nejslavnějším autům všech dob: Lamborghini Miura a Countach nebo Lancii Stratos. Všechny tři jmenované ikony maloval geniální Marcello Gandini, který dodnes navrhuje auta. Naposledy o něm bylo slyšet v souvislosti s prací pro indickou Tatu.

Z mladších kousků slavného italského automobilového krejčovství stojí za vzpomínku Ctroën ZX, XM a BX (opět Gandini) nebo Alfa Romeo GT. Čechoslovákům ale bude dražší dílo studia Bertone z počátku osmdesátých let. V mnoha ohledech přelomovou Škodu Favorit obléklo do hranaté karoserie právě italské studio. Jak se kšeft s Italy na ženevském autosalonu 1983 domlouval, čtěte ZDE

Škoda Favorit

Soumrak karosáren

Nezávislým designérským studiím, které se snaží fungovat jako před třiceti čtyřiceti lety, dnešní doba nepřeje. Boháčů, kteří by si nechali postavit čtyřkolový unikát na míru, je stále méně. Ti si raději nechají pozlatit rollse nebo bugatti. 

Kdy nastal soumrak italských designérských studií, asi nikdo nerozklíčuje. Další slavné turínské studio Pininfarina ale žije. Jako jedno z mála působí samostatně; o jeho kondici se moc neví, ale šéfdesignér Fabio Filippini jeho tým se snaží. Stále ještě pracují pro Ferrari, a daří se shánět zakázky od bohatých sběratelů, kterým jsou sériová ferrari moc obyčejná. Velkým zákazníkem byl kdysi Peugeot, Francouzi ale získali dojem, že krásná auta zvládnou malovat taky, ve vlastním studiu. Jestli ano, to si musí posoudit každý sám.

Giorgetta Giugiara, který kdysi u Bertoneho začínal, už tři roky vlastní i s jeho studiem Italdesign Volkswagen. Prý to funguje. Zatím má slavný Ital spíš výkyvy, které prezentuje na ženevském autosalonu. O hmatatelném - reálně jezdícím a vyráběném - výsledku se ale neví.

Dobový snímek Bertone BMW Spicup Convertible Coupe z roku 1969

Italové design asi stále umí. Tvrdí to šéfdesignér koncernu Volkswagen Walter de Silva, Ital. Brit Tony Hatter, který maluje porsche, zase říká, že italská designérská škola v podstatě zanikla. 

Každopádně se na Itálii ještě stále automobilky spoléhají. V Turíně a okolí je spousta dílen a studií s šikovnými modeláři, designéry, výtvarníky. Ne nadarmo tu má design studio i jedna čínská automobilka (státem vlastněný Changan).

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...