Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky zbrojí před brexitem. Varují před oslabením

  15:00aktualizováno  15:00
Možný brexit hýbe světem. Vyjadřují se k němu politici, herci, hudebníci i fotbaloví brankáři. Jasné stanovisko tento týden vyjádřil i člen správní rady BMW, Brit Ian Robertson. Podle něj by měli Britové v nadcházejícím referendu hlasovat pro setrvání země v Evropské unii.

Mini je britská legenda, dnes ovšem značka patří německému BMW. To je pro britský autoprůmysl typické. | foto: BMW

Podle Robertsona, který se v Anglii narodil a vyrůstal ve Walesu, si Britové plně neuvědomují, co všechno je v sázce. „Velká Británie je prosperující ekonomikou, ale pokud si ji představíte bez pracovní síly z Evropské unie, pevně věřím tomu, že by nebyla v takové kondici a tak silná jako doposud,“ říká Robertson.

Brexit

Britové budou v referendu rozhodovat o setrvání země v Evropské unii. Hlasování je naplánované na 23. června. O tématu čtěte více zde

Kdo ze známých osobností je zastáncem brexitu (oranžově) a kdo podporuje...

Kdo ze známých osobností je zastáncem brexitu (oranžově) a kdo podporuje setrvání v EU (modře).

Názory šéfa správní rady snad ani nemohou být jiné. BMW vlastní klasické britské značky Mini a Rolls-Royce a po celém světě zaměstnává 122 700 zaměstnanců. Zhruba 7 800 z nich pracuje ve fabrikách ve Velké Británii.

A právě britský rodokmen těchto dvou značek využívá automobilka při prodejích po celém světě. Odchod z EU by podle Robertsona mohl způsobit, že pro investory už nebude tolik atraktivní zemí. A to i přesto, že poptávka po prémiových autech je zde poměrně masivní.

„Velká Británie je pro BMW čtvrtým největším trhem. A tento trh je tak silný, že zde vždy budou probíhat nějaké investice. Ale součástí jeho přitažlivosti je také schopnost exportu a importu a možnost provádět ho z logistického hlediska co nejjednodušší cestou,“ doplňuje Robertson.

Většinu britských značek v současné době vlastní zahraniční investoři a Robertson tvrdí, že právě přístup na trhy napříč 28 státy Evropské unie sehrál při získávání těchto investorů klíčovou roli. Ať už se jednalo o investory z Německa, Spojených států, Japonska nebo Indie.

Kdysi hrdé britské značky dnes patří cizincům

Britský autoprůmysl vyprodukuje ročně přes jeden a půl milionu aut. Loni to bylo 1 595 697 aut, to je nejlepší výsledek za posledních deset let (rekordní byl rok 1972 se dvěma miliony vyrobenými auty). Přímo v automobilkách pracuje v Británii 160 tisíc lidí a dalších 600 tisíc je na ně napojeno (dodavatelé, prodejci aut, služby).

Autofotka týdne

Vzácný britský stroj, který Rusům nedorazil

Firma Matchless vyrobila celkem 250 kusů tohoto motocyklu, všechny byly...

Kromě malovýrobců a slavných značek zaměřených na speciální kategorie aut jako jsou Aston Martin, Lotus nebo McLaren je britský autoprůmysl velmi pestrý. V ostrovním království sídlí několik vývojových center, designérská studia, specializované laboratoře používané mimo jiné pro homologaci aut pro EU, ale také tam má sídla většina týmů F1.

Tradiční luxusní značky Bentley nebo Rolls Royce doplňují prémiové Jaguar s Land Roverem, Mini. Za povšimnutí stojí, že všechny výše jmenované značky dnes nepatří britským vlastníkům. Jaguar a Land Rover patří Indům (Tata), Bentley Volkswagenu. Velmi paradoxní je situace značky MG Motor - kdysi slavný výrobce sportovních aut po krizi britského autoprůmyslu v sedmdesátých a osmdesátých letech (více čtěte zde) zanikl, dnes značku oživuje čínská automobilka SAIC, která se teď MG snaží vrátit na britský trh a dokonce otevřela v Longbridge továrnu.

Velké továrny a vývojová centra mají v Británii hlavně zahraniční automobilky: Nissan, Honda, General Motors (vauxhall) nebo Toyota.

Pozice britského autoprůmyslu je ovšem v porovnání se situací před desítkami let jiná. V padesátých letech byla Británie druhým největším výrobcem aut na světě se spoustou domácích značek, dnes je na čtrnácté pozici (v Evropě čtvrtá před ČR) a většinu značek vlastní zahraniční společnosti. Do EU putovalo v loňském roce 53 procent aut vyrobených v Británii.

Drsňačka Maggie

Hrobnice britských aut, zachránkyně autoprůmyslu

Margaret Thatcherová za volantem roveru před svým premiérským sídlem v

Japonským automobilkám otevřela dveře do Británie Margaret Thatcherové, jedni říkají, že domácí autoprůmysl zachránila, podle druhých ho pohřbila - čtěte více

Vývoj kolem brexitu sleduje i mladoboleslavská Škoda, pro kterou je Británie jedním z nejvýznamnějších evropských trhů, kde si vydobyla velmi dobrou reputaci. „Vývoj celospolečenské diskuze ve Spojeném království pečlivě sledujeme a průběžně vyhodnocujeme tak, abychom byli připraveni na různé scénáře dalšího vývoje,“ prohlásil pro iDNES.cz Tomáš Kubík ze Škody Auto.

„Společnost Škoda Auto, jakožto firma s mezinárodní působností na více než sto trzích po celém světě, však jednoznačně podporuje setrvání Spojeného království v Evropské unii,“ dodává Pelc.

Zcela opačný názor má Neil Winton, sloupkař serveru The Telegraph. „Výrobci automobilů jako například Ford nebo BMW by měli akceptovat výsledky referenda a upustit od argumentů, že pokud nezůstaneme v Evropské unii, poškodí to naší ekonomiku,“ napsal ve svém sloupku.

„Tyto nadnárodní společnosti zajímá pouze jejich vlastní prospěch. Optimálním stavem by pro ně byla světová vláda s jedním globálním trhem. Tihle automobiloví giganti ještě nepochopili, že referendum o brexitu je o tom, kdo nám bude vládnout. A ne o tom, jestli náš týdenní plat bude o deset liber větší nebo menší.“ Winton také připomíná, že v roce 2002 automobilky vyhrožovaly, že pokud Británie nepřijme euro, odstěhují své továrny do kontinentální Evropy.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz