Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky zbrojí před brexitem. Varují před oslabením

  15:00aktualizováno  15:00
Možný brexit hýbe světem. Vyjadřují se k němu politici, herci, hudebníci i fotbaloví brankáři. Jasné stanovisko tento týden vyjádřil i člen správní rady BMW, Brit Ian Robertson. Podle něj by měli Britové v nadcházejícím referendu hlasovat pro setrvání země v Evropské unii.

Mini je britská legenda, dnes ovšem značka patří německému BMW. To je pro britský autoprůmysl typické. | foto: BMW

Podle Robertsona, který se v Anglii narodil a vyrůstal ve Walesu, si Britové plně neuvědomují, co všechno je v sázce. „Velká Británie je prosperující ekonomikou, ale pokud si ji představíte bez pracovní síly z Evropské unie, pevně věřím tomu, že by nebyla v takové kondici a tak silná jako doposud,“ říká Robertson.

Brexit

Britové budou v referendu rozhodovat o setrvání země v Evropské unii. Hlasování je naplánované na 23. června. O tématu čtěte více zde

Kdo ze známých osobností je zastáncem brexitu (oranžově) a kdo podporuje...

Kdo ze známých osobností je zastáncem brexitu (oranžově) a kdo podporuje setrvání v EU (modře).

Názory šéfa správní rady snad ani nemohou být jiné. BMW vlastní klasické britské značky Mini a Rolls-Royce a po celém světě zaměstnává 122 700 zaměstnanců. Zhruba 7 800 z nich pracuje ve fabrikách ve Velké Británii.

A právě britský rodokmen těchto dvou značek využívá automobilka při prodejích po celém světě. Odchod z EU by podle Robertsona mohl způsobit, že pro investory už nebude tolik atraktivní zemí. A to i přesto, že poptávka po prémiových autech je zde poměrně masivní.

„Velká Británie je pro BMW čtvrtým největším trhem. A tento trh je tak silný, že zde vždy budou probíhat nějaké investice. Ale součástí jeho přitažlivosti je také schopnost exportu a importu a možnost provádět ho z logistického hlediska co nejjednodušší cestou,“ doplňuje Robertson.

Většinu britských značek v současné době vlastní zahraniční investoři a Robertson tvrdí, že právě přístup na trhy napříč 28 státy Evropské unie sehrál při získávání těchto investorů klíčovou roli. Ať už se jednalo o investory z Německa, Spojených států, Japonska nebo Indie.

Kdysi hrdé britské značky dnes patří cizincům

Britský autoprůmysl vyprodukuje ročně přes jeden a půl milionu aut. Loni to bylo 1 595 697 aut, to je nejlepší výsledek za posledních deset let (rekordní byl rok 1972 se dvěma miliony vyrobenými auty). Přímo v automobilkách pracuje v Británii 160 tisíc lidí a dalších 600 tisíc je na ně napojeno (dodavatelé, prodejci aut, služby).

Autofotka týdne

Vzácný britský stroj, který Rusům nedorazil

Firma Matchless vyrobila celkem 250 kusů tohoto motocyklu, všechny byly...

Kromě malovýrobců a slavných značek zaměřených na speciální kategorie aut jako jsou Aston Martin, Lotus nebo McLaren je britský autoprůmysl velmi pestrý. V ostrovním království sídlí několik vývojových center, designérská studia, specializované laboratoře používané mimo jiné pro homologaci aut pro EU, ale také tam má sídla většina týmů F1.

Tradiční luxusní značky Bentley nebo Rolls Royce doplňují prémiové Jaguar s Land Roverem, Mini. Za povšimnutí stojí, že všechny výše jmenované značky dnes nepatří britským vlastníkům. Jaguar a Land Rover patří Indům (Tata), Bentley Volkswagenu. Velmi paradoxní je situace značky MG Motor - kdysi slavný výrobce sportovních aut po krizi britského autoprůmyslu v sedmdesátých a osmdesátých letech (více čtěte zde) zanikl, dnes značku oživuje čínská automobilka SAIC, která se teď MG snaží vrátit na britský trh a dokonce otevřela v Longbridge továrnu.

Velké továrny a vývojová centra mají v Británii hlavně zahraniční automobilky: Nissan, Honda, General Motors (vauxhall) nebo Toyota.

Pozice britského autoprůmyslu je ovšem v porovnání se situací před desítkami let jiná. V padesátých letech byla Británie druhým největším výrobcem aut na světě se spoustou domácích značek, dnes je na čtrnácté pozici (v Evropě čtvrtá před ČR) a většinu značek vlastní zahraniční společnosti. Do EU putovalo v loňském roce 53 procent aut vyrobených v Británii.

Drsňačka Maggie

Hrobnice britských aut, zachránkyně autoprůmyslu

Margaret Thatcherová za volantem roveru před svým premiérským sídlem v

Japonským automobilkám otevřela dveře do Británie Margaret Thatcherové, jedni říkají, že domácí autoprůmysl zachránila, podle druhých ho pohřbila - čtěte více

Vývoj kolem brexitu sleduje i mladoboleslavská Škoda, pro kterou je Británie jedním z nejvýznamnějších evropských trhů, kde si vydobyla velmi dobrou reputaci. „Vývoj celospolečenské diskuze ve Spojeném království pečlivě sledujeme a průběžně vyhodnocujeme tak, abychom byli připraveni na různé scénáře dalšího vývoje,“ prohlásil pro iDNES.cz Tomáš Kubík ze Škody Auto.

„Společnost Škoda Auto, jakožto firma s mezinárodní působností na více než sto trzích po celém světě, však jednoznačně podporuje setrvání Spojeného království v Evropské unii,“ dodává Pelc.

Zcela opačný názor má Neil Winton, sloupkař serveru The Telegraph. „Výrobci automobilů jako například Ford nebo BMW by měli akceptovat výsledky referenda a upustit od argumentů, že pokud nezůstaneme v Evropské unii, poškodí to naší ekonomiku,“ napsal ve svém sloupku.

„Tyto nadnárodní společnosti zajímá pouze jejich vlastní prospěch. Optimálním stavem by pro ně byla světová vláda s jedním globálním trhem. Tihle automobiloví giganti ještě nepochopili, že referendum o brexitu je o tom, kdo nám bude vládnout. A ne o tom, jestli náš týdenní plat bude o deset liber větší nebo menší.“ Winton také připomíná, že v roce 2002 automobilky vyhrožovaly, že pokud Británie nepřijme euro, odstěhují své továrny do kontinentální Evropy.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.