Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

aktualizováno  18:11
Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku Škody obohatí malý crossover. Jak by mohl vypadat, si zkusili představit studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara na Západočeské univerzitě v Plzni.

Hliněný model (říká se jim po anglicku „clay model“) vytvořený na základech aktuální Fabie vzniká od letošního jara.

Z mnoha nápadů a skic nakonec vzešel nápad na stavbu crossoveru právě proto, že takové auto Škoda v budoucnosti opravdu představí. Svalnatější hatchback na vyšším podvozku, s většími koly s nádechem SUV plánuje Škoda ukázat v roce 2019 a bude mít výhradně pohon předních kol.

Studenti mají navíc možnost vyzkoušet práci s modelářskou hlínou na modelu v životní velikosti. Často se až při vytvoření makety auta v měřítku 1:1 teprve ukáže, zda proporce vymyšlené na papíře opravdu pasují.

Fotogalerie

Speciální modelářskou hlínu nabízí na světě jen několik firem. Na její výrobu se používá vosk, olej, křída a pigmenty. Dodávají se v cihličkách nebo válečcích. Modelářskou hlínu používají nejčastěji právě automobiloví designéři. 

Aby se s na omak velmi příjemnou hmotou dalo pracovat, je třeba ji zahřát. Ve speciální peci „povolí“ a dobře se tvaruje. S tím, jak postupně chladne, hmota také tuhne. I za pokojové teploty se ale dobře opracovává různými škrabkami a tvořítky (více o práci s modelářskou hlínou čtěte zde).

„Kluci museli zvládnout vytvoření velkých ploch tak, aby na nich nebyly patrné žádné prohlubně či jiné nežádoucí křivosti. Na druhé straně vyzkoušeli svou trpělivost při modelování dlouhých hran nebo jemných detailů v okolí předních i zadních světel,“ popisuje Petr Pelikán z Ústavu umění a designu Ladislava Sutnara západočeské univerzity v Plzni.

Práce na návrhu začaly podle Pelikána na začátku února 2017. Celý nápad vytvořit koncept v životní velikosti na základě reálného auta ovšem vznikl dávno předtím v hlavě Pelikánova otce Františka, skvělého designéra dopravních prostředků (čtěte zde). Právě on vyjednal s mladoboleslavskou automobilkou, že plzeňské univerzitě fabii věnovala.

„Vozidlo se dostalo do na půdu naší fakulty v týdnu, kdy můj táta zemřel,“ vzpomíná Petr Pelikán. „Vzniklo mnoho rozmanitých návrhů, které nám ukázaly výtvarné názory studentů,“ popisuje. Nakonec se rozhodli pro malý elektrický crossover s předním pohonem. „Můj kolega Petr Siebert studentům vysvětlil tvarové charakteristiky vozů typu crossover a neúnavně s nimi konzultoval jejich nové návrhy. V květnu jsme vybrali dva nejlepší studentské designy,“ líčí Pelikán.

Autorem návrhu, který se nakonec dočkal realizace, je Michal Hladík. „Práce na vozu začaly v červnu. Kvůli větší volnosti modelování navrženého tvaru jsme z auta odmontovali všechny povrchové díly na předku a také v zadních partiích. Dále jsme se snažili snížit hmotnost vymontováním pohonného ústrojí se všemi souvisejícími díly. V další fázi jsme navařením kovových profilů zpevnili karoserii. Na ty jsme našroubovali dřevěné desky a na ně nalepili panely z pěnového polyuretanu. Umožnilo nám to minimalizovat tloušťku nanášené vrstvy modelovací plastické hmoty,“ popisuje Pelikán. „O pomoc se samotným modelováním jsme požádali našeho bývalého absolventa Jana Korabečného, který jako profesionální modelář spolupracoval na projektech firem Porsche, Audi, BMW nebo Ducati,“ dodává Petr Siebert.

Modelování začalo na konci června a trvalo prakticky až do říjnového zahájení pražské  výstavy Designblok. „Největší díl práce odvedli Lukáš Melichar, Karel Polomis a samozřejmě autor návrhu Michal Hladík,“ doplňuje Siebert.

Při práci na projektu to probíhalo vlastně stejně jako při modelování v ateliérech automobilek. „I my jsme v průběhu nanášení hmoty i v průběhu samotného modelování museli řešit mnoho problémů. Šlo převážně o zvolení správných proporcí jednotlivých partií jako jsou světla, přední maska nebo výška přední kapoty. Některé partie se tak modelovaly třeba třikrát, dokud neodpovídaly představám autora návrhu,“ popisuje Siebert pro iDNES.cz.

Práce na voze ovšem neskončily. Dnes je model potažený stříbrnou fólií, která lépe prokreslí všechny hrany a tvarování ploch, a nyní je hvězdou Design Weeku v Plzni.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.