Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

aktualizováno  18:11
Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku Škody obohatí malý crossover. Jak by mohl vypadat, si zkusili představit studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara na Západočeské univerzitě v Plzni.

Hliněný model (říká se jim po anglicku „clay model“) vytvořený na základech aktuální Fabie vzniká od letošního jara.

Z mnoha nápadů a skic nakonec vzešel nápad na stavbu crossoveru právě proto, že takové auto Škoda v budoucnosti opravdu představí. Svalnatější hatchback na vyšším podvozku, s většími koly s nádechem SUV plánuje Škoda ukázat v roce 2019 a bude mít výhradně pohon předních kol.

Studenti mají navíc možnost vyzkoušet práci s modelářskou hlínou na modelu v životní velikosti. Často se až při vytvoření makety auta v měřítku 1:1 teprve ukáže, zda proporce vymyšlené na papíře opravdu pasují.

Fotogalerie

Speciální modelářskou hlínu nabízí na světě jen několik firem. Na její výrobu se používá vosk, olej, křída a pigmenty. Dodávají se v cihličkách nebo válečcích. Modelářskou hlínu používají nejčastěji právě automobiloví designéři. 

Aby se s na omak velmi příjemnou hmotou dalo pracovat, je třeba ji zahřát. Ve speciální peci „povolí“ a dobře se tvaruje. S tím, jak postupně chladne, hmota také tuhne. I za pokojové teploty se ale dobře opracovává různými škrabkami a tvořítky (více o práci s modelářskou hlínou čtěte zde).

„Kluci museli zvládnout vytvoření velkých ploch tak, aby na nich nebyly patrné žádné prohlubně či jiné nežádoucí křivosti. Na druhé straně vyzkoušeli svou trpělivost při modelování dlouhých hran nebo jemných detailů v okolí předních i zadních světel,“ popisuje Petr Pelikán z Ústavu umění a designu Ladislava Sutnara západočeské univerzity v Plzni.

Práce na návrhu začaly podle Pelikána na začátku února 2017. Celý nápad vytvořit koncept v životní velikosti na základě reálného auta ovšem vznikl dávno předtím v hlavě Pelikánova otce Františka, skvělého designéra dopravních prostředků (čtěte zde). Právě on vyjednal s mladoboleslavskou automobilkou, že plzeňské univerzitě fabii věnovala.

„Vozidlo se dostalo do na půdu naší fakulty v týdnu, kdy můj táta zemřel,“ vzpomíná Petr Pelikán. „Vzniklo mnoho rozmanitých návrhů, které nám ukázaly výtvarné názory studentů,“ popisuje. Nakonec se rozhodli pro malý elektrický crossover s předním pohonem. „Můj kolega Petr Siebert studentům vysvětlil tvarové charakteristiky vozů typu crossover a neúnavně s nimi konzultoval jejich nové návrhy. V květnu jsme vybrali dva nejlepší studentské designy,“ líčí Pelikán.

Autorem návrhu, který se nakonec dočkal realizace, je Michal Hladík. „Práce na vozu začaly v červnu. Kvůli větší volnosti modelování navrženého tvaru jsme z auta odmontovali všechny povrchové díly na předku a také v zadních partiích. Dále jsme se snažili snížit hmotnost vymontováním pohonného ústrojí se všemi souvisejícími díly. V další fázi jsme navařením kovových profilů zpevnili karoserii. Na ty jsme našroubovali dřevěné desky a na ně nalepili panely z pěnového polyuretanu. Umožnilo nám to minimalizovat tloušťku nanášené vrstvy modelovací plastické hmoty,“ popisuje Pelikán. „O pomoc se samotným modelováním jsme požádali našeho bývalého absolventa Jana Korabečného, který jako profesionální modelář spolupracoval na projektech firem Porsche, Audi, BMW nebo Ducati,“ dodává Petr Siebert.

Modelování začalo na konci června a trvalo prakticky až do říjnového zahájení pražské  výstavy Designblok. „Největší díl práce odvedli Lukáš Melichar, Karel Polomis a samozřejmě autor návrhu Michal Hladík,“ doplňuje Siebert.

Při práci na projektu to probíhalo vlastně stejně jako při modelování v ateliérech automobilek. „I my jsme v průběhu nanášení hmoty i v průběhu samotného modelování museli řešit mnoho problémů. Šlo převážně o zvolení správných proporcí jednotlivých partií jako jsou světla, přední maska nebo výška přední kapoty. Některé partie se tak modelovaly třeba třikrát, dokud neodpovídaly představám autora návrhu,“ popisuje Siebert pro iDNES.cz.

Práce na voze ovšem neskončily. Dnes je model potažený stříbrnou fólií, která lépe prokreslí všechny hrany a tvarování ploch, a nyní je hvězdou Design Weeku v Plzni.



Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

EU prosazuje elektroauta kvůli snížení CO2, není je kde nabíjet

Kia Soul EV

Asociace evropských výrobců automobilů vydala varování směřující k poslancům Evropského parlamentu, že si kladou...

Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Fiat 500

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější...

Jízda v Indii: kráva má přednost, v busu je bezpečnější sedět na střeše

Doprava pro otrlé: kromě běžných dopravních prostředků musíte v Indii počítat i...

Na světě je spousta míst, kde je doprava zcela chaotická, jízdní pruhy neznamenají vůbec nic a červené si nikdo...

Najdete na iDNES.cz