Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Smrt dotykovým displejům! Do auta nepatří

aktualizováno 
Dotykové displeje jsou pro auta pohroma jak v telefonu, tak přímo na přístrojovce. Ne nadarmo jsou teď automobilky nuceny dávat do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Experti spočítali, že vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko havárie dvanáctkrát a psaní textové zprávy šestinásobně. Podle průzkumů si 35 % šoférů za jízdy často čte zprávy na mobilu a 30 % je dokonce posílá. Záchranáři a policisté při ohledávání místa nehody často najdou mobil s rozepsanou SMSkou. A to je jen mobil.

Aktuální automobilovou produkci teď zamořují dotykové displeje. Jsou sice atraktivní a moderní auta jimi doslova hýří, ale jejich ovládání je často pro zlost. Často si říkám, že některá chaotická a nesmyslně koncipovaná menu palubních multimediálních přístrojů by měli zakázat rovnou při homologaci auta. On sice módní tablet frajersky dominující přístrojovce je na pohled paráda. Ale když pak v pomalém menu na třetí pokus hledáte, jak vypnout rádio nebo pustit klimatizaci, je to nejen o nervy, ale i o ústa.

Uživateli totiž chybí zpětná vazba. Musí se podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici. Pro přiblížení: zkuste si na dotykovém telefonu napsat SMS poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku zvládnout dalo.

Ta fascinace funkcemi, aplikacemi a službami, které nám automobilky vnucují, ale reálně je používáte a baví vás tak první týden (facebookovat při řízení navíc může jen blázen), k tomu ještě vyřazuje ze hry další jednu významnou skupinu. Starší lidé mají často chuť na to, aby si koupili nové auto, ale už si zase nepotykají s komplikovaným rozhraním palubního systému. Pustit si oblíbenou rozhlasovou stanici na „té televizi“ často jednoduše nezvládnou. A to že jim vnuk řekne, že je to hračka, a třeba se je to i pokusí naučit, na tom většinou nic nezmění...

Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu (více čtěte zde). Podobně jako v letadle, kde musíte kvůli možnému rušení palubních systémů vypínat telefon na celý let. Možná to není špatný nápad.

A já mám ještě jeden: automobilky by měly do svých vývojářských týmů těch multimediálních zázraků přizvat také sedmdesátiletého vrátného a kuchařku z kantýny, kteří by je testovali z pohledu normálního člověka.





Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.