Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GLOSA: Smrt dotykovým displejům! Do auta nepatří

Dotykové displeje jsou pro auta pohroma jak v telefonu, tak přímo na přístrojovce. Ne nadarmo jsou teď automobilky nuceny dávat do aut systémy, které automatickým brzděním zabrání městským šťouchancům, když v koloně každý kouká do mobilu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Experti spočítali, že vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko havárie dvanáctkrát a psaní textové zprávy šestinásobně. Podle průzkumů si 35 % šoférů za jízdy často čte zprávy na mobilu a 30 % je dokonce posílá. Záchranáři a policisté při ohledávání místa nehody často najdou mobil s rozepsanou SMSkou. A to je jen mobil.

Aktuální automobilovou produkci teď zamořují dotykové displeje. Jsou sice atraktivní a moderní auta jimi doslova hýří, ale jejich ovládání je často pro zlost. Často si říkám, že některá chaotická a nesmyslně koncipovaná menu palubních multimediálních přístrojů by měli zakázat rovnou při homologaci auta. On sice módní tablet frajersky dominující přístrojovce je na pohled paráda. Ale když pak v pomalém menu na třetí pokus hledáte, jak vypnout rádio nebo pustit klimatizaci, je to nejen o nervy, ale i o ústa.

Uživateli totiž chybí zpětná vazba. Musí se podívat na displej, kde se požadovaná volba nachází, a sledovat dotyk prstu. To prodlužuje dobu, po kterou šofér nesleduje silnici. Pro přiblížení: zkuste si na dotykovém telefonu napsat SMS poslepu. Nejde to. Přitom na starém tlačítkovém telefonu se to po chvilce cviku zvládnout dalo.

Ta fascinace funkcemi, aplikacemi a službami, které nám automobilky vnucují, ale reálně je používáte a baví vás tak první týden (facebookovat při řízení navíc může jen blázen), k tomu ještě vyřazuje ze hry další jednu významnou skupinu. Starší lidé mají často chuť na to, aby si koupili nové auto, ale už si zase nepotykají s komplikovaným rozhraním palubního systému. Pustit si oblíbenou rozhlasovou stanici na „té televizi“ často jednoduše nezvládnou. A to že jim vnuk řekne, že je to hračka, a třeba se je to i pokusí naučit, na tom většinou nic nezmění...

Americká vláda chce výrobce mobilů dotlačit k tomu, aby se telefon na palubě auta zablokoval a umožnil používat jen některé funkce v omezeném režimu (více čtěte zde). Podobně jako v letadle, kde musíte kvůli možnému rušení palubních systémů vypínat telefon na celý let. Možná to není špatný nápad.

A já mám ještě jeden: automobilky by měly do svých vývojářských týmů těch multimediálních zázraků přizvat také sedmdesátiletého vrátného a kuchařku z kantýny, kteří by je testovali z pohledu normálního člověka.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...