Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky nestíhají snižovat emise. Budou platit miliardové pokuty

aktualizováno 
Do roku 2021 by mělo na každé vyrobené auto připadat průměrně jen 95 gramů emisí oxidu uhličitého na jeden kilometr. Tak pravila Evropská unie. Kdo tento limit nesplní, bude platit pokutu – za každý gram a prodané auto pětadevadesát eur. Zatím se zdá, že sankcím se vyhnou pouze tři výrobci.

BMW i8 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Ambiciozní plán na snížení emisí osobních aut automobilky nestíhají. To je závěr studie britské poradenské firmy PA Consulting Group. Z jedenácti koncernů vyrábějících v Evropě pravděpodobně limitu dosáhnou jen tři – Volvo, Toyota a možná Renault-Nissan. Na opačném konci žebříčku je pak Fiat Chrysler (koncern FCA), Daimler (tedy především Mercedes-Benz) a BMW.

Největším premiantem v žebříčku je Volvo. To si meziročně velmi polepšilo, především však díky velkorysému slibu, že od roku 2019 už nebude vyrábět žádná auta, která by měla pouze spalovací motor. Volvo vsází na plug-in hybridy, tedy kombinaci dobíjecího elektromobilu se spalovacím motorem.

Druhá je Toyota, která nemusí nikam chvátat. Na trhu s hybridy má aktuálně čtyřicetiprocentní podíl a už dnes se pomalu blíží k hranici 100 gramů na kilometr. Přitom nemá žádný čistokrevný elektromobil.

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf
Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Nová generace Nissanu Leaf

Na třetím místě je pak koncern Renaultu a Nissanu. V prodejích těchto automobilek už elektromobily dělají dvě procenta, velkou část produkce navíc tvoří malá a lehká auta, která nastavený limit překračují jen mírně i bez alternativního pohonu. Analytici navíc pozitivně hodnotí Nissan Leaf, který je na poměry elektromobilu relativně dostupný a může konkurovat autům se spalovacími motory.

Francouzské premianty táhne ke dnu Opel

Na čtvrtém místě je HyundaiKia, ale analytici odhadují, že nastavený limit korejské duo nestihne. Sice jen o nějaké tři gramy, i to však znamená pokutu na každé vyrobené auto kolem sedmi tisíc korun. Značky sice společně plánují začít prodávat elektromobily, jenže otázkou je, jestli je zákazníci budou chtít.

Kia NIro
Kia NIro

Kia Niro má výhradně hybridní pohon

Tři gramy budou k limitu chybět i koncernu PSA, který sdružuje značky Peugeot, Citroën a nově Opel. Právě akvizice Opelu bude dělat francouzskému koncernu problémy. A prognózu zhoršilo i ukončení vývoje slibného hybridu kombinujícího elektrický pohon s dieselovým motorem.

Velký otazník visí nad Fordem na šestém místě. Ten elektřinu velkoryse přehlíží a zatím si vystačí s vizionářskými prohlášeními, která však bude  naplňovat jen těžko.

Volkswagen nestíhá. A pokuta jej bude bolet nejvíc

Sedmé místo patří Volkswagenu. Analytici celému koncernu věští, že stanovený unijní limit na něj dopadne zdaleka nejtvrději. Při obrovském objemu výroby bude každý gram nad pětadevadesátigramový limit automobilku neuvěřitelně bolet. A to i přesto, že právě německý koncern teď nejhlasitěji mluví o přepřahání na elektrický pohon (více čtěte zde).

PA Consulting dokonce odhaduje, že by německý gigant mohl na pokutách Unii zaplatit přes miliardu eur.

I v tomto případě na Volkswagen dopadá strašák aféry Dieselgate. Právě naftové motory totiž automobilce papírově pomáhaly udržet emise jejich aut nízké. Kolik oxidu uhličitého totiž auto vypouští, primárně záleží na spotřebě. A ta je navzdory všem dalším nevýhodám u naftových motorů obvykle nižší než u srovnatelných benziňáků.

Dnes se na největších evropských trzích prodá průměrně kolem padesáti procent osobních aut s naftovými motory. Jestli pokračující naftový „hon na čarodějnice“ bude pokračovat, může to pozici Volkswagenu výrazně zkomplikovat.

Velké potíže věští britští analytici i koncernu FCA sdružující značky z portfolia Fiatu a Chrysleru. Nákup americké větve koncernu zrovna nepomohl. K povětšinou menším fiatům s úspornými motory najednou přibyly velkoobjemové jeepy. Průměrné emise v rámci koncernu za posledních pět let dokonce výrazně vzrostly. A dá se čekat, že v roce 2021 se jen těžko dostanou pod hodnotu 100 gramů na kilometr.

Limit nesplníme, přiznávají otevřeně prémiové značky

Na konci žebříčku se pak krčí prémiové značky, které prostě odevzdaně přiznávají, že nemají šanci limit splnit. A tak jsou připraveny platit za svoji produkci pokuty. V ceně luxusních aut se nějakých pár set eur rozpustí lépe než u ostatních značek. To ale neznamená, že by na snižování emisí rezignovaly. Mercedes už ohlásil, že na elektřinu budou jezdit limuzíny tříd E a S, do roku 2025 by měl být minimálně hybridní každý čtvrtý mercedes.

Fotogalerie

BMW sice má svoji třídu „i“, analytici ale upozorňují, že spíš jde o záležitost image a samozřejmě i testování technologií, které by se pak mohly přestěhovat i do jiných vozů z Mnichova. Unijní limit však zůstane BMW vzdálený možná až o nějakých deset gramů. To každé nové BMW zdraží o nějakých tisíc eur. A to včetně těch elektrických, pokuta se totiž počítá na celou produkci.

Kategorii samu pro sebe pak tvoří dvojice JaguarLand Rover. S portfoliem obrovských SUV a supersportů je unijní limit z říše snů. Koncern si tak pro rok 2021 stanovil plán dostat se ze současných skoro 150 gramů alespoň na 130 gramů. To by se mu podle analytiků mohlo těsně podařit.

Elektromobily budou za tři roky levnější než diesly, věští studie

Otázkou je, jak budou případné pokuty za překročení emisních limitů automobilky řešit. Pokud je začnou rozpouštět do cen aut s konvenčním pohonem a zároveň bude pokračovat trend zlevňování elektromobilů, může skutečně na prahu příští dekády být elektromobil stejně dostupný jako vozy se spalovacími motory.

To předpovídá i britská studie. Elektromobil je v současnosti asi o 60 procent dražší než auta s konvenčním pohonem, zatímco jeho cena bude během následujících let klesat, cena aut se spalovacím motorem půjde kvůli vyšším nákladům na vývoj růst. 

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Už v roce 2020 by měl elektromobil stát tolik co srovnatelné auto s naftovým motorem, benzin pak dožene v roce 2026. Předpokládají to i výrobci, Bernhard Maier, předseda představenstva Škody na autosalonu ve Frankfurtu v půlce záři, naznačil, že cena velkého elektrického crossoveru, který značka chystá na rok 2020, by se mohla pohybovat lehce nad úrovní modelu Superb s dieselovým motorem.

Pro zajímavost – analytici zkusili předpovědět i budoucnost vodíkové technologie. Ta je nyní asi čtyřikrát dražší než konvenční auta, v roce 2030 by ale mohla být jen asi o 20 procent dražší oproti vozům s naftovým motorem.

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.