Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

aktualizováno 
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu Hyundai Kona. Auta, které šokuje svým designem a zároveň míří do nejdynamičtěji rostoucího segmentu automobilového trhu.

Hyundai Kona | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Od roku 2001 se v Evropě prodalo 1,4 milionu SUV značky Hyundai. Až dosud se přitom korejská automobilka orientovala na větší, a tedy i dražší modely Santa Fe a Tucson (dríve ix35). S příchodem nové modelové řady, která bude dostupnější, se dá očekávat další růst. Tím spíš, že vůz pojmenovaný Kona rozhodně nesplývá s davem.

Hyundai Kona
Hyundai Kona

Malá SUV většinou vypadají jako drsnější zvýšený hatchback nebo jako uhlazený teréňák. Hyundai plave úplně mimo tento proud a je prvním zhmotněním představy, že modely korejské značky budou průkopníky v oblasti designu. Dojem ze setkání naživo je lepší, než by se mohlo zdát z fotek. Složité členění přídě rozvíjí podobné myšlenky, jaké se objevily u Jeepu Cherokee a Citroenu C4 Picasso. A ono to funguje – stejně jako masivní lemy podběhů, které navazují na výrazně vytažené blatníky.

Podivné jméno s tradičním původem

Slovo Kona není novotvar, i když se na první pohled vymyká označení ostatních modelů od Hyundaie. 

Přesto jej automobilka vybrala stejným způsobem, jako pojmenování svých ostatních SUV – Kona je místo na ostrově Hawaii, zatímco Tucson a Santa Fe jsou města na jihu USA. Podobný původ má i jméno Hyundaie Veracruz (u nás se prodával jako ix55), ten si své označení půjčil od města v Mexiku.

Vůz se pod názvem Kona bude prodávat po celém světě s výjimkou Portugalska. Tamní zastoupení zvolilo pojmenování Kauai, protože kona se vyslovuje stejně jako portugalské hovorové označení pro ženský genitál. Není to zdaleka první takový případ, nejznámějším je Mitsubishi Pajero, které se z podobných důvodů jmenuje ve všech španělsky hovořících zemích Montero (více o trablech s pojmenováváním aut čtěte zde).

Leccos ovlivňují také proporce vozu. Kona má sice vyšší stavbu karoserie, na výšku ale měří jen 1550 mm, o pouhých sedm centimetrů více než hatchback i20. Rozvor má štědrých 2600 mm, přičemž celková délka karoserie je 4165 mm – podobná jako u Peugeotu 2008, Renaultu Captur, Seatu Arona a celé řady dalších konkurenčních modelů. Mezi konkurenty zapadá také velikost zavazadlového prostoru, která v základním uspořádání činí 361 litrů.

Interiér již tak progresivně tvarovaný není. Nízká palubní deska s vystupujícím displejem multimediálního systému nejvíce připomíná nošovickou i30. Největším „odvazem“ je orámování výdechů klimatizace, startovacího tlačítka nebo obšití volantu v jedné ze tří kontrastních barev – oranžové, červené nebo limetkové. Nejvýrazněji s extravagantním zevnějškem kontrastují banální kruhové výdechy na krajích palubní desky.

Vzhledem k relativně nízké karoserii nepřekvapí, že se na poměry crossoverů sedí nízko, téměř jako v Mazdě CX-3. Nízko je ale položená i palubní deska, která navazuje na placatou kapotu motoru. Výsledkem je pozice za volantem, která připomíná sportovní auto – to je také společně s použitou technikou jedinou vlastností, v níž se kona podobá sesterské Kii Stonic

Hyundai Kona

Kona ale neláká jen na subjektivní pocity. Nabídne také řadu v dané třídě málo vídaných prvků výbavy: od pro korejské vozy tradičního vyhřívaného volantu, přes head-up displej a elektricky nastavitelné sedadlo řidiče až po odvětrávání předních sedadel. Posledně jmenovanou parádičku nenabízí ani prémiový konkurent Audi Q2.

Malé SUV je také prvním hyundaiem, který dostane výhradně přeplňované motory. Základ představuje benzinový tříválec 1.0 T-GDi s parametry 88 kW a 172 Nm. Pro něj je určena šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol. Se čtyřválcem 1.6 T-GDi (130 kW, 265 Nm) se standardně pojí pohon všech kol a sedmistupňová dvouspojková převodovka, stejně jako ve větším modelu tucson. S tímto motorem kona pokoří stovku za méně než osm sekund a nejrychleji jede 205 km/h.

Diesely dorazí s ročním zpožděním, půjde o novou generaci agregátů řady U. Z tradičního objemu 1,6 litru poskytnou 85 kW ve spojení s manuálem a předním pohonem nebo 100 kW a 320 Nm v případě dvouspojkové převodovky. U dieselu s automatem bude na výběr mezi pohonem předních a všech kol. Podle neoficiálních informací se připravuje také provedení s elektrickým pohonem.

Fotogalerie

Varianty se 4x4 dostanou víceprvkové zavěšení zadních kol a také vektorování točivého momentu, které zlepší ovladatelnost v zatáčkách. Stejnou funkcí je mimochodem již vybaven tucson. Všem specifikacím kony je společná světlá výška 170 mm.

Výroba modelu Kona byla zahájena v červnu v korejské továrně Ulsan, a to v tempu 47 vozů za hodinu s předpokládaným objemem produkce 200 000 kusů ročně. Prodej v USA byl zahájen v srpnu, do Evropy první kusy dorazí v prosinci. Navzdory předchozím spekulacím příchod kony neznamená konec MPV ix20. To se bude v Nošovicích vyrábět i nadále, a to zřejmě do roku 2019, kdy přestane platit jeho současná homologace.

Hyundai ix25 zůstane mimo Evropu

Hyundai už tři roky nabízí podobně velký model ix25, má stejný rozvor a o 10 cm delší karoserii. Vůz, který vypadá jako zmenšené santa fe, debutoval v roce 2014 v Pekingu a je určen pro méně náročné trhy – vedle Číny také pro Indii, Latinskou Ameriku a Rusko. 

Tomu odpovídá nabídka motorů, tvořená na rozdíl od kony výhradně atmosférickými čtyřválci, použití měničového automatu místo dvouspojkové převodovky a světlá výška zvětšená na 190 mm. U ix25 jsou také omezeny možnosti bezpečnostní a komfortní výbavy.

Hyundai ix25
Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.