Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

aktualizováno 
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu Hyundai Kona. Auta, které šokuje svým designem a zároveň míří do nejdynamičtěji rostoucího segmentu automobilového trhu.

Hyundai Kona | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Od roku 2001 se v Evropě prodalo 1,4 milionu SUV značky Hyundai. Až dosud se přitom korejská automobilka orientovala na větší, a tedy i dražší modely Santa Fe a Tucson (dríve ix35). S příchodem nové modelové řady, která bude dostupnější, se dá očekávat další růst. Tím spíš, že vůz pojmenovaný Kona rozhodně nesplývá s davem.

Hyundai Kona
Hyundai Kona

Malá SUV většinou vypadají jako drsnější zvýšený hatchback nebo jako uhlazený teréňák. Hyundai plave úplně mimo tento proud a je prvním zhmotněním představy, že modely korejské značky budou průkopníky v oblasti designu. Dojem ze setkání naživo je lepší, než by se mohlo zdát z fotek. Složité členění přídě rozvíjí podobné myšlenky, jaké se objevily u Jeepu Cherokee a Citroenu C4 Picasso. A ono to funguje – stejně jako masivní lemy podběhů, které navazují na výrazně vytažené blatníky.

Podivné jméno s tradičním původem

Slovo Kona není novotvar, i když se na první pohled vymyká označení ostatních modelů od Hyundaie. 

Přesto jej automobilka vybrala stejným způsobem, jako pojmenování svých ostatních SUV – Kona je místo na ostrově Hawaii, zatímco Tucson a Santa Fe jsou města na jihu USA. Podobný původ má i jméno Hyundaie Veracruz (u nás se prodával jako ix55), ten si své označení půjčil od města v Mexiku.

Vůz se pod názvem Kona bude prodávat po celém světě s výjimkou Portugalska. Tamní zastoupení zvolilo pojmenování Kauai, protože kona se vyslovuje stejně jako portugalské hovorové označení pro ženský genitál. Není to zdaleka první takový případ, nejznámějším je Mitsubishi Pajero, které se z podobných důvodů jmenuje ve všech španělsky hovořících zemích Montero (více o trablech s pojmenováváním aut čtěte zde).

Leccos ovlivňují také proporce vozu. Kona má sice vyšší stavbu karoserie, na výšku ale měří jen 1550 mm, o pouhých sedm centimetrů více než hatchback i20. Rozvor má štědrých 2600 mm, přičemž celková délka karoserie je 4165 mm – podobná jako u Peugeotu 2008, Renaultu Captur, Seatu Arona a celé řady dalších konkurenčních modelů. Mezi konkurenty zapadá také velikost zavazadlového prostoru, která v základním uspořádání činí 361 litrů.

Interiér již tak progresivně tvarovaný není. Nízká palubní deska s vystupujícím displejem multimediálního systému nejvíce připomíná nošovickou i30. Největším „odvazem“ je orámování výdechů klimatizace, startovacího tlačítka nebo obšití volantu v jedné ze tří kontrastních barev – oranžové, červené nebo limetkové. Nejvýrazněji s extravagantním zevnějškem kontrastují banální kruhové výdechy na krajích palubní desky.

Vzhledem k relativně nízké karoserii nepřekvapí, že se na poměry crossoverů sedí nízko, téměř jako v Mazdě CX-3. Nízko je ale položená i palubní deska, která navazuje na placatou kapotu motoru. Výsledkem je pozice za volantem, která připomíná sportovní auto – to je také společně s použitou technikou jedinou vlastností, v níž se kona podobá sesterské Kii Stonic

Hyundai Kona

Kona ale neláká jen na subjektivní pocity. Nabídne také řadu v dané třídě málo vídaných prvků výbavy: od pro korejské vozy tradičního vyhřívaného volantu, přes head-up displej a elektricky nastavitelné sedadlo řidiče až po odvětrávání předních sedadel. Posledně jmenovanou parádičku nenabízí ani prémiový konkurent Audi Q2.

Malé SUV je také prvním hyundaiem, který dostane výhradně přeplňované motory. Základ představuje benzinový tříválec 1.0 T-GDi s parametry 88 kW a 172 Nm. Pro něj je určena šestistupňová manuální převodovka a pohon předních kol. Se čtyřválcem 1.6 T-GDi (130 kW, 265 Nm) se standardně pojí pohon všech kol a sedmistupňová dvouspojková převodovka, stejně jako ve větším modelu tucson. S tímto motorem kona pokoří stovku za méně než osm sekund a nejrychleji jede 205 km/h.

Diesely dorazí s ročním zpožděním, půjde o novou generaci agregátů řady U. Z tradičního objemu 1,6 litru poskytnou 85 kW ve spojení s manuálem a předním pohonem nebo 100 kW a 320 Nm v případě dvouspojkové převodovky. U dieselu s automatem bude na výběr mezi pohonem předních a všech kol. Podle neoficiálních informací se připravuje také provedení s elektrickým pohonem.

Fotogalerie

Varianty se 4x4 dostanou víceprvkové zavěšení zadních kol a také vektorování točivého momentu, které zlepší ovladatelnost v zatáčkách. Stejnou funkcí je mimochodem již vybaven tucson. Všem specifikacím kony je společná světlá výška 170 mm.

Výroba modelu Kona byla zahájena v červnu v korejské továrně Ulsan, a to v tempu 47 vozů za hodinu s předpokládaným objemem produkce 200 000 kusů ročně. Prodej v USA byl zahájen v srpnu, do Evropy první kusy dorazí v prosinci. Navzdory předchozím spekulacím příchod kony neznamená konec MPV ix20. To se bude v Nošovicích vyrábět i nadále, a to zřejmě do roku 2019, kdy přestane platit jeho současná homologace.

Hyundai ix25 zůstane mimo Evropu

Hyundai už tři roky nabízí podobně velký model ix25, má stejný rozvor a o 10 cm delší karoserii. Vůz, který vypadá jako zmenšené santa fe, debutoval v roce 2014 v Pekingu a je určen pro méně náročné trhy – vedle Číny také pro Indii, Latinskou Ameriku a Rusko. 

Tomu odpovídá nabídka motorů, tvořená na rozdíl od kony výhradně atmosférickými čtyřválci, použití měničového automatu místo dvouspojkové převodovky a světlá výška zvětšená na 190 mm. U ix25 jsou také omezeny možnosti bezpečnostní a komfortní výbavy.

Hyundai ix25
Autoři:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Wey

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná...

Japonský rolls-royce se vyrábí už 50 let, teď přichází nová generace

Toyota Century

Toyota Century je limuzína, kterou mimo Japonsko téměř nikdo nezdá. Původní model se vyráběl od roku 1967 celých třicet...

Autofotka týdne: Parádní hračka pro velké kluky nemá dveře ani okna

Dallara Stradale

Gian Paolo Dallara, jeden z nejslavnějších automobilových konstruktérů, představil auto nesoucí jeho jméno. Fenomenální...



Najdete na iDNES.cz