Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Utajený koncept, ze kterého vznikla ikona

aktualizováno 
Tu fotku jste na iDNES.cz v průběhu letoška už viděli, je to jeden z nejzajímavějších snímků uplynulého roku. Je na něm koncept, o kterém se dlouho nevědělo a moc jeho fotek ani neexistuje. To žluté auto navrhl slavný autodesignér Giorgetto Giugiaro, ale znalec v něm odhalí jeden ikonický sporťák.

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Lamborghini Miura je jedno z nejslavnějších aut historie. Krásné, ladné tvary sportovní ikony šedesátých a sedmdesátých let jsou připisovány dalšímu slavnému designérovi Marcellu Gandinimu, ale to žluté auto na fotce naznačuje, že to mohlo být trochu jinak.

Pro koho to malujeme?

Giorgetto Giugiaro, jeden z nejslavnějších automobilových designérů všech dob, se řemeslu naučil u Bertoneho (ale začínal u Fiatu) a v říjnu 1964 naskicoval design sporťáku s motorem uprostřed. Existují dvě verze okolností vzniku původního návrhu. Podle jedné měl být určen pro malovýrobce jménem Bizzarini, ale až následně ho místo toho šéf studia Nuccio Bertone nabídl Lamborghinimu, který shodou okolností hledal designéra pro chystaný model. Kromě Bertoneho oslovil také Pininfarinu, Vignaleho (mimo jiné autor původního designu Tatry 613), Michelottiho a studio Ghia.

A právě Ghia figuruje ve druhé verzi příběhu. Bertone totiž už v té době věděl, že mu do úspěšného konkurenčního studia chce talentovaný a v té době už slavný Giugiaro odejít. A tak si měl Bizzariniho jako zadavatele vymyslet, aby si Giugiaro návrh neodnesl. Giugiaro odešel ke Ghii na podzim 1965. Že byl celý projekt od začátku plánovaný pro Lamborghini, naznačuje i to, že na složce, ve které se po letech skici našly, bylo napsáno jednoduše „Lamborghini“.

Bertone zakázku na design Miury získal a konečná podoba dnes nese oficiálně podpis Marcella Gandiniho. Všechno ovšem nasvědčujte tomu, že vyšel z návrhu svého předchůdce.

Concours of Elegance ve Windsoru:  Lamborghini Miura SV (1972)
Lamborghini Miura

Giugiaro před několika lety prohlásil, že neví, jestli Gandini jeho návrh použil. Na druhou stranu se při jiné příležitosti nechal slyšet, že návrh Miury je ze 70 procent jeho. Posuďte sami, jak moc si jsou auta podobná.

Když v roce 1966 představilo Lamborghini na autosalonu v Ženevě Miuru, mladý výrobce svým sporťákem ohromil svět a z krásného vozu se okamžitě stala celebrita. Pikantní je, že supersportovní kupé, které stálo u zrodu této kategorie aut a proslavilo značku ze Sant ́Agaty Bolognese (dnes patří VW), postavili inženýři značky Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani a Bob Wallace ve volném čase.

Fotogalerie

Ferrucio Lamborghini byl jejich výtvorem nadšen, i když sám raději jezdil v pohodlnějších kupé. Čtyřlitrových dvanáctiválcových miur, které uměly jezdit kolem 270 kilometrů v hodině (na přelomu šedesátých a sedmdesátých let!) nakonec vzniklo 764 kusů.

Tátovi k sedmdesátinám

Původní návrh objevil po letech Giugiarův syn Fabrizio a nechal mu k sedmdesátinám v roce 2008 podle něj vyrobit maketu v životní velikosti. Donedávna stála ukrytá v sídle studia Italdesign, které Giugiaro založil v roce 1968. Fotograf Auto.iDNES.cz Michal Šafránek tam žlutý koncept, o kterém ví jen pár zasvěcených, nafotil letos na jaře. Giugiaro své studio kompletně opustil v červenci letošního roku. Jestli si s sebou vzal na památku i „svoji miuru“ se neví.




Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Do Česka zamíří ve velkém ojeté diesely ze západní Evropy

(Ilustrační snímek)

Stejně jako roste poptávka po nových autech, zvyšuje se i prodej ojetin. Klesá však prodej nových aut s dieselovými...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Najdete na iDNES.cz