Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Milovaná i nenáviděná. Nejdéle vyráběná škodovka slaví 50 let

Část 2/4

„Dvanáctsetrojka by ještě šla postavit, ale nejsou lidi“

Začalo to havárií dvou dvanáctsettrojek, pokračovalo prodejem nových aut a náhradních dílů a skončilo vlastnictvím všech práv na produkci tohoto auta. Roman Jirouš z východočeského Žacléře dnes prodává náhradní díly na jedinou českou dodávku, a kdyby chtěl, uměl by ještě pár desítek kompletních kusů dát dohromady.

Jak to vlastně všechno začalo?
Začínal jsem jako mechanik ve Východočeských dolech, ale po roce 1989 se brzo vrhl na podnikání. V privatizaci jsem získal prostory na zřízení autoservisu. Ale legislativa nařizovala, že musíte mít smlouvu s tzv. akreditorem nebo s výrobcem vozidel. A zrovna v té době - v roce 1992 - se mi stalo, že jsem se Škodou 1203 naboural jinou 1203 a zjistil, že chybí náhradní díly. Jel jsem do Trnavy, ředitel se podíval na mapu, řekl, že v téhle oblasti nikoho nemá, zapíchl modrý špendlík do mapy a řekl: „tak budete dealer“.

Tím to ale všechno teprve začalo. V Trnavě se produkovalo maximálně 30 vozů denně, prodejců bylo mnoho, takže stejně nebyla auta, ani náhradní díly. Dvanáctsettrojka se ale vyráběla stále manufakturním způsobem technologií z 50. let. Oslovili jsme proto několik klempířů, kteří v zimě neměli práci, jestli by nám nedělali plechové díly. Zjistili jsme, že když uřízneme střechu ze starého auta, umíme to udělat, a dokonce levněji než v Trnavě.

SPECIÁL O ŠKODĚ 1203

  • Cesta do výroby trvala třináct let - čtěte ZDE
  • Kempingový speciál zůstal na papíře - rozhovor s konstruktérem - čtěte TADY
  • Nic pohodlnějšího a pomalejšího jsem nikdy neviděl, říká záchranář, který si dvanáctsettrojku pořídil domů - ZDE

V roce 1999 ale přišel konec výroby v Trnavě…
Dvanáctsettrojka měla řešení s atmosférickým karburátorem SEDR s lapačem uhlovodíků. To byl tehdy ve světě jediný motor s neřízeným karburátorem, který splňoval normu Euro2. Už kolem roku 1995 se v Trnavě začalo s montáží dieselového motoru, jenže už bylo pozdě, nestihli to. A když v roce 1999 končila platnost normy Euro 2, skončila komplet celá výroba. Zavřela se automobilka, ale nezavřela se lisovna, kde se stále vyráběly plechové díly až do roku 2006. 

Oslovil jsem proto továrnu v Trnavě, jestli by nám neprodali výrobní zařízení. Souhlasili, prodali nám zařízení včetně dokumentace a my jsme to ve vagonech přivezli do Čech. Nechal jsem si vlastně jen konečnou montáž a výrobu domluvil s několika dalšími dodavateli. V Humpolci se dělaly motory, v Dražkovicích nápravy atd.

Do konce roku jsme smontovali ještě 30 aut. Ale byl to neustálý boj. V Trnavě skončila lisovna, tak jsme začali dělat laminátové komponenty karoserie se železnými zálivkami. V roce 2010 nám ale hodili do šrotu zápustku na klikové hřídele v plzeňské Škodovce, a tím skončila výroba motorů a už to nebylo z čeho dělat. Soustředili jsme se proto jen na kompletní generálky, s těmi jsme skončili loni a teď vyrábíme a prodáváme skupiny a náhradní díly.

Legendární Škoda 1203 verze pick-up

Kdo si dvanáctsettrojky v novém tisíciletí vlastně kupoval?
Zákazníků bylo spousta, rybáři, drobní podnikatelé, živnostníci. Silná v tomto ohledu byla hlavně Praha a Ostrava. Hlavními odběrateli ale byly provozovatelé sanitních služeb. Třeba na Slovensku se v určité době nemohly dovážet nové sanitky ze zahraničí, pouze po generálce, takže jsme tam až do roku 2010 dodávali sanitky. A v České republice v posledních letech začal hlad po Škodě 1203 jako veteránovi.

Přemýšleli jste o tom vyrobit úplně nové auto poté, co skončila výroba v Trnavě?
To víte, že ano. V Trnavě vyrobili celou řadu prototypů modernizované verze, která by měla vzadu už vlečenou nápravu. Ale výroba skončila a většina aut putovala nejspíš do šrotu. Podařilo se mi zachránit jednu karoserii, měli jsme rozjednanou dodávku motorů a plánovali jsme vyrábět valník, kterých byl tehdy na trhu nedostatek. Ale kvůli různým okolnostem ve firmě z toho nakonec sešlo. A je to nejspíš správně. Při dnešním tlaku na emise, legislativu atd. bychom to stejně dlouhodobě nestíhali.

A kdyby od vás ještě někdo chtěl auto, má šanci?
Auto se dá ještě vyrobit. Na zhruba 80 aut máme podvozkové části, ale chybí hlavně motory. Zhruba 40 aut bych ještě uměl dát dohromady jako kompletní generálku. Stálo by to zhruba 600 tisíc korun, ale nejsou lidi, kteří by to smontovali. Dobrých lidí je nedostatek. Ale teoreticky by to šlo, když se převlíknete do montérek a přijedete… 

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...