„Dvanáctsetrojka by ještě šla postavit, ale nejsou lidi“
Začalo to havárií dvou dvanáctsettrojek, pokračovalo prodejem nových aut a náhradních dílů a skončilo vlastnictvím všech práv na produkci tohoto auta. Roman Jirouš z východočeského Žacléře dnes prodává náhradní díly na jedinou českou dodávku, a kdyby chtěl, uměl by ještě pár desítek kompletních kusů dát dohromady.
Jak to vlastně všechno začalo?
Začínal jsem jako mechanik ve Východočeských dolech, ale po roce 1989 se brzo vrhl na podnikání. V privatizaci jsem získal prostory na zřízení autoservisu. Ale legislativa nařizovala, že musíte mít smlouvu s tzv. akreditorem nebo s výrobcem vozidel. A zrovna v té době - v roce 1992 - se mi stalo, že jsem se Škodou 1203 naboural jinou 1203 a zjistil, že chybí náhradní díly. Jel jsem do Trnavy, ředitel se podíval na mapu, řekl, že v téhle oblasti nikoho nemá, zapíchl modrý špendlík do mapy a řekl: „tak budete dealer“.
Tím to ale všechno teprve začalo. V Trnavě se produkovalo maximálně 30 vozů denně, prodejců bylo mnoho, takže stejně nebyla auta, ani náhradní díly. Dvanáctsettrojka se ale vyráběla stále manufakturním způsobem technologií z 50. let. Oslovili jsme proto několik klempířů, kteří v zimě neměli práci, jestli by nám nedělali plechové díly. Zjistili jsme, že když uřízneme střechu ze starého auta, umíme to udělat, a dokonce levněji než v Trnavě.
SPECIÁL O ŠKODĚ 1203
|
V roce 1999 ale přišel konec výroby v Trnavě…
Dvanáctsettrojka měla řešení s atmosférickým karburátorem SEDR s lapačem uhlovodíků. To byl tehdy ve světě jediný motor s neřízeným karburátorem, který splňoval normu Euro2. Už kolem roku 1995 se v Trnavě začalo s montáží dieselového motoru, jenže už bylo pozdě, nestihli to. A když v roce 1999 končila platnost normy Euro 2, skončila komplet celá výroba. Zavřela se automobilka, ale nezavřela se lisovna, kde se stále vyráběly plechové díly až do roku 2006.
Oslovil jsem proto továrnu v Trnavě, jestli by nám neprodali výrobní zařízení. Souhlasili, prodali nám zařízení včetně dokumentace a my jsme to ve vagonech přivezli do Čech. Nechal jsem si vlastně jen konečnou montáž a výrobu domluvil s několika dalšími dodavateli. V Humpolci se dělaly motory, v Dražkovicích nápravy atd.
Do konce roku jsme smontovali ještě 30 aut. Ale byl to neustálý boj. V Trnavě skončila lisovna, tak jsme začali dělat laminátové komponenty karoserie se železnými zálivkami. V roce 2010 nám ale hodili do šrotu zápustku na klikové hřídele v plzeňské Škodovce, a tím skončila výroba motorů a už to nebylo z čeho dělat. Soustředili jsme se proto jen na kompletní generálky, s těmi jsme skončili loni a teď vyrábíme a prodáváme skupiny a náhradní díly.
Kdo si dvanáctsettrojky v novém tisíciletí vlastně kupoval?
Zákazníků bylo spousta, rybáři, drobní podnikatelé, živnostníci. Silná v tomto ohledu byla hlavně Praha a Ostrava. Hlavními odběrateli ale byly provozovatelé sanitních služeb. Třeba na Slovensku se v určité době nemohly dovážet nové sanitky ze zahraničí, pouze po generálce, takže jsme tam až do roku 2010 dodávali sanitky. A v České republice v posledních letech začal hlad po Škodě 1203 jako veteránovi.
Přemýšleli jste o tom vyrobit úplně nové auto poté, co skončila výroba v Trnavě?
To víte, že ano. V Trnavě vyrobili celou řadu prototypů modernizované verze, která by měla vzadu už vlečenou nápravu. Ale výroba skončila a většina aut putovala nejspíš do šrotu. Podařilo se mi zachránit jednu karoserii, měli jsme rozjednanou dodávku motorů a plánovali jsme vyrábět valník, kterých byl tehdy na trhu nedostatek. Ale kvůli různým okolnostem ve firmě z toho nakonec sešlo. A je to nejspíš správně. Při dnešním tlaku na emise, legislativu atd. bychom to stejně dlouhodobě nestíhali.
A kdyby od vás ještě někdo chtěl auto, má šanci?
Auto se dá ještě vyrobit. Na zhruba 80 aut máme podvozkové části, ale chybí hlavně motory. Zhruba 40 aut bych ještě uměl dát dohromady jako kompletní generálku. Stálo by to zhruba 600 tisíc korun, ale nejsou lidi, kteří by to smontovali. Dobrých lidí je nedostatek. Ale teoreticky by to šlo, když se převlíknete do montérek a přijedete…