„Nic pomalejšího a pohodlnějšího jsem v životě neviděl“
První auto, kterým Martin Trhlík po nástupu k záchranné službě jezdil, byla Škoda 1203. Dnes pracuje jako zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu na stanici v Praze na Petřinách a jednu z prvních vyrobených „dvanáctsettrojek“ si pořídil domů.
SPECIÁL O ŠKODĚ 1203
|
Vzpomínáte na své první setkání se Škodou 1203?
K záchrance jsem nastoupil v prosinci roku 1998. Poprvé jsem s ní jel 31. prosince 1998, šlo o vůz číslo 49, který je dnes v muzeu záchranné služby. Tehdy jich sloužilo ještě mnoho, ale už jen jako převozové vozy. První, co jsem si po dosednutí za volant uvědomil, že auto nemá deformační zóny - od kolen dolů by vám srážka vzala nohy. A druhý pocit, že nic pomalejšího jsem v životě neviděl. Ale na druhou stranu nebylo pohodlnějšího auta. Když jsme přijeli pro pacienty, tak všichni spráskli ruce: „Co je to za hrůzu, já takovým autem nepojedu.“ Nakonec to odvolali, protože vzadu nebylo pohodlnějšího auta. Bylo skvěle odpružené.
Na druhou stranu je třeba říct, že spolehlivostí 1203 zrovna nevynikala…
Když jsem s ní poprvé stál s kolegou na křižovatce na červenou, řekl mi: „Vyndej lahev vody“. Podával jsem mu ji a on: „Já nechci pít, odšroubuj to a otevři motor“. Jakmile padla oranžová, zavolal: „A lej to na benzinovou pumpu.“ Kdybych tam vodu nenalil, pumpa se přehřála a nejeli bychom nikam. Vzpomínám, že mi kolega říkal, jak jeli do Trnavy pro deset nových dvanáctsettrojek a do Prahy přijeli s jednou, ostatní se cestou porouchaly…
Vy jste si pak přesto pořídil dvanáctsettrojku i domů, je to tak?
Mám rád staré věci, stará auta. Zajímá mě i historie zdravotnictví, historie sanitek. Mojí výhodou bylo, že jsem jezdil s kolegy, kteří začínali ještě na Tudorech, 1201, 1202. A ti mě pro tuhle historii nadchli. Před pár lety jsem se byl na jednu 1203 podívat, líbila se mi a za pár dní mi přistála před domem jako dárek k 30. narozeninám. Ale byla to poslední verze s motorem 1.5.
S přítelem mojí sestry jsme si později koupili naopak jednu z úplně prvních vyrobených 1203. Víc než rok jsme sháněli součásti vybavení, aby vypadala jako sanitka, která se skutečně používala v Praze, protože taková neexistuje. To ale není tak lehké, jak to vypadá. Je poměrně obtížné získat dokumentaci. Skoro každé auto navíc vypadalo trochu jinak - barevně, umístěním mlhovek, šířkou pruhů, vnitřní výbavou atd. Třeba umístění křížů na bočních dveřích se s každým rokem výroby měnilo, jednou byly níž, jednou výš.
Jaké máte s autem plány?
Až bude hotové, budeme ho mít pro radost. Auto má jezdit, takže i s předchozí dvanáctsettrojkou jsme jezdili na výlety, na srazy historických aut, občas ho půjčili na nějaké filmování. I na nákupy jezdíme. Budíme pozornost. Starší vzpomínají, ukazují auto dětem, ti mladší se diví, že něco takového vůbec bylo schopné jízdy.