Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Milovaná i nenáviděná. Nejdéle vyráběná škodovka slaví 50 let

Část 4/4

„Nic pomalejšího a pohodlnějšího jsem v životě neviděl“

První auto, kterým Martin Trhlík po nástupu k záchranné službě jezdil, byla Škoda 1203. Dnes pracuje jako zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu na stanici v Praze na Petřinách a jednu z prvních vyrobených „dvanáctsettrojek“ si pořídil domů.

SPECIÁL O ŠKODĚ 1203

  • Cesta do výroby trvala třináct let - čtěte ZDE
  • Dodnes jí umí vyrobit - rozhovor s Romanem Jiroušem, který ví o Škodě 1203 všechno - ZDE
  • Kempingový speciál zůstal na papíře - rozhovor s konstruktérem - čtěte TADY

Vzpomínáte na své první setkání se Škodou 1203?
K záchrance jsem nastoupil v prosinci roku 1998. Poprvé jsem s ní jel 31. prosince 1998, šlo o vůz číslo 49, který je dnes v muzeu záchranné služby. Tehdy jich sloužilo ještě mnoho, ale už jen jako převozové vozy. První, co jsem si po dosednutí za volant uvědomil, že auto nemá deformační zóny - od kolen dolů by vám srážka vzala nohy. A druhý pocit, že nic pomalejšího jsem v životě neviděl. Ale na druhou stranu nebylo pohodlnějšího auta. Když jsme přijeli pro pacienty, tak všichni spráskli ruce: „Co je to za hrůzu, já takovým autem nepojedu.“ Nakonec to odvolali, protože vzadu nebylo pohodlnějšího auta. Bylo skvěle odpružené.

Legendární Škoda 1203 jako sanitka

Na druhou stranu je třeba říct, že spolehlivostí 1203 zrovna nevynikala…
Když jsem s ní poprvé stál s kolegou na křižovatce na červenou, řekl mi: „Vyndej lahev vody“. Podával jsem mu ji a on: „Já nechci pít, odšroubuj to a otevři motor“. Jakmile padla oranžová, zavolal: „A lej to na benzinovou pumpu.“ Kdybych tam vodu nenalil, pumpa se přehřála a nejeli bychom nikam. Vzpomínám, že mi kolega říkal, jak jeli do Trnavy pro deset nových dvanáctsettrojek a do Prahy přijeli s jednou, ostatní se cestou porouchaly…

Vy jste si pak přesto pořídil dvanáctsettrojku i domů, je to tak?
Mám rád staré věci, stará auta. Zajímá mě i historie zdravotnictví, historie sanitek. Mojí výhodou bylo, že jsem jezdil s kolegy, kteří začínali ještě na Tudorech, 1201, 1202. A ti mě pro tuhle historii nadchli. Před pár lety jsem se byl na jednu 1203 podívat, líbila se mi a za pár dní mi přistála před domem jako dárek k 30. narozeninám. Ale byla to poslední verze s motorem 1.5.

S přítelem mojí sestry jsme si později koupili naopak jednu z úplně prvních vyrobených 1203. Víc než rok jsme sháněli součásti vybavení, aby vypadala jako sanitka, která se skutečně používala v Praze, protože taková neexistuje. To ale není tak lehké, jak to vypadá. Je poměrně obtížné získat dokumentaci. Skoro každé auto navíc vypadalo trochu jinak - barevně, umístěním mlhovek, šířkou pruhů, vnitřní výbavou atd. Třeba umístění křížů na bočních dveřích se s každým rokem výroby měnilo, jednou byly níž, jednou výš.

Jaké máte s autem plány?
Až bude hotové, budeme ho mít pro radost. Auto má jezdit, takže i s předchozí dvanáctsettrojkou jsme jezdili na výlety, na srazy historických aut, občas ho půjčili na nějaké filmování. I na nákupy jezdíme. Budíme pozornost. Starší vzpomínají, ukazují auto dětem, ti mladší se diví, že něco takového vůbec bylo schopné jízdy.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...