Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Milovaná i nenáviděná. Nejdéle vyráběná škodovka slaví 50 let

Část 2/4

„Dvanáctsetrojka by ještě šla postavit, ale nejsou lidi“

Začalo to havárií dvou dvanáctsettrojek, pokračovalo prodejem nových aut a náhradních dílů a skončilo vlastnictvím všech práv na produkci tohoto auta. Roman Jirouš z východočeského Žacléře dnes prodává náhradní díly na jedinou českou dodávku, a kdyby chtěl, uměl by ještě pár desítek kompletních kusů dát dohromady.

Jak to vlastně všechno začalo?
Začínal jsem jako mechanik ve Východočeských dolech, ale po roce 1989 se brzo vrhl na podnikání. V privatizaci jsem získal prostory na zřízení autoservisu. Ale legislativa nařizovala, že musíte mít smlouvu s tzv. akreditorem nebo s výrobcem vozidel. A zrovna v té době - v roce 1992 - se mi stalo, že jsem se Škodou 1203 naboural jinou 1203 a zjistil, že chybí náhradní díly. Jel jsem do Trnavy, ředitel se podíval na mapu, řekl, že v téhle oblasti nikoho nemá, zapíchl modrý špendlík do mapy a řekl: „tak budete dealer“.

Tím to ale všechno teprve začalo. V Trnavě se produkovalo maximálně 30 vozů denně, prodejců bylo mnoho, takže stejně nebyla auta, ani náhradní díly. Dvanáctsettrojka se ale vyráběla stále manufakturním způsobem technologií z 50. let. Oslovili jsme proto několik klempířů, kteří v zimě neměli práci, jestli by nám nedělali plechové díly. Zjistili jsme, že když uřízneme střechu ze starého auta, umíme to udělat, a dokonce levněji než v Trnavě.

SPECIÁL O ŠKODĚ 1203

  • Cesta do výroby trvala třináct let - čtěte ZDE
  • Kempingový speciál zůstal na papíře - rozhovor s konstruktérem - čtěte TADY
  • Nic pohodlnějšího a pomalejšího jsem nikdy neviděl, říká záchranář, který si dvanáctsettrojku pořídil domů - ZDE

V roce 1999 ale přišel konec výroby v Trnavě…
Dvanáctsettrojka měla řešení s atmosférickým karburátorem SEDR s lapačem uhlovodíků. To byl tehdy ve světě jediný motor s neřízeným karburátorem, který splňoval normu Euro2. Už kolem roku 1995 se v Trnavě začalo s montáží dieselového motoru, jenže už bylo pozdě, nestihli to. A když v roce 1999 končila platnost normy Euro 2, skončila komplet celá výroba. Zavřela se automobilka, ale nezavřela se lisovna, kde se stále vyráběly plechové díly až do roku 2006. 

Oslovil jsem proto továrnu v Trnavě, jestli by nám neprodali výrobní zařízení. Souhlasili, prodali nám zařízení včetně dokumentace a my jsme to ve vagonech přivezli do Čech. Nechal jsem si vlastně jen konečnou montáž a výrobu domluvil s několika dalšími dodavateli. V Humpolci se dělaly motory, v Dražkovicích nápravy atd.

Do konce roku jsme smontovali ještě 30 aut. Ale byl to neustálý boj. V Trnavě skončila lisovna, tak jsme začali dělat laminátové komponenty karoserie se železnými zálivkami. V roce 2010 nám ale hodili do šrotu zápustku na klikové hřídele v plzeňské Škodovce, a tím skončila výroba motorů a už to nebylo z čeho dělat. Soustředili jsme se proto jen na kompletní generálky, s těmi jsme skončili loni a teď vyrábíme a prodáváme skupiny a náhradní díly.

Legendární Škoda 1203 verze pick-up

Kdo si dvanáctsettrojky v novém tisíciletí vlastně kupoval?
Zákazníků bylo spousta, rybáři, drobní podnikatelé, živnostníci. Silná v tomto ohledu byla hlavně Praha a Ostrava. Hlavními odběrateli ale byly provozovatelé sanitních služeb. Třeba na Slovensku se v určité době nemohly dovážet nové sanitky ze zahraničí, pouze po generálce, takže jsme tam až do roku 2010 dodávali sanitky. A v České republice v posledních letech začal hlad po Škodě 1203 jako veteránovi.

Přemýšleli jste o tom vyrobit úplně nové auto poté, co skončila výroba v Trnavě?
To víte, že ano. V Trnavě vyrobili celou řadu prototypů modernizované verze, která by měla vzadu už vlečenou nápravu. Ale výroba skončila a většina aut putovala nejspíš do šrotu. Podařilo se mi zachránit jednu karoserii, měli jsme rozjednanou dodávku motorů a plánovali jsme vyrábět valník, kterých byl tehdy na trhu nedostatek. Ale kvůli různým okolnostem ve firmě z toho nakonec sešlo. A je to nejspíš správně. Při dnešním tlaku na emise, legislativu atd. bychom to stejně dlouhodobě nestíhali.

A kdyby od vás ještě někdo chtěl auto, má šanci?
Auto se dá ještě vyrobit. Na zhruba 80 aut máme podvozkové části, ale chybí hlavně motory. Zhruba 40 aut bych ještě uměl dát dohromady jako kompletní generálku. Stálo by to zhruba 600 tisíc korun, ale nejsou lidi, kteří by to smontovali. Dobrých lidí je nedostatek. Ale teoreticky by to šlo, když se převlíknete do montérek a přijedete… 

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...