Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mini Coupé je dárek k narozeninám, kapesní velikán slaví padesátiny

Když bral Alec Issigonis před víc než půlstoletím míry na původního miníska, posadil prý čtyři vypasené mechaniky z fabriky na zem, obkreslil je obdélníkem a nové auto postavil tak velké, aby je akorát obalilo. A kapsy ve dveřích udělal přesně takové, aby se do nich vešla lahev jeho oblíbeného ginu.
Mini Coupé Concept

Mini Coupé Concept | foto: MINI

Romantika se ze stavění auto za padesát let sice vytratila, mini ale nezůstává své rošťácké povaze nic dlužno ani dnes, ve své třetí generaci. Okouzlující hračka si k padesátinám nadělila koncept hravého sporťáčku.

Dvoumístný Coupé Concept uvidíme na autosalonu ve Frankfurtu za tři týdny. Pod kapotou bude mít přeplňovanou jedna-šestku z Mini John Cooper Works. Čtyřválec s výkonem 211 koní nabídne 260 newtonmetrů kroutícího momentu (krátkodobě díky funkci verboost 280)

Mini Coupé Concept je 3 714 milimetrů dlouhý 1683 široký, 1356 vysoký a do kufru pobere 250 litrů. Velmi netradičně působící koncept se tváří jako roadster se sundavací střechou, jenže hliníková střecha je přimontováná napevno. Že by se chystal nový roadster? Stačí jen odmontovat střechu a vyměnit ji za plátěnou...

Milovníci značky si při pohledu na nejnovější modrou kreaci šéfdesignéra Mini Gerda Hildebranda a jeho týmu možná vzpomenou na zajímavý koncept představený v druhé polovině devadesátých let. To byla ještě doba původního, opravdu malého, minísku. Že jsou ale příbuzní, je vidět na první pohled.

Předchůdce

Jmenoval se MINI ACV 30 a představil se v roce 1997. Auto, stavěné jako speciál pro rallye Monte Carlo, vcelku povedeně předpovědělo podobu stávajícího vozu.

MINI ACV 30

ACV 30 byl jakýsi výroční koncept, britská automobilka s ním slavila třicetileté výročí vítězství Mini Cooperu S v rallye Monte Carlo.

Do sériového auta měl ale na hony daleko. Čtyřválcová jedna-osmička z MGF spočívala uprostřed auta za sedadly pilota a navigátora. A výkon se přenášel na kola zadní nápravy.

Mini padesátileté

Malé auto s velkým charismatem se jinak poprvé veřejnosti představilo před půl stoletím, 26. srpna 1959. Během následujících jedenačtyřiceti let, kdy bylo ve výrobě, se stalo symbolem Británie. Jezdil v něm i nešika Mr. Bean.

Mini slaví padesát let

Impulzem pro vývoj úsporného automobilu se stala Suezská krize, která v roce 1956 způsobila v Británii nedostatek pohonných hmot. Rukavici hozenou malými německými vozy se tehdy rozhodla zvednout firma British Motor Corporation, jež projekt s označením ADO15 svěřila malému týmu v čele s automobilovým konstruktérem Alecem Issigonisem.

Vývoj vozu s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl, si vyžádal řadu řešení, kterými mini předběhlo svou dobu. Šlo zejména o inovativní koncepci "vše vpředu", která je pro malé automobily dnes nepsaným standardem. Aby se všechny části pohonného ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešly, musel být motor uložen napříč a převodovka si našla místo hned pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění za levým blatníkem.

MINI v akci

Nejnovější generace otevřeného mini v testu - čtěte ZDE

Boj o centimetry se netýkal pouze techniky, ale také místa pro cestující. V zájmu jejich pohodlí byla kola umístěna až do samotných rohů karoserie, čímž vznikl jednak poměrně velkorysý vnitřní prostor a jako bonus získalo malé autíčko i výborné jízdní vlastnosti.

Definitivní verze auta, které se později proslavilo jako Mini, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům vozítko zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. V roce 1969 se pak Mini stalo samostatnou značkou.

Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz se stal prakticky okamžitě bestsellerem, kterého se mezi léty 1962 až 1977 prodávalo přes 200 000 kusů ročně. Hranici milionu prodaných exemplářů mini překonalo v roce 1965. A když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřech desetiletích ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 milionu prodaných kusů.

Mini slaví padesát let

Nejvíce šlo na odbyt dvoudveřové provedení, ale Mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Zájemci o rychlejší svezení si pak mohli pořídit "nabroušenou" variantu s označením Cooper S, o jejíž kvalitách nejlépe svědčí trojice zlatých medailí vybojovaných na legendární Rallye Monte Carlo v letech 1964, 1965 a 1967.

Ukončení výroby původního Mini v roce 2000 neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou britskou automobilovou skupinu Rover, která byla vlastníkem značky, získalo německé BMW. Před nedávnem postavil nový vlastník britské legendy dokonce elektrického miníska, tankujícího u zásuvky.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...