Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mini Coupé je dárek k narozeninám, kapesní velikán slaví padesátiny

aktualizováno 
Když bral Alec Issigonis před víc než půlstoletím míry na původního miníska, posadil prý čtyři vypasené mechaniky z fabriky na zem, obkreslil je obdélníkem a nové auto postavil tak velké, aby je akorát obalilo. A kapsy ve dveřích udělal přesně takové, aby se do nich vešla lahev jeho oblíbeného ginu.

Mini Coupé Concept | foto: MINI

Romantika se ze stavění auto za padesát let sice vytratila, mini ale nezůstává své rošťácké povaze nic dlužno ani dnes, ve své třetí generaci. Okouzlující hračka si k padesátinám nadělila koncept hravého sporťáčku.

Dvoumístný Coupé Concept uvidíme na autosalonu ve Frankfurtu za tři týdny. Pod kapotou bude mít přeplňovanou jedna-šestku z Mini John Cooper Works. Čtyřválec s výkonem 211 koní nabídne 260 newtonmetrů kroutícího momentu (krátkodobě díky funkci verboost 280)

Mini Coupé Concept je 3 714 milimetrů dlouhý 1683 široký, 1356 vysoký a do kufru pobere 250 litrů. Velmi netradičně působící koncept se tváří jako roadster se sundavací střechou, jenže hliníková střecha je přimontováná napevno. Že by se chystal nový roadster? Stačí jen odmontovat střechu a vyměnit ji za plátěnou...

Milovníci značky si při pohledu na nejnovější modrou kreaci šéfdesignéra Mini Gerda Hildebranda a jeho týmu možná vzpomenou na zajímavý koncept představený v druhé polovině devadesátých let. To byla ještě doba původního, opravdu malého, minísku. Že jsou ale příbuzní, je vidět na první pohled.

Předchůdce

Jmenoval se MINI ACV 30 a představil se v roce 1997. Auto, stavěné jako speciál pro rallye Monte Carlo, vcelku povedeně předpovědělo podobu stávajícího vozu.

MINI ACV 30

ACV 30 byl jakýsi výroční koncept, britská automobilka s ním slavila třicetileté výročí vítězství Mini Cooperu S v rallye Monte Carlo.

Do sériového auta měl ale na hony daleko. Čtyřválcová jedna-osmička z MGF spočívala uprostřed auta za sedadly pilota a navigátora. A výkon se přenášel na kola zadní nápravy.

Mini padesátileté

Malé auto s velkým charismatem se jinak poprvé veřejnosti představilo před půl stoletím, 26. srpna 1959. Během následujících jedenačtyřiceti let, kdy bylo ve výrobě, se stalo symbolem Británie. Jezdil v něm i nešika Mr. Bean.

Mini slaví padesát let

Impulzem pro vývoj úsporného automobilu se stala Suezská krize, která v roce 1956 způsobila v Británii nedostatek pohonných hmot. Rukavici hozenou malými německými vozy se tehdy rozhodla zvednout firma British Motor Corporation, jež projekt s označením ADO15 svěřila malému týmu v čele s automobilovým konstruktérem Alecem Issigonisem.

Vývoj vozu s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl, si vyžádal řadu řešení, kterými mini předběhlo svou dobu. Šlo zejména o inovativní koncepci "vše vpředu", která je pro malé automobily dnes nepsaným standardem. Aby se všechny části pohonného ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešly, musel být motor uložen napříč a převodovka si našla místo hned pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění za levým blatníkem.

MINI v akci

Nejnovější generace otevřeného mini v testu - čtěte ZDE

Boj o centimetry se netýkal pouze techniky, ale také místa pro cestující. V zájmu jejich pohodlí byla kola umístěna až do samotných rohů karoserie, čímž vznikl jednak poměrně velkorysý vnitřní prostor a jako bonus získalo malé autíčko i výborné jízdní vlastnosti.

Definitivní verze auta, které se později proslavilo jako Mini, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům vozítko zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. V roce 1969 se pak Mini stalo samostatnou značkou.

Cenově dostupný, úsporný a překvapivě prostorný vůz se stal prakticky okamžitě bestsellerem, kterého se mezi léty 1962 až 1977 prodávalo přes 200 000 kusů ročně. Hranici milionu prodaných exemplářů mini překonalo v roce 1965. A když byla produkce průběžně modernizovaného vozu po více než čtyřech desetiletích ukončena, mohl si výrobce na své konto připsat 5,5 milionu prodaných kusů.

Mini slaví padesát let

Nejvíce šlo na odbyt dvoudveřové provedení, ale Mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Zájemci o rychlejší svezení si pak mohli pořídit "nabroušenou" variantu s označením Cooper S, o jejíž kvalitách nejlépe svědčí trojice zlatých medailí vybojovaných na legendární Rallye Monte Carlo v letech 1964, 1965 a 1967.

Ukončení výroby původního Mini v roce 2000 neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou britskou automobilovou skupinu Rover, která byla vlastníkem značky, získalo německé BMW. Před nedávnem postavil nový vlastník britské legendy dokonce elektrického miníska, tankujícího u zásuvky.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

Najdete na iDNES.cz