V jedné ruce volant a v druhé mobil. Češi v autě fotí i píšou zprávy

aktualizováno 
Čeští řidiči ze všech stran slyší, že mobil za volant nepatří. Jenže realita v kabině vozu je zcela opačná. Mobil za volantem používá většina z nich. Celých třiadevadesát procent využívá telefon v autě pro navigaci, polovina si pouští hudbu a čtvrtina fotí cestu a okolí.
Mobil za volantem je česká realita, která přináší smutné statistiky. Ilustrační foto

Mobil za volantem je česká realita, která přináší smutné statistiky. Ilustrační foto | foto: AP

Pověsit na Facebook fotku z výletu, napsat kamarádovi na WhatsAppu, mrknout, co nového ve světě a... urychleně dupnout na brzdu, protože před vámi z ničeho nic svítí červená světla stojící kolony.

Více než polovina řidičů přiznává, že při řízení sahá po mobilu – nejen kvůli volání, láká je hlavně internet. A celých 11 procent potvrdilo, že je mobil za volantem už někdy dostal do potíží. Vyplývá to ze statistiky pojišťovny Generali.

„Při surfování na internetu riskují řidiči výrazně víc než při volání. Šokující je, že řidiči věnují pohledu na displej mobilu i několik sekund – v tu chvíli nedávají pozor na cestu. Příkladem může být psaní SMS, na které si během jízdy troufne více než pětina dotazovaných,“ říká mluvčí Generali pojišťovny Jan Marek.

Za mobil v ruce body

Používání mobilního telefonu je na českých silnicích zakázáno od roku 2002. Policista za něj může odebrat 2 body a na místě udělit pokutu tisíc korun. Ve správním řízení se pak pokuta vyšplhá od 1 500 až 2 500 korun.

Česká republika je k řidičům se smartphonem v ruce nejlaskavější. Ve Švýcarsku policie pokutuje částkou odpovídající 6 500 korun, v Německu od 2 500 do 5 100 korun, na Slovensku a ve Slovinsku částkou cca tři tisíce korun.

Nově se ovšem v Česku chystá zpřísnění. Za telefonování a focení za volantem bude až 10 tisíc a 4 body. Podrobnosti čtěte zde.

Nejčastěji čeští řidiči napíšou za jízdy jedno nebo dvě slova, ale 23 procent z nich si troufne napsat i větu nebo několik vět.

A nejoblíbenější aplikace? Kromě navigace řidiči tráví nejvíce času na Facebooku (20 procent), ladí online rádio (15 procent) nebo surfují na webu (13 procent) a komunikují přes WhatsApp (11 procent řidičů).

Mobil zabíjí

Většina řidičů se bez mobilu za volantem neobejde, přestože jeho používání má na svědomí drsné statistiky. Kvůli SMS zprávě, fotce nebo hovoru ročně způsobí čeští řidiči až deset tisíc nehod a škody za 550 milionů korun. Při nehodách z nepozornosti za volantem zemřelo loni 65 lidí.

Podle expertů počet nehod způsobených telefonováním nebo smskováním řidičů dlouhodobě roste, snížit ho má probíhající kampaň Nepozornost zabíjí (více o statistikách i kampani čtěte zde).

INFOGRAFIKA: Co děláme s mobilem při řízení
Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz