Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejkrásnější mercedes hnije na vrakovišti. Rez žere i další unikáty

aktualizováno 
Mercedes-Benz 500K patří k nejvzácnějším automobilům všech dob a pravidelně se objevuje na předních místech žebříčků nejdražších veteránů. Majitelé nenápadného vrakoviště v Los Angeles jeden z nich ale pevně drží pod zámkem a nechávají ho napospas vlastnímu rezavému osudu.

Mercedes-Benz 500K | foto: Mercedes-Benz Archive, Stuttgart, Germany

Město andělů možná brzo dostane novou přezdívku: pohřebiště automobilových klenotů. Na vrakovišti v druhém největším americkém městě totiž rezaví sbírka vozidel, která má podle znalců nevyčíslitelnou hodnotu.

Překvapivý objev nedávno zveřejnil magazín Town and Country. Popisuje příběh Michaela Mraze, spisovatele, který pátral po stopách Mercedesu-Benz 500K vyrobeného v továrně v Sindelfingenu speciálně pro nejúspěšnějšího továrního jezdce značky z dob před druhou světovou válkou Rudiho Caracciolu.

Rudolf Caracciola s Mercedesem 500K v roce 1937

Rudolf Caracciola s Mercedesem 500K v roce 1937

Stopy ho zavedly až na vrakoviště Porche Foreign Auto, sídlící ve čtvrti South Central v Los Angeles. Jeho zakladatelem byl v roce 1967 Rudi Klein, který Caracciolův mercedes koupil v roce 1978. O dva roky později se mu ale vůz na jedné z předváděcích akcí Mercedesu nepodařilo nastartovat, odvezl ho zpět do areálu své firmy a od té doby její brány nikdy neopustil.

Fotogalerie

I když vynecháme fakt, že vůz byl darován vynikajícímu jezdci, patří 500K mezi jedno z nejcennějších a sběratelsky nejzajímavějších aut celého světa. Nádherný mercedes poháněl kompresorem přeplňovaný řadový osmiválec o objemu pět litrů a výkonu 160 koní a na svou dobu se chlubil i nezávislým zavěšením kol, hydraulickými brzdami a vinutými pružinami. V různých karosářských variantách a provedeních podvozku jich podle internetové encyklopedie wikipedia vzniklo 342.

Rudi Klein zemřel v roce 2001 a od té doby se o podnik starají jeho synové Ben a Jason Kleinovi. Ti ale zatvrzele odmítají vpouštět k vzácnému Mercedesu kohokoliv cizího a odmítají jakékoliv nabídky na spolupráci.

Nejcennější auto v Česku

Za Caracciolův závodní mercedes nabízeli miliardu - čtěte zde

Michael Mraz totiž zjistil, že nebyl sám, kdo po vzácném mercedesu pátral. Michaelu Kunzovi, manažerovi veteránského oddělení Mercedes-Benz Classic Center, se vůz podařilo vypátrat už před deseti lety a dokonce si ho mohl osobně prohlédnout.

Satelitní pohled na vrakoviště Porche Foreign Auto v Los Angeles

Satelitní pohled na vrakoviště Porche Foreign Auto v Los Angeles

Horch 855

Úspěšnější než Mercedes bylo při jednání s Rudi Kleinem Audi. Jeho milionové - nebo spíš miliardové - vrakoviště ukrývalo také jeden ze sedmi vyrobených Horch 855 Spezial Roadster. A právě Kleinův exemplář má být vozem, ve kterém jezdila Hitlerova manželka Eva Braunová. Audi se s Kleinem dohodlo, že vůz z roku 1939 zrestauruje a za to ho na osmnáct let vystaví do svého muzea v Ingolstadtu. Dnes je vzácný černě lakovaný horch ve skleněném akváriu vystavený v muzeu, vůz je ale stále majetkem Kleinových.

Původnímu majiteli navrhl, že Mercedes vůz na své náklady zrestauruje a zařídí pro něj i speciální místnost ve svém muzeu v německém Fellbachu. Po smrti Rudiho Kleina ale ze smlouvy sešlo a jeho synové žádost automobilky odmítli.

A to i přesto, že se vedení společnosti Mercedes Classic Center domnívá, že by cena restaurovaného vozu mohla být vyšší než u speciálního roadsteru 540K z roku 1937, který se vloni vydražil za téměř 10 milionů dolarů.

Rez požírá unikáty

Caracciolův mercedes ale není jediným vzácným vozem, který na vrakovišti v South Central ožírá rez. Mrazovi byl sice vstup do areálu zakázán, ale podařilo se mu mluvit s lidmi, kteří sbírku těch nejvzácnějších aut viděli na vlastní oči a jejich seznam doslova bere dech.

Areál firmy Porche Foreign Auto v Los Angeles

Areál firmy Porche Foreign Auto v Los Angeles

"S jejich pomocí jsem začal sestavovat katalog všeho, co by se uvnitř mohlo ukrývat," popisuje Mraz. Seznam se rychle rozrůstal, za branou tajemného vrakoviště je třeba dvojice vzácných předválečných maybachů, jeden ze dvou vozů Iso Grifo Spyder nebo několik kultovních Lamborghini Miura.

Na vrakovišti je i auto, které ovšem nikdy nezrezaví:  jeden z 29 vzácných Mercedesů 300SL s hliníkovou karoserií, jejichž cena se pohybuje kolem 2,5 milionu eur. Jeden z nich našel sběratel Rudi Koniczek minulý rok, přečtěte si Vzácný Mercedes se ukrýval pod počítačovým šrotem.

Michael Mraz tvrdí, že na jakékoliv otázky ohledně rezavějících vozidel Kleinovi neodpovídají. Až na jednu. Když totiž napsal jednomu z bratrů, jestli si myslí, že byl jeho otec na Caracciolův mercedes hrdý, odpověď přece jen přišla. "Jistě," napsal Ben Klein, "jeho fotku nosil v peněžence."





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.