Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Matematika Toyoty je jiná než Fordu, nejprodávanější auta jsou tak dvě

aktualizováno 
Mezi Toyotou a Fordem zuří malý souboj, který nemá jasného vítěze. Obě automobilky tvrdí, že právě jejich modely jsou nejprodávanějším vozem letošního roku. A obě mají vlastně pravdu, záleží na tom, které statistiky bereme v úvahu.

Toyota Corolla | foto: Toyota

"Věřím pouze těm statistikám, které jsem sám zfalšoval," je jeden z nejznámějších citátů Winstona Churchilla. V případě Fordu, Toyoty a celosvětových statistik prodejů aut nejde tolik o falšování jako o nedostatek informací. A taky o úhel pohledu. Chlubit se titulem "nejprodávanější auto planety" totiž může pomoci prodejům. A tak si značky počítají statistiky po svém.

Automobilka Ford totiž před nedávnem oznámila, že vyrobila osobní automobil s pořadovým číslem 350 000 000. Stal se jím hatchback Focus, který sjel z výrobní linky v thajském Rayongu. Při té příležitosti se Ford pochlubil, že právě focus je letos neprodávanějším autem planety. Za prvních šest měsíců se jej podle dat konzultantské společnosti IHS Automotive prodalo 489 616 kusů.

Stejné statistiky uvádí, že Toyota prodala 462 187 kusů svého modelu Corolla. Japonskému kompaktu tak patří podle statistik IHS druhé místo. Proti tomu se ale Toyota ohradila s tím, že statistiky nepočítají se všemi modely této řady. IHS totiž do prodejů nezapočítává vozy s názvem Auris, což je značka, kterou pro corollu firma používá v Evropě.

Toyota tvrdí, že celkem za první pololetí roku 2012 prodala 603 840 vozů řady Corolla. Sem kromě modelu s tímto jménem patří i zhruba 48 000 aurisů, 58 000 kusů MPV Corolla Verso a také americký sportovní hatchback Toyota Matrix. Hatchbacků corolla a auris se dohromady prodalo asi 534 000 kusů, to kdyby si Ford chtěl do prodejů započítat i MPV C-Max a srovnávat se s celkovým číslem Toyoty. Podle toho, ze kterého úhlu se na prodejní statistiky díváme, tedy mají pravdu obě automobilky.

Pokud věříte tomu, že pravdu má japonská automobilka, pak vězte, že Toyota má navíc v ohni i další želízko. Tím je hybridní model Prius. Za první tři měsíce  letošního roku se modelů této řady prodalo 247 230 kusů (Corolla byla první s 300 800 kusy, Focus druhý s 277 000 kusy). Pokud tedy prius dovedl udržet tempo prodeje, mohl by být ve statistikách i před focusem. 

Toyota ale opět sčítá víc modelů a kromě klasického priusu (a jeho plug-in verze) jsou v prodejních číslech zahrnuty i modely Prius-V a Prius C. A vzhledem k tomu, že se předstihnutím focusu nechlubí, prius zřejmě za německo-americkým hatchbackem zaostal.

I když se o pozici nejprodávanějšího modelu dohadují Toyota a Ford, nemusí to být auto ani jedné ze značek. Souhrnné statistiky IHS zatím totiž nejsou veřejné a je možné, že některý model by focus a corollu mohl předstihnout.

Vloni se třeba skvěle vedlo Hyundai Elantra, který skončil na druhém místě s milionem prodaných vozů. A pro nás prakticky neznámým trhákem byl čínský Wuling Sunshine na místě třetím. Na vzestupu byl také Chevrolet Cruze, i když ten na úplnou špičku ztrácel výrazněji.

Posledním důvodem k nejasnosti ohledně pozice jedničky na světovém trhu jsou data IHS sama. Ta totiž pokrývají asi 90 procent světových trhů. Na oněch zbývajících 10 procent může být klidně silná právě Toyota.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.