Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Okenní sloupek budoucnosti se při nehodě nafoukne jako airbag

aktualizováno 
Nový bezpečnostní prvek má nejen zlepšit viditelnost, ale také snížit celkovou hmotnost vozidla. Při karambolu se sloupek od firmy Autoliv nafoukne a lépe ochrání řidiče.

Tlusté sloupky se výrobci občas snaží nahradit dvěma tenčími. | foto: ADAC

Z moderních aut je stále mizernější výhled, pro zvyšování bezpečnosti sloupky karoserie tloustnou a překážejí ve výhledu. Mezi cyniky se sice šíří posměšná poznámka, že řidiči "rádi vidí, co se do nich trefí", faktem ale zůstává, že šířka předních sloupků výrazně omezuje výhled řidiče, zejména v zatáčkách.

Firma Autoliv, která má zkušenosti s výrobou a konstrukcí airbagů, nyní přišla s dalším nápadem, jak zúžit přední sloupek a zároveň zachovat jeho pevnost v případě nehody a to hlavně při karambolu, ve kterém se auto otočí na střechu.

Společně s automobilkou Saab vyvinul Autoliv sloupek, který je široký pouze 23 milimetrů, tedy zhruba třikrát tenčí než klasický, používaný u současných automobilů. Přesto dokáže při nárazu pohltit energii požadovanou pro moderní automobily. Podobně tenký sloupek měl třeba legendární "Fantomasův" Citroen DS v roce 1955.

Přední sloupek Mitsubishi Colt CZ3

Výhled do strany dolů občas uvolní malé okénko, za tlustý sloupek se ale klidně schová maminka s kočárkem.

Kromě lepší viditelnosti pro řidiče (zorný úhel by se měl zvětšit až o 25 procent) přinese i snížení hmotnosti vozidla a větší svobodu pro designéry. Jeho schopnost ochránit pasažéry přitom zůstává stejná. "Nejde jen o případy, kdy se vůz přetočí nebo převrátí přes střechu, ale i při některých velmi silných čelních střetech se sloupek může ohnout a zranit pasažéry," říká Bengt Pipkorn, který se podílel na výzkumu.

Nový bezpečnostní sloupek do automobilu

Sloupek je vyrobený z vysoce kvalitní oceli, která je ohnutá dovnitř a vzduchotěsně svařená. Na jednom konci je umístěná plynová patrona jako u airbagu a v případě nehody vystřelený plyn sloupek "nafoukne". Zvětší tak jeho průměr z 23 mm na 73 mm. A díky tomu splní nejnovější bezpečnostní předpisy.

Podle Pipkorna není tato technologie nová, svůj vznik datuje už do sedmdesátých let minulého století. Problémem a zároveň výzvou ale bylo, jak zajistit dostatečnou pevnost a soudržnost materiálu. S moderními technologiemi už je to ale možné.

Mercedes na svém superbezpečném konceptu ESF třeba experimentoval s nafukovacími výztuhami ve dveřích.

Sloupek je sice stále ve výzkumu, nicméně jeho tvůrci věří, že se ho podaří prosadit do výroby a podaří se ho uplatnit ve všech typech vozů: jak v městských, tak sportovních nebo třeba SUV.

Airbagy budoucnosti

Pomáhají brzdit a nafouknou se i z bezpečnostního pásu - ČTĚTE VÍCE

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.