Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Připravte auto na zimu. A zkuste si, jak zvládnete smyk

aktualizováno 
Průměrné teploty v posledních dnech klesají, je tedy nejvyšší čas přezout auto na zimní pneumatiky, doplnit nemrznoucí směsi a připravit se na kluzké silnice.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

"Kdo nelezl do žigulíku kufrem, neví, co je zima," říká s nadsázkou zkušená řidička a blogerka iDNES.cz Božena Klingerová, která zná zasněžené silnice Jizerských hor. U moderních aut vás taková akrobacie sice nečeká, ale připravit na zimu byste sebe i auto měli.

Neriskujte na letních gumách

Ještě než začne mrznout, určitě přezujte na dobré zimní pneumatiky. Riskovat na letních se nevyplatí, navíc na některých silnicích v Česku i v cizině je zimní obutí povinné, takže kromě smyku si koledujete také o pokutu. Pokud budete shánět nové pneumatiky, při výběru vám mohou pomoci i výsledky testu evropských autoklubů, jeho výsledky najdete ZDE.

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Abyste měli jistotu, že za volantem zvládnete jízdu po mokré, namrzlé nebo zasněžené vozovce, můžete využít speciální kurzy školy smyku. Další možností je, až prvně nasněží, vyzkoušet si to sami třeba na opuštěném plácku nebo prázdném parkovišti. Rady, jak auto zvládnout na kluzkém povrchu, čtěte TADY.

Co je dobré mít v autě

K minimální základní výbavě patří škrabka a smetáček pro uvolnění ledu a sněhu z oken ze střechy auta. Praktická je škrabka spojená s rukavicí, která ochrání vaši ruku před chladem i mokrým sněhem. Jestli chcete zabránit tomu, aby přední sklo přes noc namrzlo, pořiďte si plachtu, kterou zachytíte pod stěrače a přivřete do dveří. V nouzi lze použít i karton. A když už vám okno namrzne, v žádném případě se nepokoušejte led odřít stěrači, poškodíte gumičky a budete
je muset měnit.

Co se týče interiéru, na zimu je praktické vyměnit textilní koberečky za gumové. Jednak se z nich sníh a voda lépe dostávají, jednak vám na nich nebudou nepříjemně klouzat boty jako na zmrzlých textilních. V boji s mrazem vám pomohou také různé rozmrazovací spreje na skla či na zámky a další přípravky.

Dopravní servis

doprava.idnes.cz

Pojedete na hory? Nezapomeňte řetězy

V mrazivých dnech se vyplatí přibalit do kufru startovací kabely. Pokud se vám vybije baterie, nastartujte auto s jejich pomocí, rozhodně vůz neroztlačujte. Mohl by se zničit katalyzátor. Až pojedete do hor, přidejte lopatku a třeba i pytlík s pískem. A nezapomeňte sněhové řetězy. Zkušení horalové vědí, že nejlepší jsou klasické ocelové. Ovšem pokud víte, že je využijete jen jednou za rok, můžete zkusit skladnější a na montáž jednodušší látkové. Před cestou na první lyžovačku si v teple garáže nebo krytého parkoviště u supermarketu nacvičte jejich nasazování.

auto potřebuje rozehřát

Zvláště v zimním období rostou nároky na autoelektriku. Nepouštějte stěrače, ostřikovače a elektrické ovládání oken, pokud jim brání námraza. Nemusí to totiž odnést jen spálená pojistka. Často se poškodí i koncovky přívodních kabelů či pohonné motorky. Potkat vás mohou i jiné problémy. Jak na ně?

1. Ráno nenechávejte motor běžet naprázdno, stejně se nezahřeje. Auto je je lepší zahřát plynulou jízdou. Šetříte tak motor i palivo. Motor prvních několik minut (či kilometrů) nevytáčejte do vysokých otáček. A vozy, které nemají klasický budík teploměru, ale jen kontrolku značící studený motor, rozehřívejte
ještě nějaký ten kilometr po jejím zhasnutí.

2. Špatnou baterii prozradí pomalý startér. Prvním špatným znamením o stavu autobaterie může být už to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte akumulátor zkontrolovat v servisu. Tam ho změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ho vymění za nový.

3. Nestartuje? Auto neroztlačujte. Když auto nestartuje, protože má vybitou baterku, rozhodně ho neroztlačujte. Kdo se tak pokusí rozpohybovat auto, zničí si katalyzátor. K vyčerpanému akumulátoru tedy vždycky volejte pomoc druhého auta se startovacími kabely. K dobití baterie pak stačí ujet padesát až sto kilometrů. Jak správně startovací kabely zapojit? Začínáme od kladného pólu (+) vybité baterie, propojíme ho s kladným pólem nabité. Druhý kabel pak napojíme nejprve na záporný pól (-) nabité baterie a druhý konec uchytíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterkou.

4. I dálkový ovládač se může vybít. Nečekané problémy může způsobit nefungující centrální zamykání. Slábnoucí baterii v jeho dálkovém ovladači poznáte podle toho, že musíte k autu přicházet stále blíže, aby zamykání zareagovalo.

5. Pozor na vyhřívaná sedadla. I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou akumulátoru při krátkých jízdách a využití mnoha spotřebičů; obrovským žroutem
jsou hlavně vyhřívaná sedadla. Nezapomínejte je vypínat – úplně nejhorší je, když topí naprázdno.

6. Do nafty patří speciální aditiva. Zima umí potrápit také řidiče dieselových aut. Na zamrzlou naftu nabízejí výrobci speciální aditiva, majitelé starých aut mohou zkusit přimíchat trochu benzinu. Rozhodně to nezkoušejte u nových moderních motorů. A rada zkušených: když jedete na hory, natankujte plnou až tam, je pravděpodobné, že tam mají naftu aditivovanou na větší mrazy než u vás "pod kopcem".

7. Jezděte s dostatkem paliva. Když se dostane do několikahodinové zácpy na dálnici, potřebujete si topit. Před cestou si proto natankujte plnou nádrž.

Staří praktici radí přibalit třeba ještě nařezané kusy koberce, kterými si pomůžete, až budete vyprošťovat auto zahrabané v závěji. Když si pořídíte značkové řetězy, pořádné startovací kabely plus zimní kosmetiku pro auto, počítejte s útratou kolem šesti tisíci korun. Pokud zvolíte obyčejnější výrobky, vystačíte s třetinou.

Nasedejte do vyhřátého

Velké množství zimních nehod se podle výzkumů stává do 15 minut po vyjetí, viníkem bývá nejen snížená viditelnost, ale také otupené smysly řidiče, který se za volantem soustředí spíše na své drkotající zuby než na jízdu. Řešením může být nezávislé topení. Občas ho automobilka nabízí přímo za příplatek, častější je však dodatečná montáž. Na ovladači topení si nastavíte, na jakou teplotu má být v určený čas auto vyhřáté, technika vstane dřív než vy, zatopí a vy
vklouznete do teplého interiéru. Vrcholem komfortu je dálkově ovládané topení. Malou vysílačkou nebo pomocí SMS dáváte příkazy, kdy a na jakou teplotu auto vyhřát. Stejným způsobem zjistíte teplotu v autě. Ceny se pohybují přibližně od 25 tisíc korun.

Zpříjemněte si jízdu vyhřívaným potahem

Některé vychytávky proti zimě dostávají auta už z výroby, jindy pomůže dobrý nápad. Chybí vám například vyhřívané sedačky? V tom případě vyzkoušejte vyhřívaný potah. Jednoduše se zapojí do zásuvky po zapalovači a příjemně vám bude ohřívat záda. Dá se použít na všechna sedadla, ceny se pohybují přibližně od tří set korun do tisícovky.

Přípravky, které v mrazu pomohou

Nejčastějším problémem bývají namrzlá okna, a to hlavně v případě, kdy večer prší, přes noc mrzne a na skle se utvoří ledová krusta. Ta odolává i klasické škrabce, proto je dobré vzít si na pomoc sprej proti námraze, který led rozpustí. Abyste zabránili přimrznutí dveří a poškození těsnění, ošetřete gumu vhodným prostředkem. Kdysi se používaly různé oleje, přinejhorším třeba indulona. Jako elegantnější řešení vám v autopotřebách nabídnou tyčinku podobnou pomádě na rty, kterou gumová těsnění jednoduše potřete.

K dostání jsou i speciální ubrousky na zamlžená okna, které určitě oceníte – jsou napuštěné látkou, jež opětovnému orosení brání. Do ostřikovačů patří zimní – většinou modrá – kapalina. Letní by vám v nádržce a tryskách zamrzla. Některá auta je mají sice vyhřívané, ale speciální roztok je jistota. Jestli víte, že u vás tolik nemrzne, můžete kapalinu zředit. Pokud máte auto bez dálkově ovládaného centrálního zamykání, nezapomeňte na rozmrazovač zámků. Malou lahvičku noste v kapse, v zamčeném autě je nanic.

S autem můžete vyrazit i do myčky, je však třeba ho dobře osušit a nechat ho pak ještě dokonale vyschnout třeba v podzemních garážích. Před zimou se vyplatí investovat do vosků, které lak ochrání. Existují také speciální zimní přípravky pro ošetření litých kol pro ty, kdo na nich mají nazuté zimní pneumatiky.

Auto prohlédnou v servisu, nyní navíc se slevou

Před zimou by mělo auto zamířit do servisu. Má se zkontrolovat hladina a kvalita brzdové i chladicí kapaliny. A překontrolovat stav autobaterie. Ti zručnější něco zvládnou sami. Největší zátěží pro auto v mrazivém období jsou starty za studena. Nezapomeňte tedy prověřit, jestli není čas na výměnu oleje v motoru.

Automobilky sice doporučují stále delší intervaly výměny, ale nedejte na ně. Rozhodně je lepší měnit olej častěji. V servisu vám navíc zkontrolují další důležité komponenty: brzdy, výfuk, světla... Vyplatí se to i proto, že v zimě dostává auto nejvíc zabrat a autoservisy nyní nabízejí na prohlídky slevy.

Ilustrační foto

Znali je už dědové Tyto speciální přípravky na zimu používali motoristé už před lety – některé značky přežívají dodnes

Speciální akce na zimní prohlídky aut má přichystána většina automobilek. Vyplatí se sledovat nabídky dealerů. Třeba Seat má teď speciální zimní servisní akci za 99 korun. Zkontrolují vám brzdy, výfukový systém, kola a pneumatiky, chladicí systém, okruh klimatizace, stěrače a ostřikovače, akumulátor, klínový řemen, stav motorového oleje a světlomety. Na díly dostanete dvacetiprocentní slevu. Úplně stejnou nabídku na prohlídku auta před zimou mají také
u Volkswagenu a Opelu.

Slevy na díly nabízejí u Škodovky. Do konce prosince má speciální akci na zimní prohlídku i Citroën. Kontrola obsahuje více položek než u Seatu, ale je také dražší – stojí 249 korun. Také u Citroënu dostanete slevu na příslušenství a zimní obutí. U Renaultu a Dacie poskytují zimní prohlídku za 200 Kč. K tomu navíc získáte slevy na provedení oprav či nákup příslušenství. Ještě pár dní času je na servisní prohlídku za výhodnou cenu u Kie. Standardní cena je 399 Kč bez DPH, ale po předložení slevového kuponu do 27. října vám naúčtují jen 99 Kč. Slevový kupon lze vytisknout z internetových stránek značky nebo je k sehnání přímo u dealera.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.