Nová Škoda Fabia

Nová Škoda Fabia | foto: Petr BučekiDNES.cz

První kilometry s novou Škodou Fabia

  • 428
Jaká je nová Škoda Fabia - nástupce nejprodávanějšího automobilu v České republice? To jsme zjišťovali během jízdních testů při novinářském představení, které se stejně jako u Škody Fabia první generace konalo na silnicích poblíž portugalského pobřeží. Fabia se tak po osmi letech vrátila "na místo činu".

ANKETA: Která fabia se vám víc líbí?

Škoda Fabia    Nová Škoda Fabia

250 tisíc by mělo stačit
Podle prvních dojmů se zdá, že není důvod, aby novinka z Mladé Boleslavi nenavázala na úspěch své předchůdkyně, které se prodalo přes jeden a půl milionu exemplářů.

Zatím však není známé to nejdůležitější - cena. Neoficiálně se hovoří o tom, že cena za základní verzi by neměla přesáhnout čtvrt milionu korun.

Za to zákazníci dostanou auto s motorem 1,2 HTP s výkonem 44 kilowattů. V základní výbavě budou mít čelní a boční airbagy, posilovač řízení nebo brzdový systém ABS.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Škoda Fabia www.automodul.cz

Jestliže se ukáže, že čtvrt milionu na novou fabii bude stačit, konkurence má o čem přemýšlet. Například Opel Corsa se stejně výkoným motorem se prodává za 249 900 korun.

Ve výbavě třídveřového auta jsou dva airbagy, posilovač řízení, ABS nebo centrální zamykání. Dalším velkým konkurentem je Peugeot 207. Ve třídveřové verzi s motorem o výkonu 54 kW se prodává za 299 tisíc korun.

Nová Škoda Fabia

Nová Škoda Fabia

Cena je sice vyšší, ale první výbavový stupeň už zahrnuje čtyři airbagy, ABS, posilovač, nastavitelný volant i sedadlo řidiče, dálkové centrální zamykání nebo elektrické stahování oken .Škodovka své zákazníky, kteří si první nové fabie odvezou od prodejců už v březnu, s cenou zatím napíná.

"Ceny zveřejníme na začátku března při světové premiéře ve švýcarské Ženevě," řekl tiskový mluvčí automobilky Evžen Krauskopf, který potvrdil i to, že se zahájením prodeje Škoda Auto nabídne i nejlevnější verzi, která se v současné době prodává pod názvem Junior.

Oficiální ceník o ní ale mlčí. "Zatím vám nejsem schopen říct, o co nejlevnější fabia přijde," sdělil Krauskopf. S největší pravděpodobností to bude posilovač řízení, nebo boční airbagy. Ušetřit se dá i tím, že nejlevnější fabia, která by se mohla prodávat i za méně než 240 tisíc korun vyjede na menších třináctipalcových kolech.

Zepředu roomster, z boku MINI

Jak na nás tedy fabie druhé generace zapůsobila? Pokud budeme chtít srovnávat, pak takto: zepředu vypadá jako Škoda Roomster, z boku něco mezi Suzuki Swift a MINI Cooperem. Zadek auta je zcela originální.

Řidiči z velkých měst pak zřejmě budou hořekovat nad chybějícími ochrannými lištami z plastu na předním i zadním nárazníku. V tomto případě praktičnost ustoupila kráse. Což se z našeho pohledu nejeví jako nejlepší nápad. Ochranné plasty tak zůstaly jen na boku auta. Ve vyšších verzích mají barvu karoserie.

Nová Škoda Fabia

Nová Škoda Fabia

Díky nárůstu do výšky o 47 milimetrů nová fabia působí mohutnějším dojmem. Na efektních, ovšem příplatkových, litých kolech vypadá opravdu dobře.

Nejde však o žádnou extravaganci, s níž v poslední době vyrukoval například Fiat Punto nebo Opel Corsa. Fabia na nás působí dojmem usedlého auta, které nijak neoslní, ale zároveň se hned tak neokouká.

A to na české zákazníky působí dobře. Jediným výstřelkem je možnost objednání bílé střechy k jakékoliv jiné barvě automobilu.

Interiér z roomsteru

Po usednutí za volant se rázem ocitáme ve Škodě Roomster. Stejný volant, stejný tachometr, středový panel, do ruky výborně padnoucí řadicí páka nebo ve vyšších verzích dvě uzavíratelné - a bohužel nepříliš prostorné - schránky před sedadlem spolujezdce.

Ve verzi Classic na jejich místech jsou jen nekryté otvory. Povrch palubní desky je v základu z tvrdého plastu, vyšší výbavy nabízejí mnohem příjemnější a lépe vypadající měkčený povrch. Vynikající jsou sedadla s výrazným bočním vedením na opěradlech.

Ve srovnání se současnou fabií novinka působí mnohem prostorněji. Je to tím, že střecha je výš, takže nad hlavou mají všichni pasažéři dostatek místa.

Co je ale důležitější - víc místa pro nohy mají cestující na zadních sedadlech. A a to i přesto, že rozvor se nijak nezměnil. Prostor totiž vznikl lepším usazením všech sedadel.

Fabia narostla do délky jen o 2,2 centimetru. O čtyřicet litrů na celkových tři sta narostl zavazadlový prostor. Tady fabia vede. Peugeot 207 má kufr velký 270 litrů, Renault Clio 288 litrů, Fiat Grande Punto 275 litrů a Opel Corsa 285 litrů.Horší už je to se šířkou. Ta se totiž nijak nezměnila a uvnitř auta je to z tohoto pohledu znát. Téměř všichni konkurenti jsou na tom lépe.

Nová Škoda Fabia

Nová Škoda Fabia

Základní motor - hlavně do města

Při jízdních testech jsme vyzkoušeli dvě verze. Základní a nejslabší variantu 1,2 HTP s výkonem 44 kilowattů a tříválcový turbodiesel. Auto s jedna-dvojkou si dobře vede hlavně při jízdě po městě, či po okresních silnicích. Na dálnici se dá sice maximální sto třicítky dosáhnout bez větších problémů, ale dál už to moc nejde. Vůz zrychluje jen minimálně, spíše narůstá jen hluk.

Svižnější jízda v kopcovitém terénu se podepsala na spotřebě, jež se vyšplhala k sedmi litrům na sto kilometru. Oficiální údaje výrobce přitom slibují spotřebu o 1,1 litru menší.

Při řazení jsme měli trošku problém s délkou řadicí páky. Kdyby byla delší, uvítali bychom to. Na druhou stranu ale její hlavice výborně padne do ruky. K samotném řazení rychlostí nemáme jakokoliv výtku.

Stejně jsme na tom i s podvozkem, který nová fabia s mírnými úpravami převzala od své předchůdkyně. Zůstal příjemně tvrdý, takže auto se nijak nehoupe a v zatáčkách nenaklání.

Kromě nejslabší benzinové varianty jsme usedli i za volant sytě žlutého auta, pod jehož kapotou se skrýval naftový motor 1,4 TDI s výkonem 59 kilowattů. Tento vůz byl ve verzi Sport.

Nová Škoda Fabia

Nová Škoda Fabia

V praxi to však neznamená, že by z něj čišely závodnické ambice na první pohled. Od nižší výbavy Ambiente se totiž liší jen projektorovými světlomety (xenonová světla fabia vůbec nenabízí), předními mlhovkami, výškově nastavitelným sedadlem řidiče nebo tónovanými skly.

Diesel pod kapotou se nám zdál příliš hlučný. A to jak během jízdy, tak ve chvílích, kdy jsme se zařazeným neutrálem stáli na semaforech. Tak traktorový zvuk bychom opravdu nečekali. Spokojeni jsme ale naopak byli s jeho výkonem. Zrychlení při předjíždění opravdu nebylo žáným problémem.

Čekání na kombi

Zahájením prodeje nové fabie z trhu zmizí její současný model, prodávat se však bude ještě původní verze kombi i sedan. "Na verzi kombi se pracuje. Představena bude v závěru roku," uvedl Evžen Krauskopf. S nástupcem nepříliš prodejně úspěšného sedanu, stejně jako s třídveřovou variantou se nepočítá. 

Přehled výbav

Základní výbava Classic

- airbag řidiče a spolujezdce
- dva boční airbagy
- ABS + MSR s brzdovým asistentem Dual Rate
- elektrohydraulický posilovač řízení
- výškově a podélně nastavitelný volant
- pylový filtr

Výbava Ambiente
(navíc oproti výbavě Classic)

- centrální zamykání
- příprava pro autorádio se 4 reproduktory
- paket Overhaead ( čtyř stropní madla, vzadu s věšáčky, dvě čtecí lampičky vpředu sluneční clona s make-up zrcátkem před spolujezdcem)
- palubní počítač
- elektrické ovládání oken vpředu
- zadní sedadla sklopná a dělaná v poměru 60:40

Výbava Sport
(navíc oproti výbavě Ambiente)

- projektorové halogenové světlomety
- schránka na brýle
- výškově nastavitelné sedadlo řidiče
- černé ochranné boční lišty
- přední mlhové světlomety

Standardní výbava Elegance
(navíc oproti výbavě Sport)

- výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce
- elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka
- dálkové ovládání centrálního zamykání
- klimatizace Climatic
- nastavitelná loketní opěrka mezi předními sedadly
- vkládané tkané koberce
Zdroj: Škoda Auto


Motory nové Škody Fabia

Benzinové motory

Max. výkon (kW/koní) Zrychlení 0- 100 km/h (s) Max. rychlost (km/h) Prům. spotřeba (l)
1,2 HTP 44/60 16,5 155 5,9
1,2 12V HTP 51/70 14,9 163 5,9
1,4 16V 63/86 12,3 174 6,5
1,6 16V 77/105 10,1 190 6,9
Naftové motory
1,4 TDI 51/70 14,8 163 4,8
1,4 TDI 59/80 13,2 172 4,6
1,9 TDI 77/105 10,8 190 4,9
Zdroj: Škoda Auto



Srovnání dvou generací fabie

Fabia I Fabia II rozdíl
Délka (mm) 3970 3992 +22
Šířka (mm) 1646 1642 -4
Výška (mm) 1451 1498 +47
Rozvor (mm) 2462 2462 -
Velikost kufru (l) 260 300 +40