Karoq poprvé v Česku: Prolezli jsme novou škodovku skrz naskrz

Exkluzivně
Nejočekávanější škodovácká novinka letošního roku dorazila do Česka. Exkluzivně jsme mohli auto prozkoumat u automobilky doma v Mladé Boleslavi. K rychlému srovnání jsme pozvali také bratra novinky, většího Kodiaqa.

Před měsícem jsme se proháněli v Estonsku zamaskovaným prototypem, před čtrnácti dny se pak nedaleko Stockholmu odehrála světová výstavní premiéra nového škodováckého SUV. A teď poprvé před ním stojíme na nádvoří vzdělávacího centra Škody Na Karmeli v Mladé Boleslavi.

Poprvé máme možnost osobně karoqa důkladně prozkoumat a proměřit, osahat si auto v sériovém provedení. Je to naprostá „funglovka“ se 17 kilometry na tachometru, kterou kamion přivezl rovnou z výrobního závodu v Kvasinách.

Škoda Karoq a Kodiaq

Auto ještě nemělo ani registrační značky, pouze cedulku se jménem, takže jsme se s ním nemohli ani pořádně svézt. Zato ho můžeme porovnat s větším kodiaqem, běžným vozem, který přijel po vlastní ose. Kvůli focení se však rozhodujeme sundat civilní značky a nahradit je stejně jako u karoqu pouze „jmenovkou“.

Design

Trochu litujeme, že náš karoq není v bílé barvě stejně jako kodiaq. Rafinovaným a jemným designovým finesám obou škodovek totiž světlé barvy sluší výrazně víc než tmavé, o tom jsme se už u kodiaqu několikrát přesvědčili. Ve tmavém provedení jsou totiž obě SUV poměrně nenápadná. Zvenčí nám víc padl do vkusu menší karoq, a to jednoznačně.

Všechny linie jsou uhlazené a čisté. Příkladné jsou i proporce auta - kodiaq má mohutný zadní převis, ostatně, někam se obrovský kufr, v němž mohou být i dvě „dětská“ sedadla, vejít musí.

Naopak už u Seatu Ateca jsme si pochvalovali vyvážení karoserie, karoq jako její dvojče z jedné linky je na tom úplně stejně. Škodováci ovšem změnili přední a zadní část vozu, a také interiér - ten jejich je oproti atece možná méně nápaditý. Nejvíc je to vidět u přístrojového štítu, tachometr seatu je přehlednější a čitelnější.

Škoda Karoq
Škoda Karoq
Škoda Karoq

Škoda Karoq

Jinak je vnitřek karoqu téměř stejný jako v kodiaqu: přístrojové desce vévodí velký dotykový displej multimediálního centra (9,2 palce, rozlišení 1 280 x 640 px), výrazným designovým prvkem jsou na výšku orientované velké výdechy klimatizace. Středový box před řadičkou je také převzatý z kodiaqu, panel klimatizace je tedy stejně skloněný v obou autech, téměř totožné je i provedení výdechu ventilace, hlavice řadící páky i „vzpěry“ středové konzoly.

Škoda Kodiaq

FOTOGALERIE

Větší se Škodováckých SUV si prohlédněte ve speciální fotogalerii ZDE

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq

Parkovací brzda je elektricky ovládaná, klasickou páku tedy nahradilo malé tlačítko. Docela dobře by se tady dala zahrát populární hra „poznej deset rozdílů“ a všechno by to byly jenom drobnosti, detaily. Což je ovšem dobrá zpráva: karoq, používající prvky z dražšího vozu, totiž nevypadá lacině.

Karoq a Kodiaq v číslech

rozměry v milimetrech

  • délka (mm): karoq 4 382 x kodiaq 4 697
  • rozvor (mm): 2 638 x 2 791
  • šířka (mm): 1 841 x 1 882
  • světlá výška (mm): 183 x 189
  • šířka v loktech vpředu (mm): 1 510 x 1 535
  • šířka loktech vzadu (mm):1 450 x 1 490
  • místo na kolena* (mm): 155 x 185
  • objem kufru (l): 521 x 650**
  • rozměry kufru (délka a šířka v mm): 860 a 1 010 x 1 080 a 1 010

* na zadním sedadle za 180 cm vysokým řidičem
** pětimístná verze

Prostornost

Největší rozdíl mezi auty je ve velikosti. Kodiaq patří délkou 4,7 metru o třídu výše, mezi velká SUV, zatímco karoq, dlouhý 4,38 metru, je typickým zástupcem kompaktních SUV. Karoq je tak o 31 cm kratší než jeho větší brácha, rozvor náprav je ovšem kratší jen o 15 "čísel“. Velká část z chybějících centimetrů jde však na úkor zavazadelníku, který je o 22 cm kratší (a odveze o 130 litrů méně). V kabině menší škodovky jsme se necítili vůbec stísněně - z nové platformy vytěžila maximum, a tak je uvnitř spousta místa.

Když si v karoqu za sebe sedne 180 cm vysoký řidič, má ještě před koleny 15,5 cm volného místa, v kodiaqu jsme naměřili jen o tři centimetry více.

Skvělá je šířka kabiny, kdo bude chtít políbit spolujezdkyni, bude se muset pořádně natáhnout: vpředu ve výši loktů měří kabina karoqu 151 cm, a je tak o pouhých 2,5 cm užší než v kodiaqu; vzadu dělá rozdíl čtyři centimetry. Karoq zkrátka posádku hýčká, jeho jedinou nevýhodou oproti kodiaqu je menší kufr a absence dvou skládacích sedaček v něm.

Sedačky

Karoq měl sedačky potažené krásnou šedou látkou (neznáme ještě specifikace a názvy materiálů), vypadaly opravdu parádně, což je vidět i na fotkách. Přední sedáky měly výrazné boční vedení, rozměry uspokojily i rozložitější postavy - žádný velký rozdíl oproti kodiaqu jsme nezaznamenali.

Co se týče zadních sedaček, naše provedení mělo klasickou lavici, dělenou v poměru 60:40, nikoli příplatkový Varioflex se třemi samostatnými vyjímatelnými sedáky. Výhodou klasiky je pohodlnější posaz pro dospělé, vyjímatelné sedačky jsou totiž hodně úzké, ideálně pro děti. Zato když je vyndáte, máte z auta náklaďák s rovnou úložnou plochou. To u našeho auta nebylo možné - a při sklopení opěradel vznikl velký schod, k dispozici nebyla ani vyrovnávací podlaha.

Škoda Karoq
Škoda Karoq

V kufru jsou drobné organizéry, háčky na tašky, ale posuvný úložný systém také nenajdeme. Krycí plato je pevné, zatímco u Varioflexu je zatahovací roleta, stejně jako ve větším kodiaqu. U něj je navíc možné sklápět opěradla pohodlně i táhly přímo z kufru.

Motory

Benzinové

• tříválec 1.0 TSI/85 kW, 200 Nm, pouze pohon předních kol, manuální i automatická převodovka

• čtyřválec 1.5 TSI/110 kW, 250 Nm, verze s pohonem předních kol automat i manuál, 4x4 jen automat. Motor má systém odpojování poloviny válců (druhý a třetí), pokud pracuje v nízké zátěži, ušetří tak až půllitr benzinu. Tento agregát dorazí se zpožděním (pravděpodobně až 2018),

Turbodiesely

• čtyřválec 1.6 TDI/85 kW (115 k), 250 Nm, pouze pohon předních kol, manuální i automatická převodovka

• čtyřválec 2.0 TDI/110 kW, 340 Nm, pohon předních kol s manuální převodovkou, 4x4 automat i manuál

• čtyřválec 2.0 TDI/140 kW, 400 Nm, jen automat a 4x4

První metry v Česku

Měli jsme možnost se i kratičce svézt, jen v rámci fotografování a natáčení videa. Dojem byl velmi dobrý, ostatně po zkušenostech s atecou bychom nic jiného ani nečekali. Dvoulitrový turbodiesel byl špičkově odtlumený, naftový původ nebylo možné poznat ani podle klapotu - karoq je perfektně odhlučněný. I na poměrně nízkoprofilových pneu a velkých 19" kolech se auto zdálo být komfortní, dlažební kostky každopádně odstínilo skvěle.

Za kolik bude?

Zatímco ceník kodiaqu začíná na 694 tisících, u menšího karoqu můžeme o ceně zatím jen spekulovat - měla by být známa až na konci června, auto se začne prodávat na podzim (už teď ale prodejci přijímají předobjednávky od těch, jimž na ceně nezáleží, a není jich zrovna málo, většinou jsou to firemní zákazníci, kteří musejí objednávat s předstihem).

Dosluhující model yeti, který karoq v modelové řadě nahrazuje, začínal na 400 tisících, sesterská ateca startuje na 469 tisících.

Vzhledem k tomu, že nové seaty jsou o něco dražší než škodovky, mohl by karoq začínat někde kolem hranice 450 tisíc korun za základní provedení s litrovým TSI o výkonu 85 kW. Takhle totiž začíná ateca a předpokládáme, že karoq se v tomto směru nijak lišit nebude.

Škoda Karoq a Kodiaq

Podle nás je jasné, že každé z aut míří na úplně jinou cílovou skupinu. Karoq bude volbou rodin, které nechtějí octavii (buď z módních nebo prestižních důvodů), o kodiaqu můžeme říci totéž, jen místo rodin dosadíme manažery firem. Kvůli ceně totiž málokterá rodina na největší škodovku dosáhne. A snad to ani tolik nevadí. Kdo potřebuje velký kufr, půjde do octavie kombi, kdo ne, může sáhnout i po karoqu.

Moderní systémy, které karoq dostane

  • plně konfigurovatelný displej palubního štítu, zobrazí třeba mapu navigace
  • infotainment s obrazovkou o 9,2 palce s možností listovat v menu gesty
  • full-LED přední světla (základní provedení má žárovky H7), zadních mají LED vždy
  • zásuvka na 230 voltů
  • vyhřívaný volant
  • vzdálenou komunikace s autem přes chytrý telefon (služba Stav vozu)
  • adaptivní tempomat
  • asistenta hlídající vyjetí z jízdního pruhu
  • hlídač mrtvého úhlu
  • systém automatického nouzového brzdění
  • kamera čtoucí dopravní značky
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...