Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

  14:45aktualizováno  14:45
Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.

Toyota 2000GT je jeden z nejvzácnějších japonských sporťáků. Je totiž vlastně první japonský supersport a vzniklo jich jen 337, takže je dnes hlavně sběratelským unikátem. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Kdo by v polovině 30. let minulého století věřil tomu, že mladý výrobce tkalcovských stavů Kiičiró Toyoda začne vyrábět auta, k nimž neměl žádný vztah? Jen mu došlo, že lidé tyto krabičky na kolech budou chtít kupovat. Ani on by ovšem neuhodl, že se z jeho firmy po 80 letech stane největší automobilka světa.

Toyota AA

Toyota AA

V roce 1936 měl hotový první prototyp, Model AA. Jenže jak ho pojmenovat? Kiičiró, strojní inženýr, který měl zkušenosti z cest po Evropě a USA, kde studoval i ve Fordových továrnách, vyhlásil veřejnou soutěž, do níž své nápady poslalo 20 tisíc lidí. Vítěz navrhl vypustit z rodinného jména dva znaky, jichž bylo nově 8, což je pro Japonce šťastné číslo, a D se změnilo na T. Toyoda je jinak v Japonsku běžné rodové jméno, znamenající něco jako úrodné rýžové pole.

A přesně před 80 lety, v srpnu 1937, se malá divize vyčleněná z Toyoda Enterprise přetvořila v Toyota Motor Company. Automobilka od začátku slušně prosperovala - měla potřebné zázemí a není divu, že před válkou dosáhla měsíční produkce 1 000 vozů.

Toyota MR2

Toyota MR2

Toyota Celica GT

Toyota Celica GT

Za druhé světové války pak továrna vyráběla nákladní vozy a ke konci ji vážně poškodil americký nálet. Během války objevila japonská armáda na Filipínách americký Jeep a právě Toyota dostala za úkol ho okopírovat.

Po roce 1945 se Toyota jen obtížně vzpamatovávala, až v roce 1949 povolili Spojenci produkci vozů pro soukromou potřebu. Otěže firmy tehdy převzal Ejdži Toyoda, synovec zakladatele, který rozhodl o exportu do USA.

Stalo se to V roce 1957 a byla to první japonská automobilka, která se k tomuto odvážnému kroku rozhodla, a v roce 1975 se stala největším dovozcem osobních aut do USA. Pět let předtím Toyota oficiálně vstoupila na německý trh.

První model Crown byl sice fiaskem, ale další uspěly a ukázaly, že japonské výrobky už nemusí nést punc nekvalitního zboží. Na kvalitu a spolehlivost toyoty sází dodnes. Mezi modely, které by se daly řadit k legendám, patří například kupé 2000 GT z roku 1966.

Toyota Land Cruiser 70 (Japan Commemorative Re-release)

V 50. letech pak vznikla vlastní konstrukce terénního auta, od roku 1954 známá jako Land Cruiser. Největší legendou se stal model J40, vyráběný 24 let (1960–1984). Land Cruisery se dělají dodnes, jsou jedněmi z posledních pravověrných off-roadů.

Nejslavnější toyotou je ovšem model Corolla. Vyrábět se začal v roce 1966 a z pásů automobilky sjíždí dodnes, momentálně v 11. generaci. Celosvětově se jich prodalo 44 milionů (druhý nejprodávanější VW Golf má na kontě přes 30 milionů kusů) a vyrábí se v 16 továrnách v celkem 12 zemích světa.

Na začátku 80. let se Toyota, dosud vyrábějící auta spíš pro střední třídu, rozhodla soustředit i na trh luxusních vozů. První vůz se značkou Lexus se představil v roce 1989 a přes počáteční nedůvěru se stal nejprve v USA a později i v Evropě konkurentem značek Mercedes či BMW.

Může se hodit

Toyota se však proslavila hlavně jako firma, která neustále vymýšlí inovace. Jestli se dá její model RAV4, představený v roce 1994, označit prvním SUV na světě, o tom se bude automobilový svět přít. Nezpochybnitelné jsou ovšem její zásluhy o zefektivnění výrobních procesů a kvality, které od ní okoukali světoví výrobci a ani se tím netají (více o „štíhlé výrobě“ čtěte zde). Do výroby zavedla systém „just in time“, tedy montáž bez skladových zásob, proslulým se stal také její „kaizen“ – neustálé zlepšování výrobních postupů, k němuž má přispívat každý zaměstnanec.

Toyota v současnosti vlastní podíly také v dalších automobilkách - majoritní v Daihatsu a výrobci nákladních vozů Hino, drží i akcie firem Subaru, Isuzu a Yamaha a naposledy letos v srpnu získala pětiprocentní podíl v Mazdě (podrobnosti čtěte zde).

Corona pro Husáka

Do Československa se první toyoty začaly oficiálně dovážet v roce 1970. Corona v té době už sice byl šest let starý výběhový model, ale v poměrech socialistického hospodářství stále velmi moderní. A také drahý – v Mototechně stál nejprve 110 tisíc korun (později zlevnil na 79 tisíc). Jednu coronu vlastnil i prezident Gustáv Husák, další kardinál Tomášek, ale také například zpěvák Jiří Grossmann.

Fotogalerie

Po listopadové revoluci se toyoty začaly oficiálně dovážet 30. listopadu 1993. Od té doby se tu prodalo 98 tisíc nových aut, celkem je v tuzemsku registrováno 114 500 toyot (9 300 užitkových). „Nejrozšířenějším modelem je malý Yaris. Dobře se začíná dařit hybridním modelům, momentálně je to každá pátá prodaná toyota. Jen letos už jich bude asi 1 200, přitom za celou dobu se u nás prodaly čtyři tisíce hybridů,“ říká Jitka Kořánová z českého zastoupení Toyoty.

Právě hybridy jsou velkým tématem dneška, do nabídky Toyoty patří nejslavnější a nejprodávanější auto s tímto pohonem, ve kterém spolupracují elektrický a spalovací motor, model Prius letos také slaví dvacetileté výročí představení a prodává se ve čtvrté generaci. Ale Toyota už také koketuje s vodíkovým pohonem, téměř rukodělně vyrábí unikátní model Mirai.

A českou stopu najdeme i ve výrobě: nedaleko Kolína se vyrábí maličký model Aygo ve společné továrně s Peugeotem a Citroënem.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987
Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka,...  celý článek

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.