Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant rallye: Bakeliťáky obsadily Jablonec

  10:27aktualizováno  10:27
Desítky trsátek, alespoň tak se říká německým automobilům značky Trabant, se v úterý dopoledne sjely na jabloneckém Mírovém náměstí. "Bakeliťák" se pomalu stává vyhledávanou raritou. Jaká je historie východoněmecké automobilové legendy?

Sraz trabantů (Jablonec nad Nisou, 13.6.2006) | foto: Roman ČejkaMF DNES

Trabant rallye dorazila do Jablonce z německého města Zwickau, kde se tato vozítka v minulosti vyráběla.

Ještě předtím kolona asi padesáti vymóděných trabantů projela Polskem. Recesistická spanilá jízda umělohmotných vozidel bude dál pokračovat po Česku a skončí dnes.

Bakeliťák se pomalu stává legendou
Východoněmecký trabant býval ošklivým káčátkem nejen československých silnic. Nejlacinější nový automobil na trhu sice většinu ostatních řidičů odpuzoval modrým dýmem z výfuku, na druhou stranu jeho majitelé chválili snadnou údržbu a ve verzi kombi i schopnost převézt neuvěřitelné náklady.

Poslední malá vozítka sjela z výrobního pásu v saském Cvikově 30. dubna 1991 a nikdo o ně nestál. V posledních letech je ale i trabant stále častěji předmětem sběratelské vášně.

"Splašené trsátko" nebo "bakeliťák" - to jsou jen některé z mnoha přezdívek, které si trabant vysloužil. Narážejí na fakt, že povrch auta nebyl z plechu, ale z duroplastu - směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Méně už je mezi lidmi známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel.

Samostatnou kapitolou pak byl dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor, který auto provázel od 50. let. Postupem doby se sice zvětšil jeho objem (z 500 na 594 kubických centimetrů) i výkon (z 18 na 26 koní), základní koncepce se ale nezměnila. Jelikož byl motor lehký a jednoduchý, uplatnil se i u leteckých nadšenců a poháněl nejedno ultralehké letadlo.

Nový motor dostal trabant až na konci kariéry v roce 1988. Byl to čtyřtakt o objemu 1,1 litru, pocházející z Volkswagenu Polo a vyráběný v NDR v licenci. Kvůli většímu a složitějšímu motoru muselo auto projít náročnou úpravou - třeba nádrž se přestěhovala od motoru dozadu a díky hrdlu v pravém zadním blatníku už řidič nemusel při tankování otvírat kapotu - ani to ale nemohlo zvrátit fakt, že trabant byl už koncem 80. let beznadějně zastaralý.

Čtyřtaktních trabantů se vyrobilo 38.865, jen o něco více než procento z téměř 3,1 milionu aut, jež opustily výrobní linky - přitom od července 1990 už vznikaly jen čtyřtakty. Zajímavý osud měla jedna z posledních dodávek trabantů do Polska.

V roce 1990 už o ně nebyl zájem a auta zamířila do Turecka, kde čtyři roky čekala na vyřízení dovozního povolení. To ale nepřišlo a 444 trabantů zamířilo zpátky do Německa, kde byly v roce 1995 prodány jako unikátní série "444" po 19.444 markách (360.000 Kč) za kus.

Výroba aut ve Cvikově, který leží 40 kilometrů od českých hranic, měla před trabantem bohatou tradici - před druhou světovou válkou se zde vyráběly luxusní automobily Horch a Audi.

Začátkem 50. let východoněmecké vedení rozhodlo o vývoji malého vozu, u kterého by plechové díly karoserie nahradily výlisky z náhradního materiálu. Prvním dílem, pro který byl duroplast použit, byla v roce 1952 kapota vozu IFA F 8.

Duroplast se ale nehodil pro složitější tvary a tak vznikl typ P 70, předchůdce trabantu, kterého v letech 1955 až 1959 vzniklo 36.000 kusů - část skončila i v Československu.

První automobil, který nesl označení Trabant (německy to znamená družice, na počest Sputniku), byl typ P 50 (též Trabant 500), jehož výroba byla slavnostně zahájena v den 40. výročí VŘSR 7. listopadu 1957. První sériové vozy ale sjely z výrobní linky až v červenci 1958.

"Pětistovky" vydržely ve výrobním programu čtyři roky, pak je nahradil typ 600, který se lišil hlavně větším objemem motoru. V roce 1964 pak přišel automobil, který s drobnými změnami vyjížděl z bran továrny dalších 27 let - Trabant 601.

Automobil, na který čekali východní Němci často dlouhá léta, se stal nejznámějším modelem, ve Cvikově jich vyrobili přes 2,8 milionu kusů. Objevily se sice návrhy na nové modely, jeden z nich měl vznikat i ve spolupráci NDR a Československa, z plánů ale nakonec sešlo. ČTĚTE TADY...

Na trabanty vznikl nepřeberný počet vtipů, a přestože to bylo nejrozšířenější vozidlo v NDR, lidé jej rádi měnili za něco lepšího. Ostatně v roce 1989 při exodu východních Němců na západ přes Prahu zůstaly v ulicích stovky opuštěných "bakeliťáků". Později se ale z trabantu stala legenda. VÍCE ZDE...

Objevil se na obalu desky U2 Achtung Baby (1991), lidé si jej začali pořizovat i jako vzpomínku na NDR. Vlna "trabantománie" se nevyhnula ani ČR, kde funguje několik klubů a pořádají se srazy majitelů a příznivců. ČTĚTE...

Trabanta mají i některé známé osobnosti - třeba zpěvák Jožka Černý nebo hudebník Varhan Orchestrovič Bauer.

popisek Pryskyřník Pádivý
Vše o trabantech 

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Ford Transit 2.4 L3H3 115L350...
Ford Transit 2.4 L3H3 115L350...

r.v. 2011, naj. 91 000 km, diesel, 1. majitel
422 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.