Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zelená je tráva a teď už i Ford Focus. Do roka vyjede čistě na elektřinu

aktualizováno 
Ford se pouští do souboje čistých elektromobilů. Do boje vysílá nový focus, který bude prodávat v Americe i v Evropě. Auto ujede na jedno nabití až 160 kilometrů, baterie se pak nabije za tři hodiny. O jejím stavu informuje majitele chytrý telefon.

Ford Focus Electric | foto: Ford

Soupeři nového elektro focusu budou Nissan Leaf a dlouho očekávaný Chevrolet Volt. Leaf se chlubí čerstvým titulem Auto roku 2011 a o voltu se mluví už několik let. Všechna tři auta se utkají o ekologicky smýšlející zákazníky již v tomto roce, ale jen na trhu v USA. Focus Electric do Evropy zamíří asi až o rok později a to je i termín, kdy by se měl začít prodávat Opel Ampera, neboli evropský Chevrolet Volt. Ford se navíc zatím nerozhodl, která jeho evropská továrna bude novinku vyrábět. Americká verze bude vznikat ve městě Wayne ve státě Michigan.¨

Zájem zákazníků lze jen těžko předvídat, cena elektromobilů bude dost vysoká a v přepočtu se pravděpodobně jen stěží dostane výrazněji pod milion korun. Ford ji zatím ani neuvádí. V ceně by ale u Fordu měla být domácí dobíjecí stanice a také aplikace do smartphonu, která bude mimo jiné hlásit, nakolik jsou již baterie auta dobité. Smartphone ale majitel musí mít vlastní.

Autosalon Ženeva 2011

Focus Electric se od obyčejného nového focusu moc neliší. Drobně upravená je příď a auto má lehce pozměněné aerodynamické prvky karoserie. Překvapivě velká sedmnáctipalcová kola s novým designem ráfků výrobce osadil úspornými pneumatikami. A asi největší zvláštností elektrofocusu je nabíjecí zdířka vlevo u dveří řidiče.

Motor auta slyšet nebude, přitom poskytne solidní výkon 90 kW a točivý moment 245 Nm. Maximální rychlost ovšem závratná rozhodně není, elektrický focus se totiž rozjede jen na přibližně 135 kilometrů za hodinu. To ale při jeho používání postačí, déle jak hodinu by na plný výkon stejně jet nevydržel. Což omezuje použití na městské aglomerace, a tam se zase nedá jezdit tak rychle. V USA a ani v Evropě.

Motor bude pohánět sada akumulátorů, o kterých ale Ford mlčí a prozradil jen jejich kapacitu 24 kWh. V ideálním případě tak focus dojede na jedno jejich nabití až 160 kilometrů. V praxi ale bude dosah pravděpodobně kratší. Pro cesty do práce, na nákupy nebo po okolí by ale tento dojezd měl bohatě stačit.

Bohužel, třeba z Brna do Prahy se vydat s takovým autem na výlet nedá, leda se zastávkou v Humpolci či okolí. Když tam bude elektrická zásuvka na 240 V, a to by být měla, podaří se auto nabít za tři hodiny. Což dává čas na solidní opulentní oběd i kávu na závěr. Mnohem horší jsou nabíjecí časy u amerických 120V zásuvek, v nich potrvá nabíjení nekonečných 20 hodin. I proto budou speciální domácí zásuvky na americkém trhu poskytovat evropské napětí.

Jen malou útěchou při dlouhém nabíjení bude speciální aplikace pro smartphony, informující o stavu nabíjení přes mobilní síť. Aplikace se jmenuje MyFord Mobile a zatím je připravena pro operační systémy Android a BlackBerry, později bude k mání i pro iPhony a posléze i pro nový operační systém Windows Phone 7. Na první pohled se může zdát tato podpůrná aplikace marginální, jenomže Ford pro představení svého prvního elektromobilu využil veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Čisté elektromobily budou mít význam buď po výrazném prodloužení jejich dojezdu, nebo bude nutné vybudovat dostatek veřejných nabíjecích stanic. Ale tou největší překážkou masového rozšíření zůstane i nadále cena aut. Jestliže hybridy se již pomalu dostávají na akceptovatelnou cenovou úroveň, tak čisté elektromobily včetně Fordu Focus Electric budou ještě dlouho nad možnosti peněženek běžných zákazníků. Korporace si pár aut koupí, někde možná stát přihodí pár tisíc jak dotaci, ale převažující bzučení elektromotorů asi na silnicích neuslyšíme v masovém měřítku ještě hodně dlouho.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Ford Transit Connect 1,8 Connect. Super...
Ford Transit Connect 1,8 Connect. Super...

r.v. 2013, naj. 87 000 km, diesel, 1. majitel
228 690 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.