Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen je jen špičkou ledovce, tvrdí ekologové. Zaplatí to řidiči

  14:00aktualizováno  14:00
Nová evropská auta vypouštějí v průměru o 40 procent více oxidu uhličitého, než ukazují laboratorní testy. Vyplývá to ze zprávy ekologické skupiny Transport & Environment, která úzce spolupracuje s Evropskou komisí. Falšování emisních testů Volkswagenem jen podle ní částí mnohem širších podvodů.

Na STK se měří u dieselových motorů pouze kouřivost. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Volkswagen přiznal, že používal software na manipulaci emisních testů, díky kterému prošel testy na vypouštění oxidů dusíku v USA. Tímto softwarem bylo vybaveno 11 milionů vozů.

Ekologická skupina Transport & Environment (T&E) v té souvislosti uvedla, že její údaje neprokázaly, že by podobná zařízení používali také jiní výrobci. Nicméně upozorňuje na velký rozdíl při laboratorním testování na emise oxidu uhličitého i oxidu dusíku a při skutečném výkonu. Podle skupiny je potřeba další šetření, aby se zjistilo, co dělají automobilky, aby zamaskovaly výši skutečných emisí oxidu uhličitého.

Aféra dieselgate

Analýza T&E ukázala, že některá nová auta v EU, včetně vozů Mercedes, BMW a Peugeot, spotřebují v reálném provozu o zhruba 50 procent více paliva, než tvrdí výrobci. Spotřeba je spojena s produkcí oxidu uhličitého, takže vyšší spotřeba znamená vyšší emise těchto tzv. skleníkových plynů.

T&E pracuje na informacích o rozdílu mezi laboratorními testy a reálným motoristickým světem již roky. První zprávu zveřejnila v roce 1998.

Podle ekologů je rozdíl v testech tak výrazný, že se nedá vysvětlit ani známými praktikami, které jsou tolerovány při testování, jako je oblepení dveří auta páskou, aby se snížil odpor vzduchu, či využívání speciálních jízdních povrchů a pneumatik.

Analýza ukázala, že rozdíl mezi oficiálně udávanými výsledky zkoušek u oxidu uhličitého a skutečným světem u aut v EU stoupl loni v průměru na 40 procent z osmi procent v roce 2001. U některých modelů, jako je Mercedes, je rozdíl ještě vyšší.

„Skandál Volkswagenu je jen špičkou ledovce,“ uvedl manažer T&E Greg Archer. Dodal, že tento rozdíl stojí běžného řidiče 450 eur (12 300 Kč) ročně.

Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA), který zastupuje přední automobilky, uvedl, že nejsou důkazy o tom, že by stejný software jako Volkswagen, který je v EU nelegální, používaly široce i další automobilky. V dnešním prohlášení však upozornil, že současný testovací systém byl vyvinut v 80. a 90. letech, a nebere tak v úvahu nové technologie, které mohou ovlivnit spotřebu pohonných hmot. Dodal také, že podporuje rozšíření modernějšího testování.

Autor:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Pošťáci usednou do Dacií Dokker, zůstávají i u fiatů na plyn

Dacia Dokker

Vozový park České pošty rozšíří v letošním roce nový model auta, a to Dacia Dokker. Pošta se vrací i k modelu Renault...

Najdete na iDNES.cz