Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: VW začne svolávat vozy v lednu, ve hře je i výměna auta

  13:00aktualizováno  13:00
Německý koncern Volkswagen by měl začít svolávat vozy s naftovým motorem, kterých se týká emisní skandál, do servisů v lednu. Opravy by měly být dokončené do konce příštího roku. Řekl to v rozhovoru s německým listem Frankfurter Allgemeinen Zeitung generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller.

Auta se do servisů pokusí svolat také Škoda | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Pokud všechno půjde podle plánu, začneme se svoláváním v lednu. Všechny vozy by měly být opravené do konce roku 2016,“ řekl Müller. Podle něj bude potřeba u každého modelu posoudit možnosti řešení. U většiny bude stačit aktualizace softwaru, některé však zřejmě budou potřebovat nové komponenty jako vstřikovače a katalyzátory.

Podle zdrojů agentury Bloomberg je ve hře dokonce i výměna automobilů, která představuje nejextrémnější variantu řešení, mezi další možnosti prý patří například instalace většího katalyzátoru.

Mluví se také o dodatečné instalaci systému odlučování oxidů dusíku NOx pomocí selektivní katalytické redukce (SCR) využívající roztok močoviny známé jako AdBlue.

Náklady na jeden automobil by se v závislosti na zvolené variantě mohly podle jednoho ze zdrojů pohybovat od pouhých 20 eur až po 10 000 eur (zhruba 500 Kč až 270 000 Kč). To by v případě 11 milionů vozů odpovídalo nákladům v rozsahu od 220 milionů do 110 miliard eur (šest miliard až tři biliony Kč).

Aféra dieselgate

Volkswagen má do dneška (středy 7. října) představit řešení německým úřadům. Zdroje nicméně upozorňují, že postup Volkswagenu se může v jednotlivých zemích lišit. Na představení komplexního řešení celé záležitosti má koncern čas do konce října.

To je v mnoha ohledech šibeniční termín. Pokud bude muset automobilka přistoupit k technickým zásahům do vozidel, nastane problém s vývojem, odladěním a otestováním takového zařízení, což může trvat měsíce. Otázkou také je, jaké technické řešení generace motorů (výrobní kód EA 189), na které vývojáři už nepracují, umožní. Bude se třeba vrátit k práci na motorech, které se sice ještě v omezeném množství mimo Evropu vyrábějí, ale jejich nástupce (EA 288) je velmi odlišný.

VW bude na dietě

Nový šéf koncernu Müller dodal, že věří, že ve skandálu s falšováním emisí vozů s naftovým motorem bylo zapleteno jen několik zaměstnanců. Odmítl také, že by o tom věděl jeho předchůdce Martin Winterkorn.

FOTOGALERIE

Auta, která mohou mít problematické TDI


Škoda Superb
Audi TT RS
Seat Ibiza ST

Volkswagen se podle Müllera bude muset stát štíhlejší a decentralizovanější a u každého modelu a značky bude pečlivě prozkoumán přínos pro společnost. Proto, aby se Volkswagen dostal na správnou cestu, bude podle něj důležitější spíše „evoluce“ než „revoluce“ a firma by se mohla vrátit na výsluní do dvou až tří let.

„Tato krize nám dává příležitost k reorganizaci struktury Volkswagenu. Chceme, aby firma byla štíhlejší, decentralizovanější a dát značkám více odpovědnosti,“ řekl Müller.

Křišťálová Lupa 2015

Müller rovněž odmítl názor, že Volkswagen informoval finanční trhy o problému s naftovými motory příliš pozdě. Úředníci americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) věděli o problému týdny předtím, než byla informace zveřejněna.

Skandál vypukl 18. září, kdy EPA obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Automobilka přiznala, že software instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Je to největší skandál za 78 let její existence.

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.