Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kde je pan Volkswagen? Ferdinand Piëch mlčí, nikdo neví proč

  8:51aktualizováno  8:51
Stojí za celou melou kolem Volkswagenu poťouchlost despotického staříka, který snad poprvé prohrál boj o moc? Vycouval, když vycítil skandál? Ferdinand Piëch je jednou z největších osobností autoprůmyslu přelomu tisíciletí. Letos vynuceně odešel na odpočinek z vedení koncernu VW.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch. | foto: Reuters

Je s podivem, že se ještě k aktuální situaci pořádně nevyjádřil. On, který drsnými způsoby, velkými slovy a nekompromisními činy proslul. Jeho profil čtěte ZDE. Sledovat tápání koncernu Volkswagen v reakcích na emisní aféru pro něj musí být velmi stresující.

Křišťálová Lupa 2015

Když se letos v dubnu začal navážet do Martina Winterkorna, dnes už bývalého předsedy představenstva koncernu Volkswagen, zdál se to být rozmar náladového a všeho schopného despoty, který si nakonec ale často prosadí svou. Navíc Piëch, jako patriarcha rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasů koncernu, který ve vedení podniku strávil téměř 22 let, má obrovské charisma a nebývalou schopnost prosadit si svou.

Jenže Ferdinand Piëch i přes všechna očekávání boj prohrál, za Winterkorna se postavila koncem dubna řídící rada a Piëch odkráčel z křesla předsedy dozorčí rady koncernu. Jen pro úplnost, Ferdinand Piëch je pravnukem zakladatele Volkswagenu Ferdinanda Porscheho.

Aféra dieselgate

Že ta půl roku stará historie dnes nikoho nezajímá? Jedním z hlavních důvodů, proč Winterkorn, původně Piëchův chráněnec, upadl v nemilost, byly špatné výsledky značky na severoamerickém trhu, kde poslední roky spíše ztrácela pozice. Německý tisk to nezapomněl připomenout, když „dieselgate“ tento týden paralyzovala světový autoprůmysl.

A vzhledem k tomu, že americké úřady zkoumaly už přes rok, jak je to vlastně s těmi čistými turbodiesely, které se Volkswagen snažil prosadit na americkém trhu, je velmi nepravděpodobné, že by o tom Piëch ani Winterkorn (i když o tom teď nepřesvědčivě mlží) nevěděli. Mimochodem u zrodu celého fenoménu TDI asistoval mimo jiné kdysi skvělý konstruktér - motorář Piëch.

Německá média připomínají, že do vedení koncernu instaloval Piëch Winterkorna v roce 2007, to už musely být motory, o kterých se teď baví celý svět, dávno vyvinuté. V tom roce je totiž automobilka představila a odstartovala výrobu. Pravda, předtím měl v představenstvu mimo jiné na starost technický vývoj části koncernu patřící pod Audi (takže také Seat a Lamborghini).

Technik proti technikovi

Piëch i Winterkorn nejsou klasičtí manažeři, do svých pozic se propracovali přes práci ve vývoji.

Winterkorn se proslavil svými obchůzkami na světových autosalonech, kde do detailu zkoumal novinky konkurence. A nebyly to jen zdvořilostní návštěvy. Zkoumal pravidelnost spár mezi díly, materiály v interiéru, poslouchal zvuky při zavírání dveří - více zde

Piëch do jisté míry posledních 22 let ve vedoucích funkcích Volkswagenu možná trochu mrhal svým talentem. Z jeho hlavy jsou slavné závodní speciály Porsche, které v šedesátých letech vládly tratím, pak pro Mercedes konstruoval proslavený dieselový pětiválec. Pětiválce prosadil také u Audi a pod jeho vedením tato německá značka uvedla pohon všech kol Quattro, obojím začala velká jízda Audi do prémiového segmentu. Za svého panování ve Volkswagenu si postavil několik technických pomníků, byť ekonomicky to byly spíše propadáky. Více o Piëchovi zde

A tak se nabízí hned několik hypotéz: Piëch se chtěl Winterkorna zbavit, protože neuměl rázně uhasit doutnající rozbušku jménem TDI v USA. Nebo možná tušil, že tohle nemůže dobře skončit, nechtěl u kalamity „dieselgate“ přímo asistovat a raději odešel do ústraní. Možná tušil, že uběhne půlrok, na jeho slova dojde a Winterkorn bude nucen stejně odejít.

Podle hlasů ze zákulisí firmy považoval Piëch letos v dubnu za vhodnou náhradu za Winterkorna šéfa divize Porsche Matthiase Müllera. Ten je teď hlavním favoritem na nahrazení odstoupivšího Winterkorna. Je to přirozený vývoj událostí, anebo Piëch dosáhl svého?

V tisku se objevují dokonce fantasmagorické hypotézy, že Američanům nesrovnalosti v testech emisí „prásknul“ právě Piëch jako pomstu za vyhnání jeho i jeho ženy (čtvrté, původně to byla chůva jeho dětí z třetího manželství) Ursuly z vedení firmy.

A proč mlčí? Buď už je opravdu na odpočinku, v 78 letech by na to měl nárok. A nebo plánuje velký návrat. U starého lišáka by se nikdo nedivil.

O co jde v kauze Dieselgate? Podívejte se na stručné shrnutí případu:





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.