Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro Jaguar F-Pace fyzika neplatí. SUV jezdí jako sporťák

aktualizováno 
Spojení sportovního rodokmenu značky Jaguar a praktických vlastností dosud nešlo příliš dohromady, nový model F-Pace ale boří zažité představy. Tradiční britská automobilka vstupuje do nové éry a otevírá se modernímu světu.

Jaguar F-Pace | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Automobilka Jaguar se i pod indickým majitelem spoléhala na osvědčenou výrobní řadu zahrnující sportovní modely a sedany, které jsou důležité pro image značky, ale jejich podíl i přes rostoucí světové prodeje spíše stagnuje. Vstup do stále populárnějšího segmentu vozů SUV značka z britského Coventry dlouho odkládala.

Fotogalerie

U Jaguaru si velmi zakládají na jízdních vlastnostech a všechny moderní modely jí dělají v tomto ohledu čest. Vtisknout stejnou DNA zavalitému modelu s vysokým těžištěm se zdálo být nemožné. Trvalo to sice dlouho, ale Jaguar to nakonec dokázal.

F-Type do terénu

Design modelu F-Pace velmi výrazně vychází z konceptu C-X17, který debutoval v září 2013 na autosalonu ve Frankfurtu. V provedení se sytě modrým metalickým lakem, který značka k propagaci ráda používá, je s předlohou snadno zaměnitelný. Sériové provedení je sice ochuzeno o extravagantní optiku předních světlometů a světla na denní svícení integrovaná podél sacích otvorů v nárazníku, čistě řešené karoserie bez výraznějších prolisů se ale změny dotkly minimálně.

F-Pace má dynamické tvary a nezapře inspiraci sportovním modelem F-Type. Dlouhá kapota, krátký přední převis, stoupající linie oken a svalnaté blatníky podtrhují sportovní charakter tohoto SUV a zároveň jasně identifikují jeho příslušnost k moderní rodině vozů s kočkou ve znaku.

Známé tvary v praktickém balení

F-Pace svojí velikostí zapadá do prostoru mezi střední a velká SUV a tomu odpovídá i jeho vnitřní prostor. Rozvor o délce 2 874 mm pomohl v interiéru vytvořit dostatek místa pro přepravu pěti osob a zavazadel. Nečekané množství podélného prostoru je přitom i na zadních sedadlech, což u Jaguaru nebývá vždy obvyklé. Na šířku tu sice není místa nazbyt, trojice běžně urostlých pasažérů si ale stěžovat nebude. Velkou pochvalu zasluhuje také zavazadlový prostor, který základním objemem 650 litrů deklasuje většinu svých konkurentů.

Jaguar F-Pace

Po stránce designu je interiér evolucí tvarů známých z modelů XE a XF. Majitelé klasických jaguárů si budou muset chvíli zvykat na zvýšený posez, který je ale příjemný a k modelům SUV tradičně patří. Pracoviště řidiče je přehledné, moderní a pěkně zpracované. Totéž platí i o zbytku kabiny, jejíž styl je příjemným kompromisem mezi luxusem a sportovním naturelem.

Přísným očím ale možná neunikne, že podobně jako v nejmenším modelu XE tu některé plasty nepůsobí úplně prémiově. Vysokou úroveň zpracování nabízí naopak čalounění, které je k dispozici v mnoha barevných kombinacích, od usedlých monotónních až o kontrastní a křiklavé. Za pozornost stojí také palubní infotainment, který byl ještě v nedávné minulosti bolestivým místem jaguarů. V nejnovější generaci nazvané InControl Touch Pro se ke všeobecné spokojenosti podařilo odladit nejen grafiku ale především rychlost celého systému.

Od radosti k blaženosti

Pod kapotou modelu F-Pace našla prozatím uplatnění trojice známých motorů. Základní pohonnou jednotkou je moderní vznětový čtyřválec z řady Ingenium, který dokáže bez větší námahy vyrobit až 180 koní a 430 Nm točivého momentu. Zbylé dvě motorizace tvoří navzdory současným ekotrendům vidlicové šestiválce.

Paletu zážehových agregátů pokrývá osvědčený, kompresorem dopovaný třílitr ve dvou výkonových verzích, které shodně nabízejí 450 Nm točivého momentu. Výkon slabšího provedení vrcholí hodnotou 340 koní, silnější produkuje 380 koní.

Jaguar F-Pace

Druhým šestiválcem je léty prověřená vznětová jednotka o objemu 3,0 litru, kterou se úpravami podařilo naladit na 300 koní a 700 Nm. V budoucnu rozšíří nabídku ještě přeplňovaný benzinový dvoulitr s výkonem 240 koní.

Základní provedení 20d je standardně vybaveno manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem zadních kol. Ostatní motorizace jsou spojeny s osmistupňovým automatem ZF a pohonem všech kol AWD. Výjimku tvoří pouze slabší alternativa kompresorového šestiválce, která je v nabídce výhradně jako zadokolka.

S jako symbol souznění

Kruhový emblém se zelenočerveným polem u modelů automobilky z Coventry značí přiostřenou variantu označenou S. Bude ale spojení silného vidlicového šestiválce a mohutného SUV také tak skvostné, jako v případě klasických jaguárů?

Papírové předpoklady vypadají více než slibně, ale realita je ještě lepší. F-Pace S se třistaosmdesátikoňovým stádem pod kapotou nám učaroval schopností maskovat svou SUV konstrukci. Navzdory zavalitému tělu a vyšší světlé výšce totiž reaguje s neuvěřitelnou lehkostí a za plynem jde stejně suverénně jako jeho ryze silniční sourozenci. A zdaleka přitom nejde jenom o dynamiku.

Zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,5 sekundy je sice výtečné stejně jako maximální rychlost, která je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h, ale jde spíš o pocit, který nejsilnější provedení dává za volantem zažít. Přirovnání k dvoumístnému kupé F-Type by bylo samozřejmě přehnané, ale tak živý projev jsme od prvního SUV s kočkou ve znaku nečekali.

Jaguar F-Pace

Vidlicový šestiválec, který je už pověstný svým nespoutaným charakterem a výbušným zvukovým projevem, tu odvádí špičkovou práci. V běžném provozním režimu ho ale převodovka drží trochu zkrátka. Motor tak točí jen nezbytné minimum otáček, je příjemně tichý a úsporný. V případě potřeby dokáže výtečný automat bleskově podřadit o několik stupňů a motor pak předvádí svou pravou tvář. S radostí se žene do otáček, jeho výkon plynule graduje až do červeného pole otáčkoměru. Ten pravý koncert se skvěle syrovým zvukovým doprovodem si ale posádka užije nejvíc v rozmezí od 4 500 do 6 500 otáček. Příjemná je navzdory potenciálu také spotřeba, kterou v kombinovaném cyklu nebude problém udržet pod hranicí deseti litrů.

Místy zbytečný respekt

Model F-Pace využívá shodné principy a technická řešení jako ostatní modely, konstrukce podvozku tedy počítá s dvojitými lichoběžníky vpředu a složitou víceprvkovou nápravou vzadu. Konstruktéři se ale museli vypořádat s větší pohotovostní hmotností, vyšším těžištěm a aerodynamikou a dalšími negativními vlivy typickými pro vozy segmentu SUV. Na snížení hmotnosti mají u tradiční britské značky osvědčený recept. Jaguar už čtvrt století pracuje s lehkými hliníkovými slitinami, které v jeho modelech získávají stále větší uplatnění, v případě SUV F-Pace je jejich podíl zhruba 80%.

Promyšlenou konstrukcí, která mimo jiné zahrnuje použití vysokopevnostní oceli na zvláště exponovaných místech, se podařilo dosáhnou torzní tuhosti srovnatelné s novou generací modelu XF a příznivé pohotovostní hmotnosti. Základní provedení 20d váží jen 1 665 kg, verze s pohonem všech kol je o 110 kg těžší.

Jaguar F-Pace
Jaguar F-Pace

Velikost a vyšší světlá výška budí počáteční respekt, po pár kilometrech za volantem ale zjistíte, že zbytečně. Jízdní vlastnosti prvního SUV značky Jaguar jsou totiž mimořádné. Fenomenálně se konstruktérům podařilo nastavit především podvozek, který by měl kromě asfaltu obstát i při výletech mimo zpevněný povrch.

Srovnání s klasickými jaguáry je nasnadě. F-Pace se nijak výrazně nehoupe ani nenaklání, přesto je i na obřích 22" kolech nečekaně komfortní, samozřejmě jen na silnicích s kvalitním povrchem. Na testovací trati, která zahrnovala rovněž průjezdy po hrbolatých lesních cestách, ukázala velká kola svojí slabinu. I pro české silnice proto budou optimální pláště s vyšším profilem a průměrem 20 palců nebo méně (standardem jsou osmnáctky).

Zásluhu na schopnostech, které unikátně spojují cestovní komfort s agilním chováním, mají kromě propracované konstrukce také adaptivní tlumiče (u vybraných verzí nebo za příplatek), které mění svoji charakteristiku na základě zvolených preferencí a jízdních podmínek. Systém, který řídí jejich nastavení, monitoruje 100x za sekundu pohyby karoserie a 500x za sekundu pohyby kol.

Naprosto výjimečná je v tomto segmentu také ochota vozu k zatáčení. Tu podporuje nejen systém vektorování točivého momentu, ale i rychlé, přímočaré a příjemně ostré řízení pracující s proměnlivým převodem. Navzdory vyšší stavbě se F-Pace neztratí ani na klikatých silnicích. Z oblouku do oblouku se přenáší rychle a ladně, a jeho kola mají vždy dostatek trakce. Díky pohonu AWD, který za normálních podmínek preferuje pouze pohon zadní nápravy, je zajištěna mimořádná jízdní stabilita v kterékoliv jízdní situaci.

Pohon všech kol tvořený elektronicky řízenou mezinápravovou lamelovou spojkou dokáže v případě potřeby okamžitě přenést až 50 % hnací síly na přední kola. To přijde vhod hlavně na kluzkém povrchu nebo při jízdě terénem, pro kterou je první SUV s kočkou ve znaku nadstandardně vybaveno. Ve výbavě totiž nechybí speciální terénní režim, který na základě automaticky získaných dat upravuje charakteristiku pohonu, řízení, tlumičů, plynového pedálu a dalších systémů. Novinkou je také terénní tempomat ASPC, který udržuje stabilní řidičem nastavenou rychlost v rozmezí 3,6 až 30 km/h.

Jde s dobou

Jaguar F-Pace nijak nezaostává ani na poli moderních technologií. Kromě obvyklých zábavních systémů, navigace, bezpečnostních a parkovacích asistentů nechybí v nabídce ani Head-Up displej, systém nouzového volaní nebo vnitřní počítačová síť s integrovanou SIM kartou a přenosem až 1 GB/s. Zajímavou novinkou je vodotěsný a bezbateriový náramek Activity Key, který v případě sportovních aktivit zajišťuje přístup do vozu a chrání tak standardní klíč, jenž může zůstat bezpečně ve voze.

Jaguar F-Pace

Vyjma nejsilnějšího zážehového šestiválce budou všechny motorizace dostupné ve čtyřech úrovních výbavy (Pure, Prestige, Portfolio, a R-Sport).

Pro koho a za kolik

Modelem F-Pace Jaguar cílí především na zákazníky vozů BMW X3 a Porsche Macan, jeho cenová politika je ale příznivější. Základní provedení s dvoulitrovým dieselem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol začíná na českém trhu na 1 160 874 Kč, špičkové zážehové provedení s kompresorovým třílitrem, osmistupňovým automatem, pohonem AWD a mimořádně obsáhlou výbavou First Edition si výrobce cení na 2 322 111 Kč.

České zastoupení Jaguaru předpokládá, že se na našem trhu bude nejvíce dařit verzi s vidlicovým vznětovým šestiválcem, které startuje na částce 1 584 253 Kč. Všeobecný zájem o první SUV s kočkou ve znaku má za následek delší dodací lhůty. První dnes objednané vozy se k zákazníkům dostanou nejdříve v říjnu letošního roku.

Může se hodit

Pro značku, která ročně vyrobí jen necelých 100 tisíc vozů, bude nový SUV model zřejmě znamenat výrazné navýšení produkce. Modelem F-Pace ale expanze Jaguaru do tohoto segmentu nekončí. Podle zákulisních informací se v technologickém centru v Gaydonu intenzivně pracuje na menším a čistě elektrickém SUV, které by automobilce pomohlo v boji za snížení flotilových emisí CO2. Model, pro který by bylo příznačné označení E-Pace, by se měl objevit na trhu do dvou let.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.