Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američtí imigranti v Itálii: nové lancie jsou vlastně chryslery

  13:07aktualizováno  13:07
Za necelé dva týdny otvírá nejdůležitější evropská autoudálost první poloviny roku, 81. ženevský autosalon. Ke stánku Lancie se návštěvníci nehnali v posledních letech jako k prvnímu. Letos to bude jinak, italská značka si připravila hned čtyři novinky. Většinu už ale známe se značkou Chrysleru.

Lancia Flavia | foto: Lancia

Za pozornost stojí už to, jak vznikly. Vyjma nové generace malé Lancie Ypsilon mají všechny americký původ. Je to rok, co se Lancia začala kamarádit s Chryslerem. Právě loni v Ženevě měly značky společný stánek, který stvrdil úzkou spolupráci.

Autosalon Ženeva 2011

Evropská značka s neopakovatelnou historií a ne zrovna zářivou současností rozšíří nabídku o americké křižníky Chrysleru. Proměna v lancie spočívá vesměs hlavně v přeznačkování.

Lancia Grand Voyger

Lancia Grand Voyger

Lancia Thema

K pohonu zadních kol se moc chce vrátit Alfa Romeo, Lancia ji ale předběhla. Přeznačkovaný Chrysler 300 je i jako Thema čistokrevná "amerika". S pohonem zadních kol a silnými velkoobjemovými motory (paradoxně nejlíp šly v posledních letech fiaťáckým motorářům maloobjemové agregáty).

Pro Lancii Thema bude na výběr ze dvou šestiválců: benziňák Pentastar o objemu 3,6 litru (292 koní) s osmistupňovým automatem, nebo turbodiesel od italského VM Motoru (3,0 litry, 190 a 224 koní) s pětistupňovým automatem.

Lancia Thema

Thema je dlouhá 5 084 mm, široká 1891 a vysoká 1507 mm, s rozvorem 3051 mm.  Lancia tvrdí, že chování auta je laděné jinak než u třístovky, aby vyhovovalo chutím evropských řidičů.

Pro pojmenovávání nových lancií se automobilka ohlédla do minulosti. V Ženevě se tak představí Thema a Flavia, ta prozatím v podobě dvou konceptů, limuzíny a kabria. Jejich původ je jasný, jsou to přeznačkované Chryslery 300 a 200.

Stejné je to s další novinkou, která v nabídce Lancie nahradí velkoprostorový rodinný autobus Phedra. V tomto případě už se Lancia k partnerství s Chryslerem hlásí otevřeně. Kdo bude shánět sedmimístné auto a byl zvyklý na Chrysler Voyager (nebo Grand Voyager), koupí je teď v Evropě se značkou italské automobilky.
 
Lancia se donedávna snažila profilovat jako luxusní značka. Její nabídku tvořil okouzlující thesis, šik ypsilon, netradiční delta a šarmantní musa. Od lehkého snobismu se s novými modely posouvá k "dostupnému luxusu", jak říká sama Lancia.

Kapesní luxus

Aby těch novinek nebylo málo, nejzářivější hvězdou ženevské expozice Lancie bude nový ypsilon; střídání generací přichází po osmi letech. Malá lancia se poprvé v historii představuje s pěti dveřmi. Novinka dlouhá 3,8 metru má být hlavně stylovou nabídkou pro ty, kdo hledají něco lepšího, než je klasická "nákupní taška". Nová generace už nestojí na základech Fiatu Punto, ale vypůjčila si povedenou techniku pandy.

Lancia Ypsilon

 
Nový ypsilon se bude prodávat od června. Aby to s ním ale nebylo tak jednoduché, do Velké Británie a Irska dorazí až v září a nebude to lancia, ale chrysler.

Třetí generace malé lancie bude k mání se zážehovým přeplňovaným dvouválcem TwinAir s objemem 0,9 litru a výkonem 85 koní. Benzin bude tankovat také tradiční osmiventilová 1,2 s výkonem 69 koní. Nesmí chybět ani turbodiesel 1,3 MultiJet (95 koní). Ypsilon s délkou 384 centimetrů prý stále odveze pět lidí a Lancia slibuje i nečekaně velký kufr. Fintou, kterou si interiéroví architekti pomohli, jsou tenká sedadla. Na luxusní notu ypsilonu zahraje systém samočinného parkování, které známe z mnohem větších aut, je zde i prosklená střecha nebo dvoubarevné lakování karoserie.

Smutná historie Lancie začínala vesele

Lancia patřila ve svých začátcích mezi značky, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice, více čtěte zde.

Samonosnou karoserii si značka nechala patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu. 

Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model Augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.

Ještě v osmdesátých letech si konstruktéři Lancie hráli, vedení značky jim povolilo postavit i takové skvosty jako byla Lancia Thema 8.32. Unikátní pětitisícová série dostala osmiválce Ferrari s 32 ventily (odtud označení modelu 8.32) o objemu 3 litry. Motor z Ferrari 308 GTB měl výkon 215 koní. A ikonickou hranatou Lancii Deltu, která kralovala rallyovým tratím, zná snad každý milovník aut, čtěte dále.

V devadesátých letech to ale začalo jít s Lancií z kopce. Ze značky inovátorů a závodníků se její vlastník Fiat rozhodl udělat luxusní zboží. Moc se to zatím nedaří...


 

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.