Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před čtvrt stoletím se rozhodlo o prodeji Škody. Pomohl k tomu Favorit

aktualizováno 
Zatímco v roce 1991 se mladoboleslavská automobilka na produkci skupiny Volkswagen podílela 5,5 procenty, v současnosti je to více než deset procent. Dnes, 9. prosince 2015, je to čtvrt století ode dne, kdy česká vláda rozhodla, že Škodu prodá právě Volkswagenu.

Škoda Favorit | foto: Škoda

Spojením automobilky Škoda s německým koncernem Volkswagen začal 16. dubna 1991 zřejmě nejúspěšnější příběh české polistopadové ekonomiky. Podíl automobilky Škoda Auto na celkové výrobě koncernu VW se během 25 let, kdy je jeho součástí, zdvojnásobil.

Může vás zajímat

Škoda Favorit 1,3/40kW 1994

Škoda Favorit 1,3/40kW 1994

Cena 23.900,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Česká vláda dala na konci roku 1990 nakonec přednost Volkswagenu před francouzsko-švédským konsorciem Renault/Volvo (mezi dalších 22 zájemců patřily například firmy BMW, Fiat, General Motors). Rozhodly především přislíbené miliardové investice, mimo jiné do nové motorárny. Volkswagen nejprve získal ve Škodě 70 procent a zbytek dokoupil v roce 2000.

Jeden z manažerů Renaultu Yves Dubreil vzpomíná, jak v roce 1990, kdy probíhaly námluvy s mladoboleslavskou Škodou, pozvali vedení československé automobilky do vývojového centra v Lardy nedaleko Paříže, aby jim ukázali prototyp auta, který chtěli vyrábět v Mladé Boleslavi. Byl to tehdy připravovaný přelomový minivůz Renault Twingo. „Ale jejich šéfovi se to auto vůbec nelíbilo,“ vzpomínal Dubreil pro italský deník La Repubblica.

O tom, že původně favorizovaný Renault zůstal v námluvách s českou značkou na ocet, rozhodly jiné okolnosti. Jak námluvy probíhaly s pomocí tajemného muže v pozadí čtěte zde.

Klatba

„Dvě věci mi, soudruzi, do republiky nesmí: Coca-Cola a Volkswagen,“ prohlašoval v šedesátých letech šéf komunistické strany a prezident Antonín Novotný. Poprvé mohl Volkswagen své vozy oficiálně vystavovat v Československu až po Novotného pádu v roce 1968. Více o tom, jak si Volkswagen namlouval Škodovku, čtěte zde.

Přední český automobilový konstruktér Petr Hrdlička, který v 80. letech vedl projekt vývoje Škody Favorit, si myslí, že právě tento model, vyvinutý v rekordně krátkém čase, vlastně zachránil automobilku a dovezl ji pod křídla Volkswagenu.

Petr Hrdlička vzpomíná, jak v roce 1987 tehdy ještě prototyp Favoritu přivezl do Wolfsburgu, kde na něm Volkswagen provedl kompletní zkoušky. „Sám doktor Hahn, tehdejší šéf koncernu, ve své knížce píše, že byl překvapen kvalitami Favoritu,“ popisuje Hrdlička. „Myslím, že právě Favorit přesvědčil později Volkswagen ke koupi Škodovky,“ prohlásil.

Lukáš Nachtmann ze Škoda muzea, který viděl privatizační spis Škody v archivu Volkwagenu, dodává, že protokol výsledků zkoušek Favorita byl opravdu součástí dokumentace (více čtěte zde).

Škoda Auto v roce 1991, kdy se stala součástí koncernu VW, vyrobila 171 900 aut. Na trh dodávala v podstatě jedinou řadu, kterou byl Favorit s odvozenými modely Forman a Pick-up. VW Group ve stejném roce celkově vyrobila 3,1 milionu aut. Loni Škoda celosvětově vyrobila 1,04 milionu aut v sedmi modelových řadách, celá skupina pak přes deset milionů vozů.

Tržby mladoboleslavské automobilky se zvýšily z 15 miliard v roce vstupu VW do podniku na loňských 320 miliard korun. Loňský čistý zisk se meziročně zvýšil téměř o polovinu na 18,4 miliardy korun. Byl tak vyšší než tržby v době zásnub s Volkswagenem, kdy byla česká automobilka ve ztrátě.

Skupinu Volkswagen v současnosti tvoří vedle mateřské značky VW a Škody španělský Seat, prémiová značka Audi, sportovní Porsche, Lamborghini a Bugatti, luxusní Bentley, italský výrobce motocyklů Ducati nebo producenti nákladních aut MAN a Scania.

Podívejte se na srovnání dvou témeř historických krasavců:


Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.