Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Američtí imigranti v Itálii: nové lancie jsou vlastně chryslery

  13:07
Za necelé dva týdny otvírá nejdůležitější evropská autoudálost první poloviny roku, 81. ženevský autosalon. Ke stánku Lancie se návštěvníci nehnali v posledních letech jako k prvnímu. Letos to bude jinak, italská značka si připravila hned čtyři novinky. Většinu už ale známe se značkou Chrysleru.
Lancia Flavia

Lancia Flavia | foto: Lancia

Za pozornost stojí už to, jak vznikly. Vyjma nové generace malé Lancie Ypsilon mají všechny americký původ. Je to rok, co se Lancia začala kamarádit s Chryslerem. Právě loni v Ženevě měly značky společný stánek, který stvrdil úzkou spolupráci.

Autosalon Ženeva 2011

Evropská značka s neopakovatelnou historií a ne zrovna zářivou současností rozšíří nabídku o americké křižníky Chrysleru. Proměna v lancie spočívá vesměs hlavně v přeznačkování.

Lancia Grand Voyger

Lancia Thema

K pohonu zadních kol se moc chce vrátit Alfa Romeo, Lancia ji ale předběhla. Přeznačkovaný Chrysler 300 je i jako Thema čistokrevná "amerika". S pohonem zadních kol a silnými velkoobjemovými motory (paradoxně nejlíp šly v posledních letech fiaťáckým motorářům maloobjemové agregáty).

Pro Lancii Thema bude na výběr ze dvou šestiválců: benziňák Pentastar o objemu 3,6 litru (292 koní) s osmistupňovým automatem, nebo turbodiesel od italského VM Motoru (3,0 litry, 190 a 224 koní) s pětistupňovým automatem.

Lancia Thema

Thema je dlouhá 5 084 mm, široká 1891 a vysoká 1507 mm, s rozvorem 3051 mm.  Lancia tvrdí, že chování auta je laděné jinak než u třístovky, aby vyhovovalo chutím evropských řidičů.

Pro pojmenovávání nových lancií se automobilka ohlédla do minulosti. V Ženevě se tak představí Thema a Flavia, ta prozatím v podobě dvou konceptů, limuzíny a kabria. Jejich původ je jasný, jsou to přeznačkované Chryslery 300 a 200.

Stejné je to s další novinkou, která v nabídce Lancie nahradí velkoprostorový rodinný autobus Phedra. V tomto případě už se Lancia k partnerství s Chryslerem hlásí otevřeně. Kdo bude shánět sedmimístné auto a byl zvyklý na Chrysler Voyager (nebo Grand Voyager), koupí je teď v Evropě se značkou italské automobilky.
 
Lancia se donedávna snažila profilovat jako luxusní značka. Její nabídku tvořil okouzlující thesis, šik ypsilon, netradiční delta a šarmantní musa. Od lehkého snobismu se s novými modely posouvá k "dostupnému luxusu", jak říká sama Lancia.

Kapesní luxus

Aby těch novinek nebylo málo, nejzářivější hvězdou ženevské expozice Lancie bude nový ypsilon; střídání generací přichází po osmi letech. Malá lancia se poprvé v historii představuje s pěti dveřmi. Novinka dlouhá 3,8 metru má být hlavně stylovou nabídkou pro ty, kdo hledají něco lepšího, než je klasická "nákupní taška". Nová generace už nestojí na základech Fiatu Punto, ale vypůjčila si povedenou techniku pandy.

Lancia Ypsilon

 
Nový ypsilon se bude prodávat od června. Aby to s ním ale nebylo tak jednoduché, do Velké Británie a Irska dorazí až v září a nebude to lancia, ale chrysler.

Třetí generace malé lancie bude k mání se zážehovým přeplňovaným dvouválcem TwinAir s objemem 0,9 litru a výkonem 85 koní. Benzin bude tankovat také tradiční osmiventilová 1,2 s výkonem 69 koní. Nesmí chybět ani turbodiesel 1,3 MultiJet (95 koní). Ypsilon s délkou 384 centimetrů prý stále odveze pět lidí a Lancia slibuje i nečekaně velký kufr. Fintou, kterou si interiéroví architekti pomohli, jsou tenká sedadla. Na luxusní notu ypsilonu zahraje systém samočinného parkování, které známe z mnohem větších aut, je zde i prosklená střecha nebo dvoubarevné lakování karoserie.

Smutná historie Lancie začínala vesele

Lancia patřila ve svých začátcích mezi značky, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice, více čtěte zde.

Samonosnou karoserii si značka nechala patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu. 

Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model Augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.

Ještě v osmdesátých letech si konstruktéři Lancie hráli, vedení značky jim povolilo postavit i takové skvosty jako byla Lancia Thema 8.32. Unikátní pětitisícová série dostala osmiválce Ferrari s 32 ventily (odtud označení modelu 8.32) o objemu 3 litry. Motor z Ferrari 308 GTB měl výkon 215 koní. A ikonickou hranatou Lancii Deltu, která kralovala rallyovým tratím, zná snad každý milovník aut, čtěte dále.

V devadesátých letech to ale začalo jít s Lancií z kopce. Ze značky inovátorů a závodníků se její vlastník Fiat rozhodl udělat luxusní zboží. Moc se to zatím nedaří...

 

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...