Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kde je pan Volkswagen? Ferdinand Piëch mlčí, nikdo neví proč

  8:51
Stojí za celou melou kolem Volkswagenu poťouchlost despotického staříka, který snad poprvé prohrál boj o moc? Vycouval, když vycítil skandál? Ferdinand Piëch je jednou z největších osobností autoprůmyslu přelomu tisíciletí. Letos vynuceně odešel na odpočinek z vedení koncernu VW.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch | foto: Reuters

Je s podivem, že se ještě k aktuální situaci pořádně nevyjádřil. On, který drsnými způsoby, velkými slovy a nekompromisními činy proslul. Jeho profil čtěte ZDE. Sledovat tápání koncernu Volkswagen v reakcích na emisní aféru pro něj musí být velmi stresující.

Křišťálová Lupa 2015

Když se letos v dubnu začal navážet do Martina Winterkorna, dnes už bývalého předsedy představenstva koncernu Volkswagen, zdál se to být rozmar náladového a všeho schopného despoty, který si nakonec ale často prosadí svou. Navíc Piëch, jako patriarcha rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasů koncernu, který ve vedení podniku strávil téměř 22 let, má obrovské charisma a nebývalou schopnost prosadit si svou.

Jenže Ferdinand Piëch i přes všechna očekávání boj prohrál, za Winterkorna se postavila koncem dubna řídící rada a Piëch odkráčel z křesla předsedy dozorčí rady koncernu. Jen pro úplnost, Ferdinand Piëch je pravnukem zakladatele Volkswagenu Ferdinanda Porscheho.

Aféra dieselgate

Že ta půl roku stará historie dnes nikoho nezajímá? Jedním z hlavních důvodů, proč Winterkorn, původně Piëchův chráněnec, upadl v nemilost, byly špatné výsledky značky na severoamerickém trhu, kde poslední roky spíše ztrácela pozice. Německý tisk to nezapomněl připomenout, když „dieselgate“ tento týden paralyzovala světový autoprůmysl.

A vzhledem k tomu, že americké úřady zkoumaly už přes rok, jak je to vlastně s těmi čistými turbodiesely, které se Volkswagen snažil prosadit na americkém trhu, je velmi nepravděpodobné, že by o tom Piëch ani Winterkorn (i když o tom teď nepřesvědčivě mlží) nevěděli. Mimochodem u zrodu celého fenoménu TDI asistoval mimo jiné kdysi skvělý konstruktér - motorář Piëch.

Německá média připomínají, že do vedení koncernu instaloval Piëch Winterkorna v roce 2007, to už musely být motory, o kterých se teď baví celý svět, dávno vyvinuté. V tom roce je totiž automobilka představila a odstartovala výrobu. Pravda, předtím měl v představenstvu mimo jiné na starost technický vývoj části koncernu patřící pod Audi (takže také Seat a Lamborghini).

Technik proti technikovi

Piëch i Winterkorn nejsou klasičtí manažeři, do svých pozic se propracovali přes práci ve vývoji.

Winterkorn se proslavil svými obchůzkami na světových autosalonech, kde do detailu zkoumal novinky konkurence. A nebyly to jen zdvořilostní návštěvy. Zkoumal pravidelnost spár mezi díly, materiály v interiéru, poslouchal zvuky při zavírání dveří - více zde

Piëch do jisté míry posledních 22 let ve vedoucích funkcích Volkswagenu možná trochu mrhal svým talentem. Z jeho hlavy jsou slavné závodní speciály Porsche, které v šedesátých letech vládly tratím, pak pro Mercedes konstruoval proslavený dieselový pětiválec. Pětiválce prosadil také u Audi a pod jeho vedením tato německá značka uvedla pohon všech kol Quattro, obojím začala velká jízda Audi do prémiového segmentu. Za svého panování ve Volkswagenu si postavil několik technických pomníků, byť ekonomicky to byly spíše propadáky. Více o Piëchovi zde

A tak se nabízí hned několik hypotéz: Piëch se chtěl Winterkorna zbavit, protože neuměl rázně uhasit doutnající rozbušku jménem TDI v USA. Nebo možná tušil, že tohle nemůže dobře skončit, nechtěl u kalamity „dieselgate“ přímo asistovat a raději odešel do ústraní. Možná tušil, že uběhne půlrok, na jeho slova dojde a Winterkorn bude nucen stejně odejít.

Podle hlasů ze zákulisí firmy považoval Piëch letos v dubnu za vhodnou náhradu za Winterkorna šéfa divize Porsche Matthiase Müllera. Ten je teď hlavním favoritem na nahrazení odstoupivšího Winterkorna. Je to přirozený vývoj událostí, anebo Piëch dosáhl svého?

V tisku se objevují dokonce fantasmagorické hypotézy, že Američanům nesrovnalosti v testech emisí „prásknul“ právě Piëch jako pomstu za vyhnání jeho i jeho ženy (čtvrté, původně to byla chůva jeho dětí z třetího manželství) Ursuly z vedení firmy.

A proč mlčí? Buď už je opravdu na odpočinku, v 78 letech by na to měl nárok. A nebo plánuje velký návrat. U starého lišáka by se nikdo nedivil.

O co jde v kauze Dieselgate? Podívejte se na stručné shrnutí případu:

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...