Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesmrtelná octavia je vizitkou Škody

  23:14aktualizováno  23:14
Mladoboleslavská automobilka významně poznamenala dějiny motorismu v Česku. V souvislosti s představením nové řady Octavia si můžeme připomenout, že nastupující model je vlastně již třetí generací s tímto jménem.

Postavit auto, které stárne pomaleji než vůz od konkurence, to chce hodně konstruktérské prozíravosti. Druhá generace octavie ji do vínku dostala v míře vrchovaté, proto od právě nastupující třetí generace se očekává totéž. Octavia II. se představila na podzim roku 1996 a zdaleka neodchází do důchodu - nejméně rok se bude vyrábět.

Úplné počátky octavie sahají až do roku 1938! Již tehdy byl postaven motor, který ve zmodernizované verzi o 20 let později poháněl první generaci octavií.

Octavia I. v 50. letech
Pamětníci vědí, že přicházející octavia je vlastně již třetí generací stejnojmenných vozů z Mladé Boleslavi. Počátek té první generace se datuje rokem 1959. Tehdy vznikla octavia obrodou z dosud vyráběného modelu 440, známého spíše podle původního (a velmi krátce užívaného) názvu Spartak. V automobilce tehdy považovali


Octavia: novější, než se čekalo

technické změny na voze za tak podstatné, že autu změnili jméno.

Zajímavé je, že třeba motor, který si staronový vůz zachovával jen s postupným mírným zvyšováním výkonu, byl již 20 let starý. V zásadě totiž pocházel z jiné notoricky známé škodovky - vozu Popular - již z předválečných let.

Klasická octavia se vyráběla do roku 1964. A to v několika obměnách. Ale ani příchod koncepčně zcela nového modelu ještě neznamenal její úplný odchod ze scény; souběžně dál se vyráběla Octavia Combi. A to až do roku 1971.

Přišla "tisícovka"


Škoda Octavia bude nová i uvnitř

Republika potřebovala nová osobní auta. Počátkem 60. let to však byl hlavně problém politický. Až na nejvyšších místech se rozhodlo, že pracující si za to, jak pěkně budují socialismus, zaslouží více aut. K tomu bylo potřeba postavit novou továrnu. Ta dosavadní totiž vyráběla jen desítky aut denně, zatímco světové automobilky uháněly vpřed výrobním tempem stovek aut za den. A když už nová fabrika, tak do ní i nové auto, znělo rozhodnutí vládnoucí strany.

Po celé řadě pokusů a návratů ze slepých uliček se tedy v roce 1964 zrodila Škoda 1000 MB. Vůz zcela jiné koncepce proti dosavadní škodovce: se samonosnou karoserií, tedy bez rámu, a se vším (tedy motorem i pohonem) vzadu. Se čtyřmi dveřmi převratný rozdíl proti octavii jen s párem dveří. I zavazadlový prostor se logicky přestěhoval - zezadu dopředu.

Tehdy byla novinka významným posunem vpřed. Vůz, který měl původně dostat jméno Favorit, byl na svou dobu velmi pokrokové konstrukce. Nedělal ostudu značce ani za hranicemi. Při startovní ceně 44 000 korun se dal pořídit za 30 průměrných měsíčních platů.


Škoda 105/120 po 27 letech

Dva následníci
Po pěti letech se dočkala "tisícovka" zmodernizované karoserie, zrodila se Škoda 100. Za dalších sedm let, v roce 1976, se představila v Brně na veletrhu Škoda 120; sice jako zcela nové auto, ale všeobecně přijímané stále jen jako zmodernizovaná stará dobrá Škoda 1000 MB.

Od toho okamžiku uplynulo ještě dalších 11 let, než se světu představila skutečně nová škodovka. Ale každopádně tato řada přispěla významnou měrou k masové motorizaci u nás.


Favorit - malý zázrak


Škoda Favorit po patnácti letech

Když se na podzim roku 1987 poprvé představil - jak jinak než na brněnském veletrhu - zcela nový model z Mladé Boleslavi, byl to vlastně tak trochu zázrak. Vytvořit a dotáhnout až do výroby zcela nové auto vlastní konstrukce, navíc s velmi dobrými parametry (a s karoserií od italského designéra), byl v době hluboké ekonomické stagnace republiky skutečně heroický výkon.

Ostatně to také tehdy bylo spíš gesto než skutečná výroba nového modelu. Vždyť už náběh výroby, která rostla jen po desítkách, napovídal o nepřipravenosti celého zázemí. Například rok po oficiální premiéře se vyrobilo sedmkrát víc aut řady 105/120/130 než favoritů.


Škoda Felicia po devíti letech

Výroba favoritu nezačala v Mladé Boleslavi, ale v pobočném závodě v Kvasinách v Orlických horách. Když se konečně rozběhla naplno v základním závodě, který prošel zásadní přestavbou, zbývala už jen krátká doba do přelomového roku 1989. V tomto roce automobilka vyrobila 100 000 nových vozů, ale kromě toho ještě přes 80 000 aut starých s motorem vzadu.

Každému jen trochu soudnému bylo jasné, že Mladá Boleslav musí být v popředí zájmu státu při hledání silného zahraničního partnera, který jediný mohl poskytnout záruku budoucnosti v tvrdém světě automobilového byznysu.

Jak je to se jmény...


Octavia - Název Octavia říká vlastně latinsky, že jde o osmou modelovou řadu začínající u nejstaršího, ještě předválečného Popularu 420.


Favorit - Nejoblíbenější motoristický časopis v čase, kdy se klubal na svět favorit, Svět motorů, vypsal soutěž na jméno pro nové auto. Jednoznačně tehdy mezi 55 000 návrhy zvítězil název Laura, zatímco Favorit mezi lidem motoristickým favoritem nebyl. Přesto vedení firmy rozhodlo, že to bude Favorit.

Do toho přišla prezidentská amnestie, ze zastaralých provozů s chabou ochranou zdraví odešly na počátku roku 1990 stovky vězňů, kteří v tu dobu spolu s vietnamskými pracovníky zajišťovali chod nejexponovanějších míst automobilky. Narychlo byli místo nich naveleni vojáci, ale výroba klopýtala a produkovala zmetky.

Svatba z rozumu
Budoucnost továrny bylo nutno razantně a rychle řešit. Znamenalo to stovky či spíš tisíce jednání a schůzek, při kterých se vymýšlely nejschůdnější varianty kapitálového propojení na některého ze zahraničních partnerů. Výsledkem série velice složitých jednání byla "svatba" s koncernem Volkswagen, stvrzená definitivně smlouvou v prvních jarních dnech roku 1991.

A od té chvíle se samozřejmě začaly v Mladé Boleslavi dít významné události. V některých oblastech postupně, v jiných razantně, ale vždy soustavně a s typicky německou systematičností se začalo pracovat na proměně automobilky Škoda v moderní evropský výrobní závod.

Felicia zahájila vzestup
Do firmy přišly nové tváře, ale především nové zvyky. Nebylo třeba výjimkou, že vedoucí pracovník si v pátek vybral namátkou z linky vůz, přes víkend s ním absolvoval cestu do své německé domoviny a zpět do Boleslavi. V pondělí se pak odehrálo malé zemětřesení nad výčtem nedostatků, které stačil za pár hodin používání vozu zaregistrovat.

Škodovka se začla pomalu šplhat s kvalitou nahoru. Proto felicia, vůz, který přišel na trh v roce 1994, nebyla zdaleka jen vzhledově občerstvený favorit, ale už skutečně kvalitní auto, byť samozřejmě s některými neduhy svého předchůdce.

Octavia II. před osmi roky
Uplynul jen rok a nastává další významný okamžik v dějinách nejen značky Škoda, nejen Mladé Boleslavi, ale i celé české automobilové výroby: v polovině února 1995 se začíná stavět zcela nový závod pro novou modelovou řadu. Do Boleslavi tečou miliardové investice a šušká se, jaké bude to auto-novorozeně.


Ojetá Škoda Octavia - slušný výběr za vyšší cenu

Vše potvrdí 4. duben 1996. V ten den spatří v premiéře několik desítek evropských novinářů - členů poroty soutěže Auto roku - poprvé nový vůz Škoda Octavia. Po čtyřech letech vývoje tak spatřila světlo světa druhá modelová řada Škody Octavia, využívající pochopitelně valnou část komponentů z koncernu VW, přesto zcela svébytná a osobitá. Vůz od počátku zaujal nikoliv avantgardností karoserie, ale především díky vysoké míře užitečnosti, kterou nabízí. Postupně dostával nové motory, po dvou letech se dočkal i kombiverze, snad ještě povedenější než základní model.

Ale to už je vlastně nedávná minulost, nyní se tedy postupně prolínající s nastupující třetí generací octavie. Ta doplní řadu Fabia, vyráběnou od roku 1999, a Superb od roku 2001. Zdá se, že základ pro solidní úspěch má opět dobrý.

A víte, který je vůbec nejprodávanější model v historii octavií? Je to Octavia v provedení Elegance (SLX) 1,9 TDI 66 kW.

Zdroj: Petr Kožíšek a Jan Králík,
L&K - ŠKODA


Škoda 1000MB se vyráběla v letech 1964 až 1969. Celkem bylo vyrobeno 443 366 aut.

Vyráběna v letech 1969 až 1980. Celkem vyrobeno 1 136 610 aut.

Vyráběna od roku 1999. Zatím vyrobeno více než 910 000 aut.

Vyráběna v letech 1987 až 1994. Celkem vyrobeno 1 002 421 aut.

Vyráběna v letech 1994 až 2001. Celkem vyrobeno 1 267 748 aut.

Nejpopulárnější z řady prvních octavií byl otevřený kabriolet se stahovací a později plastovou střechou jménem Felicia.

Vyráběna od roku 1996. Celkem zatím vyrobeno necelých 1 000 000 aut včetně provedení Combi. Samotných liftbacků je zatím vyrobeno asi 650 000.

Celkem vyrobeno v letech 1961 až 1971 v závodě Kvasiny 54 086 vozů. Automobil má motor o objemu 1221 cm3 uložený vpředu. Výkon agregátu je 47 až 51 koní, poháněna jsou zadní kola.

Celkem vyrobeno v letech 1959 až 1964 ve čtyřech provedeních 311 293 vozů. Automobil s benzinovým motorem vpředu o objemu 1089 až 1221 cm3, o výkonu 40 až 55 koní a s pohonem zadních kol.

Celkem vyrobeno od roku 1997 bezmála 350 000 vozů Octavia Combi.

Vyráběna v letech 1976 až 1990. Celkem vyrobeno 2 058 329 aut.

Vyráběna od roku 2001. Celkem bylo zatím vyrobeno více než 40 000 aut.

Díky robustní konstrukci se první octavia dočkala řady přestaveb i do podoby terénních aut. Tato se pod názvem Trekka montovala koncem 60. let na Novém Zélandu. Z 2300 vyrobených exemplářů jich hodně jezdilo po celém Tichomoří.

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.