Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Američtí imigranti v Itálii: nové lancie jsou vlastně chryslery

  13:07
Za necelé dva týdny otvírá nejdůležitější evropská autoudálost první poloviny roku, 81. ženevský autosalon. Ke stánku Lancie se návštěvníci nehnali v posledních letech jako k prvnímu. Letos to bude jinak, italská značka si připravila hned čtyři novinky. Většinu už ale známe se značkou Chrysleru.
Lancia Flavia

Lancia Flavia | foto: Lancia

Za pozornost stojí už to, jak vznikly. Vyjma nové generace malé Lancie Ypsilon mají všechny americký původ. Je to rok, co se Lancia začala kamarádit s Chryslerem. Právě loni v Ženevě měly značky společný stánek, který stvrdil úzkou spolupráci.

Autosalon Ženeva 2011

Evropská značka s neopakovatelnou historií a ne zrovna zářivou současností rozšíří nabídku o americké křižníky Chrysleru. Proměna v lancie spočívá vesměs hlavně v přeznačkování.

Lancia Grand Voyger

Lancia Thema

K pohonu zadních kol se moc chce vrátit Alfa Romeo, Lancia ji ale předběhla. Přeznačkovaný Chrysler 300 je i jako Thema čistokrevná "amerika". S pohonem zadních kol a silnými velkoobjemovými motory (paradoxně nejlíp šly v posledních letech fiaťáckým motorářům maloobjemové agregáty).

Pro Lancii Thema bude na výběr ze dvou šestiválců: benziňák Pentastar o objemu 3,6 litru (292 koní) s osmistupňovým automatem, nebo turbodiesel od italského VM Motoru (3,0 litry, 190 a 224 koní) s pětistupňovým automatem.

Lancia Thema

Thema je dlouhá 5 084 mm, široká 1891 a vysoká 1507 mm, s rozvorem 3051 mm.  Lancia tvrdí, že chování auta je laděné jinak než u třístovky, aby vyhovovalo chutím evropských řidičů.

Pro pojmenovávání nových lancií se automobilka ohlédla do minulosti. V Ženevě se tak představí Thema a Flavia, ta prozatím v podobě dvou konceptů, limuzíny a kabria. Jejich původ je jasný, jsou to přeznačkované Chryslery 300 a 200.

Stejné je to s další novinkou, která v nabídce Lancie nahradí velkoprostorový rodinný autobus Phedra. V tomto případě už se Lancia k partnerství s Chryslerem hlásí otevřeně. Kdo bude shánět sedmimístné auto a byl zvyklý na Chrysler Voyager (nebo Grand Voyager), koupí je teď v Evropě se značkou italské automobilky.
 
Lancia se donedávna snažila profilovat jako luxusní značka. Její nabídku tvořil okouzlující thesis, šik ypsilon, netradiční delta a šarmantní musa. Od lehkého snobismu se s novými modely posouvá k "dostupnému luxusu", jak říká sama Lancia.

Kapesní luxus

Aby těch novinek nebylo málo, nejzářivější hvězdou ženevské expozice Lancie bude nový ypsilon; střídání generací přichází po osmi letech. Malá lancia se poprvé v historii představuje s pěti dveřmi. Novinka dlouhá 3,8 metru má být hlavně stylovou nabídkou pro ty, kdo hledají něco lepšího, než je klasická "nákupní taška". Nová generace už nestojí na základech Fiatu Punto, ale vypůjčila si povedenou techniku pandy.

Lancia Ypsilon

 
Nový ypsilon se bude prodávat od června. Aby to s ním ale nebylo tak jednoduché, do Velké Británie a Irska dorazí až v září a nebude to lancia, ale chrysler.

Třetí generace malé lancie bude k mání se zážehovým přeplňovaným dvouválcem TwinAir s objemem 0,9 litru a výkonem 85 koní. Benzin bude tankovat také tradiční osmiventilová 1,2 s výkonem 69 koní. Nesmí chybět ani turbodiesel 1,3 MultiJet (95 koní). Ypsilon s délkou 384 centimetrů prý stále odveze pět lidí a Lancia slibuje i nečekaně velký kufr. Fintou, kterou si interiéroví architekti pomohli, jsou tenká sedadla. Na luxusní notu ypsilonu zahraje systém samočinného parkování, které známe z mnohem větších aut, je zde i prosklená střecha nebo dvoubarevné lakování karoserie.

Smutná historie Lancie začínala vesele

Lancia patřila ve svých začátcích mezi značky, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice, více čtěte zde.

Samonosnou karoserii si značka nechala patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu. 

Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model Augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.

Ještě v osmdesátých letech si konstruktéři Lancie hráli, vedení značky jim povolilo postavit i takové skvosty jako byla Lancia Thema 8.32. Unikátní pětitisícová série dostala osmiválce Ferrari s 32 ventily (odtud označení modelu 8.32) o objemu 3 litry. Motor z Ferrari 308 GTB měl výkon 215 koní. A ikonickou hranatou Lancii Deltu, která kralovala rallyovým tratím, zná snad každý milovník aut, čtěte dále.

V devadesátých letech to ale začalo jít s Lancií z kopce. Ze značky inovátorů a závodníků se její vlastník Fiat rozhodl udělat luxusní zboží. Moc se to zatím nedaří...

 

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...